ارسال موشک‌های دوربرد آمریکایی به اوکراین

خبرگزاری انگلیسی به نقل از مقامات ارشد امنیتی آمریکایی گزارش کرد واشنگتن به ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین نزدیک شده است.

تصویر ارسال موشک‌های دوربرد آمریکایی به اوکراین

به گزارش سایت خبری پرسون، خبرگزاری انگلیسی به نقل از مقامات ارشد امنیتی آمریکایی گزارش کرد واشنگتن به ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین نزدیک شده است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه گزارش داده که در صورت موافقت کاخ سفید با این تصمیم، ارسال موشک‌های کروز هواپایه دوربرد «ای‌جی‌ام-۱۵۸ جی‌ای‌اس‌اس‌ام» به اوکراین ماه‌ها زمان خواهد برد.

سه منبع به این خبرگزاری گفتند که انتظار می رود گنجاندن موشک‌های مشترک هوا به سطح (JASSM) در یک بسته تسلیحاتی در پاییز امسال اعلام شود، اما تاکنون کاخ سفید تصمیم نهایی اتخاذ نکرده است.

این خبرگزاری همچنین به نقل از این مقامات که به‌علت حساسیت موضوع، هویت خود را فاش نکرده‌اند، نوشت: «ارسال موشک‌های JASSM به اوکراین می‌تواند چشم‌انداز راهبردی جنگ را با قرار دادن هرچه بیشتر اهداف روسیه در محدوده مهمات قدرتمند و هدایت‌شونده دقیق، که یکی از نگرانی‌های مهم دولت بایدن است، تغییر دهد.»

از طرفی،به باور تحلیلگران نظامی، ارائه موشک‌های JASSM به اوکراین می‌تواند کی‌یف را توانمندتر و مناطق استقرار نیروهای روسیه و انبارهای تدارکات را تا صدها مایل به عقب براند. این مسئله، می‌تواند توانایی روسیه برای حفظ عملیات تهاجمی خود را پیچیده و مزیتی راهبردی برای اوکراین ایجاد کند.

با توجه به برد ۱۳۰ کیلومتری این نوع موشک، اوکراین می‌تواند با شلیک آن‌ها از نقاط نزدیک مرز شمالی خود با روسیه، تا تأسیسات نظامی روسیه را تا شهرهای ورونژ و برایانسک واقع در غرب روسیه را هدف گیرد. در جبهه جنوبی نیز، کی‌یف می‌تواند با استفاده از این نوع موشک در نزدیکی خطوط مقدم، فرودگاه‌ها یا تاسیسات دریایی روسیه در کریمه را آماج حملات خود قرار دهد.

تاکنون، فقط جنگنده‌های آمریکایی و غربی از توانایی پرتاب کروز هواپایه دوربرد «ای‌جی‌ام-۱۵۸ جی‌ای‌اس‌اس‌ام» برخوردار هستند اما همان‌طور که رویترز گزارش کرده است، اوکراین در نهایت داری تعداد محدود و انگشت شماری جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکاست و به تازگی، یک فروند خود را از دست داده است.

جنگنده اف-۱۶ حداکثر می‌تواند ۲ موشک کروز حمل کند و حتی در شرایط ایده‌آل، طبق اظهارات مقامات آمریکایی، این مسئله یک چالش برای اوکراین است.

در همین راستا، یکی از مقامات آمریکایی فاش کرد که واشنگتن به‌دنبال تغییر جنگنده‌های غیرغربی در فهرست موجودی اوکراین، همچون جنگنده‌های سوخو-۲۴، میگ ۲۹ و سوخو-۲۷ متعلق به دوران شوروی است تا این جنگنده‌ها نیز از توانایی لازم برای شلیک JASSM برخوردار شوند.

ماه گذشته نیز، نشریه «پالیتیکو» در گزارشی از آمادگی دولت بایدن برای ارسال موشک‌های JASSM به اوکراین خبر داده بود.

در آن هنگام، یکی از مقامات دولت بایدن به پالتیکو گفت تاکنون تصمیم نهایی درباره ارسال موشک گرفته نشده اما دولت در حال بررسی جزئیات پیچیده برای اجرایی کردن این طرح است.

تاکنون وزارت دفاع آمریکا از اظهارنظر در مورد مسئله انتقال یا عدم انتقال این موشک با برد ۱۳۰ کیلومتری به اوکراین خودداری کرده است.

در گذشته بایدن با ارسال این نوع موشک و دیگر تجهیزات پیشرفته همچون جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین مخالفت می‌کرد اما برخی از اعضای کنگره و مخالفان سیاسی بایدن، دولت او را به کُند بودن در ارسال تجهیزات «مورد نیاز اوکراین برای مقابله با روسیه» متهم کرده‌اند.

کشورهای انگشت‌شماری موشک‌های ای‌جی‌ام-۱۵۸ جی‌ای‌اس‌اس‌ام (AGM-۱۵۸ JASSM) در زرادخانه خود دارند.

