«اسپیس‌ایکس» پرتاب «استارشیپ» به مریخ را سال ۲۰۲۶ آغاز می‌کند

راکت بزرگ (مگاراکت) «استارشیپ» شرکت «اسپیس ایکس» تا دو سال دیگر پرواز برای انتقال ماموریت‌های سیاره مریخ را آغاز خواهد کرد.
تصویر «اسپیس‌ایکس» پرتاب «استارشیپ» به مریخ را سال ۲۰۲۶ آغاز می‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون از اسپیس، ایلان ماسک مدیر اجرایی شرکت اسپیس‌ایکس از طریق شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: این پروازها بدون خدمه و برای آزمایش قابلیت فرود ایمن روی مریخ انجام خواهند شد. اگر این فرودها به خوبی انجام شود، اولین پروازهای با سرنشین به مریخ در مدت چهار سال انجام خواهند شد.

ماسک خاطرنشان کرد: میزان پروازها در صورت موفقیت پرواز اولیه به میزان زیادی افزایش خواهد یافت و این هدف وجود دارد که در مدت حدود ۲۰ سال یک شهر احداث شود. چندسیاره‌ای بودن طول عمر هوشیاری (consciousness) را به میزان زیادی افزایش خواهد داد؛ زیرا ما دیگر به معنای واقعی کلمه به طور لفظی و زیستی تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سیاره نخواهیم گذاشت.

استارشیپ از جنس فولاد ضد زنگ از دو عنصر تشکیل می‌شود: یک تقویت کننده (بوستر) مرحله اول (پایین) موسوم به «سوپر هِوی» و یک فضاپیمای فوقانی با نام «استارشیپ».

یک استارشیپ طبقه بندی شده بزرگترین و نیرومندترین راکتی است که تا کنون ساخته شده است. این راکت در حدود ۱۲۲ متر ارتفاع دارد و ۱۶.۷ میلیون پوند نیروی رانشی در زمان برخاستن تولید می‌کند که تقریبا دو برابر نیروی راکت مورد استفاده «ناسا» برای برنامه «آرتمیس» کره ماه با نام «سامانه پرتاب فضایی» است.

سامانه پرتابی یادشده یک بار مصرف است اما استارشیپ طوری طراحی شده است که بطور کامل و باسرعت قابل استفاده مجدد باشد. اسپیس ایکس اعتقاد دارد که ترکیب قدرت و کارآمدی استارشیپ در نهایت احداث سکونتگاه در مریخ را که از رویاهای قدیمی ماسک است را در دسترس بشریت قرار خواهد داد.

استارشیپ هنوز بطور کامل ساخته و عملیاتی نشده است و تا این تاریخ چهار ماموریت پروازی آزمایشی انجام داده است که دو مورد آن در آوریل و نوامبر سال گذشته و دو مورد نیز در ماه‌های مارس و ژوئن سال میلادی جاری بوده است. عملکرد این راکت در هر پرواز بهتر شده طوری که در تازه‌ترین ماموریت خود به همه هدف‌های اصلی دست پیدا کرد.

اسپیس‌ایکس در حال حاضر در تدارک انجام پنجمین پرواز استارشیپ است که ممکن است به زودی انجام شود. پرواز پنجم در بر گیرنده یک اقدام جدید و مهیج است و آن اولین تلاش برای بازگرداندن و فرود آوردن «سوپر هوی» روی سکوی پرتاب است. همانطور که ماسک اغلب درباره پروازهای استارشیپ گفته است، شور و هیچان تضمین شده است.

منبع: ایرنا

763936

سازمان آگهی های پرسون