در هشمتمین سالروز جهانی شدن لالجین؛

جشنواره لالجین جهانی برگزار می‌شود

شهردار و دبیر شهر جهانی سفال از برگزاری هشتمین جشنواره لالجین جهانی خبرداد و گفت: شهر لالجین در سال ۹۵ به‌عنوان شهر جهانی سفال برگزیده شد که نشان از ظرفیت‌ها و نمودهای منحصر به فرد این شهر است.
تصویر جشنواره لالجین جهانی برگزار می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، سید رضا موسوی سه‌شنبه ۱۹ شهریورماه در جمع خبرنگاران، اظهارکرد: سفالگران لالجینی از بیش از ۸۰۰ سال قبل مشغول فعالیت بودند و کیفیت سفال این شهر روز به روز ارتقاء پیدا کرده است و به صورت مستمر در حال پیشرفت است که تمام این موارد باعث شد شورای جهانی صنایع دستی این شهر را به عنوان شهر جهانی سفال انتخاب کند.

وی با بیان اینکه نیاکان ما در شهر لالجین باعث شدند این هنر صنعت امروز به دست ما برسد و ما وظیفه داریم از آن محافظت کنیم، تصریح کرد: در راستای برگزاری پاسداشت جهانی شدن لالجین هرساله همه سفالگران و هنرمندان را دور هم جمع می‌کنیم تا این هنر را به عرصه استانی و ملی و جهانی بیش از پیش معرفی کنیم.

شهردار لالجین با اشاره به اینکه در سال‌جاری نیز جلسات متعددی در راستای برگزاری جشنواره بزرگداشت جهانی شدن لالجین برگزار شد، خاطرنشان کرد: طی جلساتی که با نماینده مردم بهار و کبودراهنگ داشتیم مقرر شد از وزیر میراث فرهنگی نیز برای حضور در این جشنواره دعوت به عمل آید تا در هشتمین سالکرد جهانی شدن لالجین حضور پیدا کنند.

موسوی با بیان اینکه در ۲۹ شهریورماه در شهر لالجین جشنواره هشتمین پاسداشت جهانی شدن لالجین با حضور وزیر میراث فرهنگی برگزار خواهد شد، ادامه داد: در کنار این جشنواره برنامه‌های متنوعی در شهر لالجین برگزار خواهد شد که در این راستا کمیته‌های مختلفی تشکیل شده است و به صورت شبانه‌روزی در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری جشن سالروز جهانی شدن لالجین هستند.

دبیر شهرجهانی لالجین با اشاره به جمع‌آوری آثار فاخر سفالگران در جشنواره، یادآور شد: فراخوانی در بین سفالگران لالجین و سایر استانها منتشر شده تا در این جشنواره شرکت کنند که در این زمینه به دنبال جمع‌آوری آثار فاخرسفالگری در لالجین هستیم.

وی با اشاره به اینکه دومین مسابقات عکاسی سفال و سفالگری انجام خواهد شد، افزود: بیش از ۸۰ عکاس حرفه‌ای استان در این مسابقات شرکت می‌کنند.

موسوی با بیان اینکه هر ساله گردشگران زیادی همراه بازدید از نقاط گردشگری استان از شهر لالجین هم بازدید می‌کنند، گفت: شهر جهانی لالجین به دلیل موقعیت جغرافیایی در مسیر غار علیصدر قرار گرفته است و این موضوع کمک کرده گردشگران به صورت مستمر در شهر لالجین هم حضور داشته باشند که در سال‌جاری آمار گردشگران در شهر لالجین افزایش چشمگیری دارد .

شهردار لالجین با بیان اینکه ۳۰۰ فروشگاه عرضه سفال و ۱۲۰۰ کارگاه در شهر لالجین مشغول فعالیت هستند و شهر بدون بیکار در استان است، یادآور شد: مسابقه سفالگری جمعه برگزار می‌شود و برنامه‌های متنوعی برگزار خواهد شد.

وی درباره مشکلات سفالگران لالجین در زمینه تأمین خاک رس، اظهارکرد: مشکلات تامین خاک سفالگران هنوز برطرف نشده است و تعاونی سفالگران شهرلالجین پیگیر مجوز برداشت خاک از اراضی اطراف است .

موسوی با بیان اینکه باید خاکی که به کیفیت خاک شهر لالجین باشد تأمین شود، تصریح کرد: چندین سال است که تعاونی پیگیر مجوز تامین خاک برای سفالگران است اما برداشت خاک نیاز به مجوز تغییر کاربری دارد.

