دعوت مسکو از ترکیه برای شرکت در اجلاس بریکس

به گفته یکی از مقامات ارشد روسیه، رئیس‌جمهور ترکیه دعوت مسکو را پذیرفته و در نشست آتی «بریکس» در شهر کازان روسیه شرکت خواهد کرد.

تصویر دعوت مسکو از ترکیه برای شرکت در اجلاس بریکس

به گزارش سایت خبری پرسون، «یوری اوشاکوف»، دستیار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شامگاه سه‌شنبه گفت، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه دعوت کرملین برای شرکت در نشست گروه «بریکس» که ماه آینده در شهر کازان روسیه برگزار می‌شود را پذیرفته است.

اوشاکوف به خبرگزاری روسی «اینترفاکس» گفت: «این پیشنهاد به طرف ترکیه منتقل شد و اردوغان آن را پذیرفت.»

پیشتر، رسانه آمریکایی «بلومبرگ» گزارش کرد که ترکیه درخواست خود برای عضویت در بریکس را به روسیه، رئیس دوره‌ای این گروه ارائه کرده است.

طبق گزارش بلومبرگ، «ترکیه چند ماه پیش درخواست پیوستن به بریکس را در میان ناامیدی از عدم پیشرفت در تلاش چندین دهه خود برای پیوستن به اتحادیه اروپا ارائه کرد. این پیشنهاد تا حدی نتیجه شکاف با دیگر اعضای ناتو پس از حفظ روابط نزدیک ترکیه با روسیه به دنبال حمله این کشور به اوکراین در سال ۲۰۲۲ است.»

در یک کنفرانس مطبوعاتی روز سه شنبه، «عمر چلیک»، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان، تایید کرد که روند درخواست آنکارا برای عضویت در بریکس، «در جریان است».

اما او به‌طور دقیق نگفت که ترکیه چه زمانی درخواست خود را ارائه کرده است.

«هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه اوایل ماه ژوئن در جریان سفر به پکن از تمایل کشورش برای عضویت در بلوک «بریکس» خبر داد و گفت: «بی‌شک مایلیم که عضوی از بریکس باشیم؛ بنابراین ما این مسئله را امسال در نظر خواهیم داشت.»

ترکیه اولین کشور ناتو است که به دنبال عضویت در گروه غیر غربی بریکس است.

از زمانی که این اصطلاح برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ ابداع شد، بریکس (BRICS) از یک نام اختصاری به یک اتحاد غیررسمی تبدیل شده است که از بلوک گروه هفت تحت راهبری آمریکا در سهم خود از تولید ناخالص داخلی جهانی پیشی گرفته است، بانک توسعه خود را دارد و از پنج عضو خود، یعنی روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی به گروهی ۱۰ عضوی گسترش یافت.

پنج کشور اعم از ایران، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، اتیوپی و مصر در تاریخ یکم ژانویه (۱۱ دی) به عضویت کامل گروه «بریکس» درآمدند که اکنون «بریکس پلاس» نامیده می‌شود. در سال جاری میلادی روسیه ریاست دوره‌ای بریکس پلاس را برعهده دارد.

رئیس جمهور ترکیه، پیش از این در اجلاس سران بریکس شرکت کرده است، اما هرگز به عنوان یک عضو احتمالی این بلوک حضور نداشته است.

در اوایل سال جاری، مقامات ناشناس ترکیه به «میدل ایست آی» گفتند که تنش با اتحادیه اروپا آنکارا را مجبور کرده است به دنبال شرکای اقتصادی جدید در جای دیگری باشد.

یکی از این مقامات خاطرنشان بود: «ما بریکس را جایگزین ناتو یا اتحادیه اروپا نمی‌دانیم. با این حال، روند متوقف شده الحاق به اتحادیه اروپا ما را تشویق می کند تا سایر پلتفرم های اقتصادی را بررسی کنیم.»

وی افزوده بود: در حالی که ۳۱ کشور دیگر عضو ناتو «متحدان اسمی» ترکیه هستند، آنها اغلب نگرانی های امنیتی آنکارا را نادیده می گیرند و تازه‌ترین درخواست‌های آن برای خرید تجهیزات نظامی را رد می‌کنند.

این مقام ترک اظهار داشته بود: «ترکیه دوست دارد بخشی از هر پلتفرم چندجانبه باشد»

تا زمان تدوین این خبر، دفتر اردوغان شرکت رئیس جمهور ترکیه در نشست کازان را تایید نکرده بود.

شانزدهمین اجلاس سران بریکس از ۱ تا ۳ آبان ۱۴۰۳ با حضور مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران و هیات همراه در شهر کازان برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

753447

سازمان آگهی های پرسون