پزشکیان در گفت‌وگوی تلویزیونی:

به حرف هایی که زدیم پایبندیم /باید اختلاف سلایق را به هم نزدیک کنیم

اولین گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم یک ماه پس از آغاز فعالیت «مسعود پزشکیان» به عنوان رئیس دولت چهاردهم دقایقی قبل آغاز شد.

تصویر به حرف هایی که زدیم پایبندیم /باید اختلاف سلایق را به هم نزدیک کنیم

به گزارش سایت خبری پرسون، اولین گفت‌وگوی تلویزیونی مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران با مردم آغاز شد

گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور همزمان از شبکه اول سیما، رادیو سراسری و شبکه خبر درحال پخش است.

وی با بیان اینکه می تونم هر ماه یک بار با شما صحبت کنم ومشکلی ندارم، گفت: آمادگی داریم که حرف مردم را بگوییم و حرف آنها را بشنویم.

رئیس جمهور افزود: به حرف هایی که زدیم پایبندیم و سعی می کنیم با مردم صادق باشیم و هر چه از دستمان برمی آید، برای مردم انجام دهیم.

پزشکیان با اعلام اینکه هفته آینده نشست خبری با حضور خبرنگاران برگزار می کنیم، گفت: تا حالا مشکل این بود که باید اعضای دولت را تعیین می‌کردیم، وضعیت شرایطی که در آن بودیم را باید متوجه می‌شدیم و بررسی می کردیم که باید چه کنیم؛ با چه کسانی باید کار کنیم؛ درنتیجه گفت وگوهای زیادی برای انتخاب وزرا داشتیم.

وی اظهار کرد: بر مبنای وفاق ملی به پیش رفتیم. باید از ریاست و نمایندگان مجلس قدردانی کنیم؛ رأی بسیار جالب و بالایی به وزار داده شد و تا کنون در کشور میانگین رأی در هیچ دولتی به این میزان نبوده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اعضای کابینه را بر اساس وفاق ملی تعیین کردیم، افزود: از اعضای کابینه از دولت شهید رئیسی، آقای روحانی و اصلاح‌طلبان هستند. بیش از ده هزار ساعت با اعضای پیشنهادی مصاحبه شد، تا اینجا سعی کردیم در حد وسع خود دولت وفاق ملی را تشکیل دهیم.

هفته آینده نشست خبری برگزار می‌کنیم

پزشکیان با اعلام اینکه هفته آینده نشست خبری با حضور خبرنگاران برگزار می کنیم، گفت: تا حالا مشکل این بود که باید اعضای دولت را تعیین می‌کردیم، وضعیت شرایطی که در آن بودیم را باید متوجه می‌شدیم و بررسی می کردیم که باید چه کنیم؛ با چه کسانی باید کار کنیم؛ درنتیجه گفت وگوهای زیادی برای انتخاب وزرا داشتیم.

وی اظهار کرد: بر مبنای وفاق ملی به پیش رفتیم. باید از ریاست و نمایندگان مجلس قدردانی کنیم؛ رأی بسیار جالب و بالایی به وزار داده شد و تا کنون در کشور میانگین رأی در هیچ دولتی به این میزان نبوده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اعضای کابینه را بر اساس وفاق ملی تعیین کردیم، افزود: از اعضای کابینه از دولت شهید رئیسی، آقای روحانی و اصلاح‌طلبان هستند. بیش از ده هزار ساعت با اعضای پیشنهادی مصاحبه شد، تا اینجا سعی کردیم در حد وسع خود دولت وفاق ملی را تشکیل دهیم.

ارزیابی رئیس‌جمهور از فعالیت یک ماهه دولت چهاردهم

پزشکیان با بیان اینکه گندم‌کاران، پرستاران، معلمان و بازنشستگان مشکل دارند، افزود: ناترازی‌هایی در برق و انرژی و محیط زیست داریم و این موضوع کاملا روشن است و نیاز به شرح دادن من ندارد.

وی گفت: با مسئولان سابق جلسه گذاشتیم و وضعیت موجود را از آنها سوال کردیم، اطلاعاتی که به ما ارائه کردند آن چیزی است که مشاهده می‌کنیم.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: برای گندم‌کاران ۱۲۰ هزار میلیارد پیش بینی شده بود که آن هم در صندوق موجود نبود، در صورتی که آنچه به انبارها تحویل داده شده بود بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود.
الحمدالله در حال حل شدن است، مشکلات در حوزه بهداشت و درمان و معلمان داشتیم که تمهیداتی اندیشیده شده است، تا این مشکلات را تا جایی که امکان دارد حل کنیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «خدا رحمت کند انسانی که ابتدا خود را بشناسد، باید بدانیم کجا هستیم و بدانیم کجا می‌خواهیم برویم.»

وی با بیان اینکه من سعی نمی‌کنم گذشته را نقد کنم، هرچه بوده همین است که الان می‌بینیم، گفت: اعتقاد دارم در حال حاضر باید دست به دست هم دهیم و با وفاق و نگاه به چشم انداز به جلو برویم و می‌طلبد که نخبگان و سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را ببینم و اجازه دهیم توانمندی خود را بروز دهند.

شاخص دولت ما، رضایت مردم است

رئیس جمهور تاکید کرد: با وفاقی که به وجود می‌آید و با شاخص‌هایی که خواهیم گذاشت، کاری می‌کنیم که معاونان وزرا و به ترتیب در استان‌ها، مدیران بر اساس شایستگی قرار بگیرند، نه براساس وابستگی حزبی، گروهی و جناحی.

پزشکیان افزود: شاخص ما در دولت، رضایت مردم است. حضرت علی(ع) نشانه خوبی و بدی دولت را، تحلیل‌های مردم می‌دانند.