دبیر شهر جهانی لالجین با اشار به اینکه تغییر کاربری برای تأمین خاک مورد نیاز سفالگران ۱۸-۱۹ استعلام نیاز دارد، خاطرنشان کرد: پرونده در جهاد کشاورزی نیاز به بررسی و تغییر در کاربری دارد.

وی با بیان اینکه اگر گِل نداشته باشیم سال آینده سفال هم نمی‌توانیم تولید کنیم، ادامه داد: درخواست داده شده تا مجوز موقت برداشت از اراضی انجام شود.

موسوی درباره زیرساخت‌های گردشگری در شهر لالجین، یادآور شد: در حوزه توسعه‌ی شهری اتفاقات خوبی افتاده است اما در احداث هتل متاسفانه با توجه به اینکه دو دانگ از مالکیت اراضی شهر لالجین اوقافی است و سرمایه‌گذاران با این شرایط تمایلی برای سرمایه‌گذاری ندارند.

وی با بیان اینکه اهالی لالجین در زمینه احداث رستوران‌های زیبا اقدام کردند، گفت: سه باب رستوران مجهز در شهرلالجین ساخته و به بهره‌برداری رسیده است.

دبیر شهرجهانی لالجین از احداث مجتمع فرهنگی اقامتی در ورودی این شهر خبرداد و افزود: در فرایند اخذ مجوز در کمیسیون ماده ۵ است.

موسوی با بیان اینکه شهر لالجین یک هتل دارد و یک فروشگاه بزرگ در این هتل وجود دارد، اظهارکرد: مجتمع اقامتی گردشگری و یک بوم‌گردی نیز در حال افتتاح است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری لالجین علاوه بر مسئولیتی که در حوزه گردشگری دارد باید به شهروندان لالجینی هم خدمات ارائه کند، درباره بی‌نظمی‌های موجود در برخی از پیاده‌روهای این شهر به دلیل انباشت سفال، نیز افزود: به صورت مستمر اکیپ‌های خدمات شهری در حال انجام هستند و به فروشگاه‌های عرضه سفال مکرر توصیه کردیم که نظم بیشتری بر جلوی فروشگاه‌ها حاکم شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه میزان صادرات کاهش چشمگیری دارد، تأکید کرد: قسمت عمده‌ای از سفال باید به کشورهای مختلف صادر شود اما با توجه به اینکه محدودیت‌هایی در صادرات ایجاد شده بود میزان صادرات کاهش چشمگیری دارد.

موسوی پیمان سپاری ارزی در حوزه صنایع‌دستی را یکی از مشکلات سفالگران دانست و اظهارکرد: پیمان سپاری ارزی و گمرکی آسیب‌های جدی به صادرات سفال وارد کرد و مشکل صادرات سفال باید حتما حل شود.

شهردار لالجین درباره ساخت سایت بازیافت ضایعات سفال، ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در تخلیه در بخشی از رودخانه قوری چای اتفاق افتاد ایجاد سایت بازیافت رقم خورد اما آنچه در بحث ضایعات سفال نگران‌کننده است، قالب‌های گچی بوده که در شهرک صنعتی برای تولید چینی بهداشتی به‌کارگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حجم ضایعات زیاد شده بود، قرار شد کارخانه بازیافت ضایعات گچی احداث شود که هنوز این اتفاق نیفتاد.

موسوی با تأکید بر اینکه ضایعات سفالگری‌های سطح شهر لالجین ضایعات گچی و خطرناک نبوده است، تصریح کرد: یک شرکت دانش‌بنیان متعهد شده بود ضایعات را بازیافت کند اما هنوز احداث کارخانه اتفاق نیفتاده است.

شهردار لالجین از راه‌اندازی بازارچه سنتی سفال و صنایع‌دستی در این شهر خبرداد و افزود: ایجاد بازارچه سنتی سفال و صنایع دستی در زمینی به مساحت هشت هکتار، برای عرضه محصولات سفال لالجین و سایر استان‌ها با یک طرح معماری سنتی در دست اقدام است.

وی درباره برپایی موزه سفال، افزود: شهرداری لالجین در سال ۹۰ تقریبا ۴۰۰۰ مترمربع به موزه سفال اختصاص داده است که ۱۰ سالی است بلاتکلیف مانده است . در سفر رئیس‌جمهور شهید به همدان چهار میلیارد تومان اعتبار به موزه سفال اختصاص یافت و ابلاغ شد اما متأسفانه وزارت نفت اعلام کرده است چون شهرداری دستگاه دولتی نیست نمی‌توانیم این مبلغ را بپردازیم.

در پایان این نشست از پوستر هشتمین سال جهانی شدن لالجین رونمایی شد.

منبع: ایسنا

764141

سازمان آگهی های پرسون