درخواست رسمی ترکیه برای پیوستن به بریکس

دستیار رئیس‌جمهور روسیه خبر داد که ترکیه رسما برای پیوستن به بریکس درخواست داده است.
تصویر درخواست رسمی ترکیه برای پیوستن به بریکس

به گزارش سایت خبری پرسون، به گفته اوشاکوف، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هم دعوت کرملین برای شرکت در اجلاس سران بریکس در شهر «کازان» روسیه را که قرار است ۲۲ تا ۲۴ اکتبر برگزار شود، پذیرفته است. روسیه در حال حاضر ریاست این سازمان را بر عهده دارد.

اوشاکوف روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «ترکیه درخواستی برای عضویت کامل ارائه کرده است و ما آن را بررسی خواهیم کرد.»

شبکه خبری «بلومبرگ» هم روز دوشنبه گزارش داد که آنکارا چند ماه پیش درخواستی برای عضویت در بریکس ارائه کرد که بخشی از آن ناشی از «شکاف» میان ترکیه و سایر اعضای ناتو بر سر جنگ اوکراین است. ترکیه اولین کشور عضو ناتو است که به دنبال عضویت در گروه غیر غربی بریکس است.

«عمر چلیک» سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان هم تایید کرد که روند درخواست در حال انجام است و اردوغان «چندین بار» اعلام کرده است که ترکیه تمایل دارد عضو بریکس شود.

چلیک به خبرنگاران گفت: «درخواست ما در مورد این موضوع روشن است. این روند ادامه دارد، اما هیچ پیشرفت مشخصی در این زمینه وجود ندارد. رئیس‌جمهور ما به صراحت اعلام کرده است که ترکیه می‌خواهد در همه پلتفرم‌های مهم از جمله بریکس مشارکت کند.»

بریکس در سال ۲۰۰۶ توسط برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد و آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ به آن ملحق شد. این گروه در سال جاری زمانی که مصر، اتیوپی، ایران و امارات متحده عربی به عضویت کامل درآمدند، گسترش یافت. به گفته اوشاکوف، بیش از ۳۰ کشور به طور رسمی برای پیوستن درخواست داده‌اند.

در همین حال، درخواست ترکیه نگرانی‌هایی را در اتحادیه اروپا برانگیخته است.

«پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل گفت آنکارا به‌عنوان نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا باید به ارزش‌های اتحادیه اروپا و ترجیحات سیاست خارجی احترام بگذارد، علی‌رغم اینکه حق انتخاب سازمان‌های بین‌المللی برای پیوستن به آن را دارد.

ترکیه در سال ۱۹۹۹ به‌عنوان یک کشور نامزد اتحادیه اروپا اعلام شد و از سال ۲۰۰۵ در حال مذاکره برای پیوستن به آن است. با این حال، پارلمان اروپا مذاکرات الحاق با این کشور را در سال ۲۰۱۹ با ادعای نقض حقوق بشر به حالت تعلیق درآورد. به گزارش بلومبرگ، ظاهرا رهبری ترکیه به دلیل عدم پیشرفت در تلاش چندین دهه‌ای خود ناامید شده است.

منبع: ایسنا

753498

سازمان آگهی های پرسون