واکنش بایدن به مخالفت قاطع نتانیاهو با آتش‌بس

پس از اینکه نیروهای اسرائیلی در آخر هفته اجساد شش اسیر از جمله هرش گلدبرگ پولین 23 ساله آمریکایی-اسرائیلی را پیدا کردند، نتانیاهو با اعتراضات گسترده در داخل و فشار جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده مواجه شد.
تصویر واکنش بایدن به مخالفت قاطع نتانیاهو با آتش‌بس

به گزارش سایت خبری پرسون، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، فشارها برای انجام اقدامات بیشتر برای آزادی اسرائیلی‌هایی که پس از 11 ماه درگیری در نوار غزه اسیر هستند را رد کرد.

پس از اینکه نیروهای اسرائیلی در آخر هفته اجساد شش اسیر از جمله هرش گلدبرگ پولین 23 ساله آمریکایی-اسرائیلی را پیدا کردند، نتانیاهو با اعتراضات گسترده در داخل و فشار جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده مواجه شد.

اما روز دوشنبه اعلام کرد که تمایلی به سازش ندارد.

او اصرار دارد که کنترل اسرائیل بر کریدور فیلادلفی، نوار باریکی در امتداد مرز غزه با مصر، جایی که اسرائیل مدعیست حماس از طریق آن تسلیحات به غزه قاچاق می‌کند، بخشی ضروری از هرگونه توافق آتش‌بس است.

به نوشته الجزیره، مصر و حماس چنین فعالیتی را رد می‌کنند و گروه فلسطینی هرگونه حضور اسرائیل در منطقه را رد کرده است.

نتانیاهو این کریدور را برای اطمینان از اینکه حماس قادر به استفاده از تونل‌ها برای تسلیح مجدد خود نیست، حیاتی خواند.

او گفت: «این اکسیژن حماس است» و افزود: «هیچکس به اندازه من متعهد به آزادی گروگان‌ها نیست... هیچکس در این مورد من را موعظه نکند».

به نظر می‌رسد که متحد کلیدی اسرائیل از ناسازگاری تل‌آویو خسته شده است.

بایدن روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در کاخ سفید گفت که فکر نمی‌کند نتانیاهو به اندازه کافی برای دستیابی به توافق تلاش می‌کند و اشاره کرد که ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی برای ارائه یک پیشنهاد نهایی به هر دو طرف، در این هفته است.

بایدن به خبرنگاران گفت: «ما به آن بسیار نزدیک هستیم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا آخرین تلاش آمریکا موفق خواهد بود، افزود: «امید چشمه جاودانه است.»

بایدن بعد از ظهر گفت که قصد دارد «در نهایت» با نتانیاهو گفتگو کند، اما زمان خاصی را مشخص نکرد. بایدن و نتانیاهو از زمان آغاز جنگ اسرائیل در غزه نزدیک به یک سال پیش، بارها با هم صحبت کرده‌اند.

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس، گفت: انتقاد بایدن از نتانیاهو «اذعان آمریکا به این است که نتانیاهو مسئول تضعیف تلاش‌ها برای دستیابی به توافق است».

او گفت که این گروه به پیشنهادی که می‌تواند آتش بس و عقب نشینی کامل اسرائیل از باریکه فلسطینی را تضمین کند، پاسخ مثبت خواهد داد.

معترضان اسرائیلی روز دوشنبه برای دومین روز به خیابان‌ها آمدند و بزرگترین اتحادیه کارگری دست به اعتصاب عمومی زد تا کابینه را برای دستیابی به توافقی برای بازگرداندن اسیران تحت فشار بگذارد.

ماه‌ها مذاکرات جسته و گریخته با میانجیگری ایالات متحده، قطر و مصر تاکنون نتوانسته است در مورد پیشنهاد آتش‌بس غزه که در ماه مه توسط بایدن ارائه شد، به توافق برسد.

منبع: فارس

753369

سازمان آگهی های پرسون