دولت اجرای این طرح‌های حمایتی را فراموش نکند

دولت سیزدهم علاوه بر پرداخت یارانه نقدی، یارانه‌هایی برای توانمندی سبدغذایی برخی خانواده‎‌ها در برابر تورم به حساب طیف‌های ضعیف جامعه واریز می‌کرد، دو یارانه‌ای که حالا پس از پایان دولت سیزدهم، خبری از پرداخت آن‌ها نیست.
تصویر دولت اجرای این طرح‌های حمایتی را فراموش نکند

به گزارش سایت خبری پرسون، .دولت سیزدهم علاوه بر یارانه نقدی که ماهانه به‌حساب ۸۱ میلیون ایرانی واریز می‌کرد، یارانه‌هایی برای توانمندی سبد غذایی آن‌ها در برابر تورم نیز به‌حساب برخی از اقشار و طیف‌های ضعیف جامعه واریز می‌کرد، دو یارانه‌ای که بخشی از به‌حساب مادران باردار و دارای کودک شیرخوار و بخشی دیگر هم یارانه کودکان دارای فقر غذایی و نیازمند تغذیه بود که به طور ماهانه به‌حساب مادران و سرپرستان خانواده‌ها واریز می‌شد.

درباره طرح یسنا بیشتر بدانید

دی‌ماه سال ۱۴۰۲ بود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رونمایی طرح ملی ارائه سبد غذایی رایگان به مادران دارای فرزند زیر ۲ سال دارای دهک یک درآمدی خبر داد، طرحی که درست چند ماه پس از اجرای آن به یکی از موفق‌ترین طرح‌های دولت‌ها در چند دهه اخیر تبدیل شد. به‌موجب این طرح مقرر شد تا در گام اول، این طرح برای مادران شیرده(دارای فرزند زیر ۲ سال) در دهک یک درآمدی در ۸ استان کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، ایلام، خراسان شمالی، گلستان، فارس، هرمزگان و لرستان، با ارائه سبد غذایی رایگان مشتمل بر اقلام معین و مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان(شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات و غلات ) تا پایان سال در بستر کالابرگ الکترونیکی با شارژ حساب یارانه سرپرستان خانوار با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بنیاد کرامت رضوی آستان قدس رضوی، قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی(ع) و بنیاد پانزده خرداد اجرا شود.

طرح یسنا( سبد غذایی رایگان به مادران دارای فرزند زیر ۲ سال)، به‌موجب ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آغاز شد و بر اساس آن به مادران دارای شرایط در دهک‌های یک درآمدی، سبد‌های غذایی رایگان در بستر کالابرگ الکترونیکی ارائه شد.

بر اساس گزارش‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعتبار طرح قریب به ۱۱۰ میلیارد تومان بود که در ۶ ماه در بستر کالابرگ الکترونیکی به ۲۷ هزار مادر مشمول طرح اختصاص یافت.

مادران دارای فرزند زیر ۲ سال بر اساس طرح یسنا می‌توانستند اعتبار ۶۰۰ هزارتومانی را به خرید ۱۶ قلم ماده غذایی مورد نیاز برای مادر و رشد فرزند اختصاص دهند.

اردیبهشت‌ماه سال جاری، سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره حمایت از امنیت غذایی مادران شیرده و دارای فرزند زیر 2 سال، گفت: طرح یارانه‌ای یسنا اظهار کرده که اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به ۶۰۰ هزار تومان برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند. این طرح برای مادران دارای فرزند زیر ۲ سال در سه دهک اول درآمدی که جمعیتی حدود یک میلیون (۹۳۵ هزار و ۷۲۴) نفر هستند در تمام استان‌های کشور اجرایی می‌شود. بر اساس طرح یسنا، مادران مشمول طرح یسنا، می‌توانستند از بسته‌های حمایتی پیش‌بینی‌شده که شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات، روغن، غلات، مغزی‌جات، میوه‌جات و سبزی‌ها و بسته بهداشتی شامل پوشک، شامپو، صابون و شوینده‌های بهداشتی برای کودک و مادر بود تا مبلغ حدود ۶۰۰ هزار تومان به‌صورت رایگان خرید کنند.

چگونگی اختصاص یارانه کودکان دارای فقر غذایی و نیازمند تغذیه

یکی دیگر از یارانه‌هایی در دولت سیزدهم اجرا و پرداخت شد، یارانه کودکان دارای فقر غذایی و نیازمند تغذیه بود، یارانه‌ای که بعدها به‌موجب سبد غذایی بسیاری از خانواده این کودکان رنگی‌تر شد.

این طرح نیز یکی از موضوعاتی بود که به دنبال اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مورد تأکید قرار گرفت.

زهرا قیومی، مدیرکل دفتر امور حمایتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره طرح حمایت یارانه کودکان دارای فقر غذایی و نیازمند تغذیه، گفت: وزارت بهداشت حدود ۱۴۰ هزار کودک دچار کم‌وزنی، کوتاهی قد و لاغری را معرفی کرد که خانوار این کودکان استحقاق سنجی شدند، اما بر اساس هدف‌گذاری صورت‌گرفته که در برگیرنده کودکان دهک‌های اول تا هفتم بود، بیش از ۱۲۳ هزار کودک شناسایی شده تحت پوشش طرح امنیت غذایی وزارت رفاه و پرداخت یارانه غذایی قرار گرفتند.

وی افزود: بر اساس این طرح، اعتبار حساب سرپرستان خانوار دهک یک تا پنج دارای کودک زیر ۵ سال، به‌ازای هر کودک دارای کوتاهی قد، کم‌وزنی و یا لاغری شدید، ماهانه یک میلیون تومان شارژ می‌شود که این رقم برای دهک‌های ششم و هفتم ۶۰۰ هزار تومان است؛ این در حالی است که این اعتبار صرفاً برای خرید ۱۶ قلم کالا اعم از مواد لبنی، پروتئینی، میوه، سبزیجات، غلات و حبوبات تعریف شده و قابلیت «نقد» کردن ندارد.

به گفته وی این طرح همه کودکان دارای کوتاه‌قدی کم‌وزنی و لاغری شدید ۵ تا ۵۹ماهه شناسایی شده توسط وزارت بهداشت را پوشش می‌دهد لذا تمامی فرزندان دچار مشکلات تغذیه‌ای، وزنی و قدی یک خانواده در این محدوده سنی را دربر می‌گیرد. این در حالی است که یارانه غذایی به‌صورت سرانه واریز و به‌ازای هر فرزند ۶۰۰ و یا یک میلیون تومان بنابر دهک خانوار) حساب سرپرست شارژ می‌شود. به طور مثال اگر خانواده دهک اول بوده و ۴ فرزند با مشخصات مذکور داشته باشد، حساب سرپرست بابت این امر ماهانه ۴ میلیون تومان شارژ می‌شود.

به نظر می‌رسد، دولت چهاردهم نیز با تأمین اعتبار برای اجرای دو طرح یسنا و یارانه کودکان دارای فقر غذایی و نیازمند تغذیه کام این خانواده‌ها را در دهک‌های پایینی جامعه شیرین کند.

منبع: فارس

764680

سازمان آگهی های پرسون