زره 2هزار ساله باستان‌شناسان را متحیر کرد!

کاوش باستان‌شناسان همواره به کشف بقایای تاریخی حیرت‌انگیز منجر شده است؛ یکی از این اکتشاف‌ها زره‌ای از جنس یشم است که در گور سطلنتی واقع در چین کشف شده است.

تصویر زره 2هزار ساله باستان‌شناسان را متحیر کرد!

به گزارش سایت خبری پرسون، این زره که باستان‌شناسان قدمت آن را حدود ۲۰۰۰ سال تخمین می‌زنند و با نام «زره یشمی خاکسپاری» شناخته می‌شود، نوعی زره تشریفاتی است که از قطعات یشم ساخته شده است و توسط اعضای خانواده سلطنتی دودمان «هان» (که از ۲۰۶ پیش از میلاد تا ۲۲۰ میلادی حکومت می‌کردند) و همچنین حکمرانان بعدی و اشراف‌زادگان در هنگام دفن پوشیده می‌شد.

«لایوساینس» نوشت، ‌ این نوع از زره‌های مخصوص خاکسپاری با استفاده از هزاران تکه یشم که با دقت تراشیده شده بودند و با نخ طلا به هم متصل شده بودند، ساخته شده‌اند. براساس اطلاعاتی که توسط «یونسکو» منتشر شده است، این نوع زره‌ها که با مهارت بالا ساخته شده‌اند، به عنوان زره‌هایی تولید می‌شدند که از متوفی در زندگی پس از مرگ محافظت کنند و از پوسیدگی انسان فانی جلوگیری کنند. به نظر می‌رسد خانواده سلطنتی دودمان باستانی «هان» معتقد بودند این زره‌ها از روح نیز محافظت می‌کنند.

موزه هنر متروپولیتن درباره اعتقاد خاندان «هان» ‌ نسبت به این زره‌ها نوشته است: «این مجموعه یشم‌ها از بدن و روح به طور کامل محافظت می‌کردند و باعث می‌شدند متوفی به جاودانگی برسد.»

با اینکه در متون باستانی به این نوع زره‌ها اشاره شده بود اما باستان‌شناسان در سال ۱۹۶۸ میلادی برای نخستین‌بار دو نمونه واقعی این نوع زره‌ها را در استان «هبئی» واقع در شمال شرقی چین را کشف کردند. از این زره‌ها در مقبره‌های «لیو شنگ»، حکمران دودمان‌ «هان» و همسرش استفاده شده بود.

علاوه بر زره، بقایای هر دو نفر با قطعات یشم که چشم‌هایشان را پوشانده بود، ‌ پیدا شد. زره «شنگ» از ۲۴۹۸ تکه یشم باورنکردنی تشکیل شده بود. یونسکو گزارش داد که محققان تخمین می‌زنند ساخت زره او ۱۰ سال طول کشیده است.

محققان همچنین مجموعه‌ای از قوانین را با عنوان «کتاب هان واپسین» کشف کردند که به طور مفصل نحوه ساخت زره‌ها و نحوه استفاده از انواع مختلف نخ‌ها بسته به موقعیت اجتماعی افراد را توضیح می‌دهد. برای مثال، در زره امپراطور فقط از نخ طلا استفاده می‌شد، در حالی که زره اشراف‌زادگان رده پایین‌تر با نخ ابریشم ساخته می‌شد.

با این‌ حال، این سنت مجلل خاکسپاری در حوالی ۵۰۰ میلادی یعنی در دوران حکومت امپراتور «وِنْ وِی غربی» منسوخ شد؛ چراکه این زره‌های بسیار باارزش هدف حمله غارتگران قرار می‌گرفتند.

منبع: ایسنا

765001

سازمان آگهی های پرسون