«استارشیپ» برای پرتاب فردا آماده می‌شود

شرکت «اسپیس‌ایکس» در حساب ایکس خود، عکس‌هایی را از موشک «استارشیپ» در آستانه سومین پرتاب آزمایشی آن منتشر کرد.
تصویر «استارشیپ» برای پرتاب فردا آماده می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، موشک بزرگ «استارشیپ»(Starship) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) برای پرواز مورد انتظار خود آماده است.

به نقل از اسپیس، اسپیس‌ایکس روز سه‌شنبه ۱۲ مارس در حساب ایکس خود اعلام کرد که این موشک ۱۲۲ متری را روی سکوی پرتاب در پایگاه «استاربیس»(Starbase) خود واقع در جنوب تگزاس قرار داده است. این پست، دو عکس را نیز از استارشیپ جدید به نمایش گذاشته که بزرگ‌ترین و قوی‌ترین موشک ساخته‌شده تا به امروز است.

انتقال به سکو، یک گام بزرگ به سوی پرتاب است که اسپیس‌ایکس پیشتر اعلام کرد در روز پنجشنبه ۱۴ مارس انجام خواهد شد.

اسپیس‌ایکس در حال توسعه استارشیپ برای کمک به بشریت در رسیدن به ماه و مریخ است. این وسیله نقلیه کاملا قابل استفاده مجدد پیشتر دو بار در ماموریت‌های آزمایشی آوریل و نوامبر سال گذشته پرواز کرده است.

هدف هر دوی این پروازها، فرستادن مرحله بالایی استارشیپ به دور زمین و سپس فرود آمدن در قسمتی از اقیانوس آرام در نزدیکی هاوایی بود، اما این اهداف محقق نشد. دو مرحله استارشیپ در طول پرواز آوریل از هم جدا نشدند و اسپیس ایکس حدود چهار دقیقه پس از پرتاب، موشک را عمدا منفجر کرد.

استارشیپ در پرواز دوم بسیار بهتر عمل کرد و به چندین نقطه عطف مهم دست یافت، اما باز هم هر دو مرحله در آسمان منفجر شدند.

سومین پرواز از مسیر متفاوتی استفاده خواهد کرد. محل فرود مورد نظر برای مرحله بالایی استارشیپ، اقیانوس هند است.

اسپیس‌ایکس در توضیح ماموریت نوشت: اسپیس‌ایکس چند کار جدید دیگر را نیز در طول ماموریت امتحان خواهد کرد؛ از جمله باز و بسته کردن در محفظه محموله استارشیپ و انتقال سوخت به مرحله بالایی.

اگرچه اسپیس‌ایکس برای پرتاب برنامه‌ریزی‌شده ۱۴ مارس تلاش می‌کند، اما این تاریخ در حال حاضر آزمایشی است.

تا آنجا که می‌دانیم، اسپیس‌ایکس هنوز مجوز پرتاب «اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) را ندارد. این سازمان اخیرا تحقیقات خود را درباره اتفاقات رخ‌داده در پرواز آزمایشی نوامبر ۲۰۲۳ متوقف کرد، اما ظاهرا چند مورد هنوز باید بررسی شوند.

منبع: ایسنا

613971