موشک کروز AGM-۱۵۸ JASSM دارای سرجنگی ۴۵۰ کیلوگرمی است و موشکی پنهانکار است که سطح مقطع بسیار کمی دارد. این موشک دارای سیستم هدایت INS و GPS و در فاز نهایی از هدایت IIR استفاده می‌کند.

موشک ای‌جی‌ام-۱۵۸ جی‌ای‌اس‌اس‌ام، توسط شرکت «لاکهید مارتین» توسعه داده شد و برای اولین بار در سال‌های ابتدایی قرن جدید استفاده شد.

لهستان، استرالیا و فنلاند این موشک پیشرفته را در اختیار دارند. ژاپن و هلند قراردادهایی را برای خرید این نوت موشک در ماه ژوئیه امضا کردند که انتظار می‌رود در سال‌های آینده به آن‌ها تحویل داده شوند. آلمان، یونان، رومانی و دانمارک نیز در حال مذاکره برای خرید این موشک هستند.

بر اساس داده‌های پنتاگون، لاکهید مارتین بیش از ۴۱۰۰ فروند موشک ای‌جی‌ام-۱۵۸ جی‌ای‌اس‌اس‌ام را در پیکربندی‌های مختلف به نیروی هوایی آمریکا و متحدانش تحویل داده است. این شرکت با ایجاد یک خط تولید جدید در ایالت «آلاباما»، به دنبال افزایش تولیدات خود است.

برای اولین بار، ماه گذشته، ژنرال «سرگی نایف» فرمانده نیروهای مشترک نیروهای مسلح اوکراین، در اظهاراتی به احتمال تحویل موشک AGM-۱۵۸ JASSM به اوکراین اشاره کرد و گفت که به همراه جنگنده‌های اف-۱۶، موشک کروز هواپایه با برد ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر نیز به اوکراین تحویل داده خواهد شد.

گزارش رویترز به نقل از مقامات آمریکایی پیرامون نزدیک‌تر شدن کاخ سفید برای ارسال چنین موشک پیشرفته‌ای به اوکراین با پیشروی گسترده روسیه در شرق اوکراین همزمان شده است.

به گزارش رویترز، پیشروی فزاینده روسیه در جبهه شرقی، باعث شده تا اوکراین برای دریافت تسلیحات پیشرفته‌تر اوکراین به تسلیحات بیشتر و تسلیحات قوی‌تر، در حالی که همچنان با فشار شدید نیروهای روسیه در امتداد جبهه شرقی خود مواجه است، در حال افزایش است.

پیشرفت روسیه در جبهه شرقی و شکست نسبی اوکراین در حمله خود به کورسک، باعث شده تا این کشور برای دریافت تسلیحات پیشرفته‌تر احساس نیاز بیشتری کند اما به گفته یکی از کارکنان کنگره آمریکا: «در صورت دریافت JASSM توسط اوکراین، کی‌یف به واشنگتن برای برداشتن محدودیت استفاده از تسلیحات آمریکایی برای حمله به روسیه فشار خواهد آورد، زیرا این محدودیت، اثرات این موشک را بسیار محدود خواهد کرد.»

از شروع جنگ اوکراین، آمریکا با وجود حمایت گسترده خود از اوکراین و ارائه بسته‌های کمکی نظامی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار از سال ۲۰۲۲ به کی‌یف، به دلیل ترس از تشدید درگیری، از ارائه سلاح‌هایی که می تواند اهدافی در اعماق روسیه را مورد حمله قرار دهد، خودداری کرده است.

اما اخیرا «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین پس از دیدار نمایندگان او با مقامات ارشد آمریکایی در واشنگتن فشارها را بر ایالات متحده برای اجازه دادن به کی‌یف به منظور هدف قرار دادن عمق خاک روسیه افزایش داده است.

او در یک سخنرانی ویدئویی افزود: «ما هر روز در مورد این موضوع با شرکای خود صحبت می‌کنیم. ما آنها متقاعد می‌کنیم. ما استدلال ارائه می‌دهیم. ما به ظرفیت‌هایی نیاز داریم تا بتوانیم از اوکراین و مردم اوکراین محافظت کنیم. ما به مجوزهایی برای استفاده از گلوله‌های دوربرد و ظرفیت‌های دوبرد شما و همچنین موشک‌ها نیاز داریم.»

رئیس‌جمهور اوکراین گفت نمایندگان اوکراین تمامی جزئیات لازم را به شرکای کی‌یف گفته‌اند.

این اظهارات از سوی زلنسکی پس از آن مطرح شده که «رستم امروف» وزیر دفاع این کشور که جمعه و شنبه به همراه هیأتی برای دیدار با مقامات و کارشناسان آمریکایی در واشنگتن به سر می‌برد، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی.ان.ان مدعی شد کی‌یف نشان می‌دهد فرودگاه‌های روسیه که برای ضربه زدن به شهرهای اوکراین استفاده می‌شوند، در محدوده حملات عمیق قرار دارند.

قرار است زلنسکی شخصا ماه آتی میلادی در حین حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک طرح‌هایش را برای پیروزی به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تحویل دهد.

منبع: ایسنا

753434

سازمان آگهی های پرسون