فروپاشی روابط میان روسیه و آمریکا در دوران بایدن

سخنگوی کاخ کرملین امروز (یکشنبه) در مصاحبه‌ای گفت که تنش‌ها بین آمریکا و روسیه در بالاترین سطح خود قرار دارد و روابط بین مسکو و واشنگتن در دولت «جو بایدن» به پایین‌ترین سطح خود و به نقطه فروپاشی رسیده است.

تصویر فروپاشی روابط میان روسیه و آمریکا در دوران بایدن

به گزارش سایت خبری پرسون، دیمیتری پسکوف در مصاحبه‌ ضبط شده‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، با ابراز تاسف از وضعیت روابط مسکو-واشنگتن، درباره نقش ایالات متحده در جنگ اوکراین اظهار داشت: آمریکا به طور مستقیم در درگیری اوکراین نقش دارد، اگرچه اظهاراتی خلاف آن را مطرح می‌کند. این موضوع نشان‌دهنده تمایل [آمریکا] به افزایش سطح مشارکت خود در این درگیری است.

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه، واشنگتن را به «رفتار خصمانه آشکار» نسبت به روسیه متهم کرد و افزود که ایالات متحده چندین دهه‌ را صرف اعمال فشار بر روسیه و پایمال کردن منافع آن کرده است.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه بیان کرد: اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه درباره قابل پیش‌بینی بودن جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، در مورد کامالا هریس معاون بایدن و نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری نیز صدق می‌کند.

پسکوف درباره اینکه روسیه ترجیح می‌دهد بایدن یا هریس رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باشند یا رقیب جمهوری‌خواه آنها دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور، گفت: ما یک نامزد مورد علاقه نداریم با این حال دموکرات‌ها بدون شک قابل پیش‌بینی‌تر هستند. آنچه پوتین درباره قابل‌ پیش‌بینی بودن بایدن گفته بود، تقریبا شامل همه دموکرات‌ها، از جمله خانم هریس هم می‌شود.

در حالی که ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری خود بارها وعده داده که پس از ورود به کاخ سفید، درگیری بین اوکراین و روسیه را ۲۴ ساعته حل و فصل می‌کند، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه با بیان اینکه «فکر نمی‌کنم او یک چوب جادویی داشته باشد»، تصریح کرد که ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا نمی‌تواند همه مشکلات را یک شبه حل کند.

وی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور جدید آمریکا می‌تواند به حمایت نظامی اوکراین پایان بدهد و از طرفین جنگ بخواهد که در ژانویه ۲۰۲۵ پای میز مذاکرات بیایند، را «غیرممکن» دانست.

پسکوف همچنین اظهار داشت که گفت‌وگوی میان روسای‌جمهور روسیه و ایالات متحده که هفتم دسامبر به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شده بود، گفت‌وگویی تند بود، با این حال به وضوح نشان داد که آمریکا قصدی برای ادامه مذاکرات ندارد.

وی درباره این مکالمه میان بایدن و پوتین تصریح کرد: این گفت‌وگویی «تند و انعطاف ناپذیر» از سوی هر دو طرف بود.

سخنگوی کاخ کرملین در پاسخ به سوالی درباره سیاست آتی دموکرات‌ها در قبال روسیه و اتحادیه اروپا گفت که این موضوع به‌راحتی قابل پیش‌بینی است.

دیمیتری پسکوف در این باره توضیح داد: این موضوع به طور کامل قابل پیش‌بینی است. آنها در قبال ما به همین سیاست [کنونی] پایبند خواهند بود و بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز همچنان فشار خواهند آورد و آنها را از نظر سیاسی و اقتصادی به بردگی خواهند کشید.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری روسیه دوم اسفندماه ۱۴۰۰ استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا به دنبال تحمیل شکست راهبردی به روسیه هستند؛ موضوعی که مقام‌های روس تاکید کرده‌اند محقق نخواهد شد.

منبع: ایرنا

753262

سازمان آگهی های پرسون