وی با بیان این مطلب که ما به شدت تحت تحریم هستیم، تاکید کرد: آمریکا، اروپا و کشورهایی که از سیاست‌های آمریکا تبعیت می‌کنند، ایران را تحریم کرده‌اند و با ما معامله نمی‌کنند و ما به مشکل خوردیم. اما اینکه با مهربانی با مردم برخورد و مشکل آنها را حل کنیم، ربطی به تحریم‌ها ندارند. این شاخص ما از ارزیابی نیروهای انسانی خواهد بود.

اقتصاد به مسائل خارجی ارتباط دارد

رئیس جمهور درباره برنامه دولت برای مهار تورم، گفت: دیروز وزیر اقتصاد در مجلس برنامه ها را گفت. برنامه هفتم باید مبنا باشد که اگر به اصلاح نیاز دارد باید انجام شود. ما باید اختلاف داخلی، مشکلات با همسایه ها و دنیا را حل کنیم. به هر حال اقتصاد به مسائل خارجی ارتباط دارد.

وی درباره اینکه آیا تورم تا پایان سال به ۳۰ درصد می رسد؟ تصریح کرد: تمام تلاش خود را می کنیم، اما این هدف به تحولات جهان و مسایل داخلی هم بستگی دارد. وزارت اقتصاد فعال است و آقای طیب نیا به عنوان مشاور من حضور دارند و هر هفته جلسه داریم و بر اساس برنامه حرکت می کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید اختلاف سلایق را به هم نزدیک کنیم، افزود: با حدود ۴۰ کشور مذاکره کرده ایم و در حال انعقاد پیمان هستیم.

برای رسیدن به صراط مستقیم باید نظرات مختلف را شنید

پزشکیان درباره مفهوم وفاق ملی، با بیان اینکه وحدت و انسجام مسلمانان یک اصل است، اظهار کرد: مسلمانان با هم بردار هستند و باید در برابر دشمنان خود متحد باشند. این توصیه پیامبر(س) است. اگر تحمل شنیدن نظر مخالف را نداریم چرا در نماز می‌گوییم «اهدنا الصراط المستقیم»؟ برای رسیدن به صراط مستقیم باید نظرات مختلف را شنید. چشم‌انداز و نگاه مشترکی را باید برای تمامی ایرانیان ایجاد کنیم و سخنان مختلف هم شنیده شود.

وی با بیان اینکه قانون و برنامه باید بر اساس سیاست‌های کلی نوشته شود و تبدیل به یک میثاق مشترک شود، افزود: آنجا دیگر نباید محل اختلاف باشد. باید همه وحدت کنیم و نگوییم این برنامه را قبول ندارم این یعنی نفاق!

رئیس‌جمهور تاکید کرد: همه باید به سمت اجرای برنامه و قانون بر اساس سیاست‌های کلی حرکت کنیم و آنجا در اجرا با هم وحدت داشته باشیم.

پزشکیان با بیان این مطلب که در دولت نیز همه وزراتخانه‌ها مکلف به اجرا و زمان‌بندی اجرای قوانین و برنامه‌ها به سهم و مسئولیت خود هستند، تاکید کرد: اگر جایی هم امکان اجرا وجود ندارد باید هر وزارتخانه توضیح دهد چرا؟ یک ابزار نظارتی هم درست خواهیم کرد که این روند به درستی طی شود.

وی اظهار کرد: این مسیری است که در هر استان به مسئولان آن استان ابلاغ می‌شود. ما اکنون در همین مسیر و اجرایی کردن همین روند در حال حرکت هستیم.

بانک‌های ناتراز را می‌شناسیم

رئیس جمهور همچنین درخصوص برنامه دولت برای رفع ناترازی بانک‌ها، گفت: وجود ناترازی در بانک‌ها کاملا درست است اما باید طوری عمل کنیم که مردم ضرر نکنند. اینکه یک دفعه اعلام کنیم یک بانک ناتراز است و «دِر» آن را ببندیم، با کسانی که با اعتماد به نظام، در آن بانک سرمایه‌گذاری کردند، چه کنیم؟

پزشکیان تصریح کرد: می‌دانیم ناترازی وجود دارد و بانک‌ها را می‌شناسیم اما باید روندی را در پیش بگیریم که برای مردم مشکل ایجاد نکند.

وی در مورد بورس گفت: وزیر اقتصاد نظرات خود را براساس چارچوب و مسیر برنامه و قانون بیان می‌کند. از کارشناسان هم نظرخواهی می‌کنیم. مراجعه به کارشناسی از نکات مورد تاکید دولت است که از ایده‌های مختلف، الگو بدست آوریم و عمل کنیم تا ثباتی که لازم است در جامعه ایجاد کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: راه درست را باید پیدا کنیم و برای اجرای آن برنامه درست داشته باشیم و تحقق آن برنامه را به آدم درست بسپاریم.

پزشکیان درباره تولید و دستیابی به رشد ۸ درصدی، گفت: رشد اقتصادی و تولیدی که رهبر انقلاب گفتند با این ناترازی انرژی که داریم و فشاری که به کارخانه ها و تولید می آید، خود به خود این ناترازی در آنها تأثیر می گذارد و به احتمال قوی در این خصوص با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.الان برخی کارخانه ها خودشان دارند ناتراز می‌شوند و نمی‌تواند پول کارگران را پرداخت کند و به فعالیتشان ادامه دهند.

وی افزود: تلاشی که باید کنیم این است که این ناترازی انرژی را حل کنیم تا بعدا بتوانیم قدم های بعدی را برداریم، تا زمانی که این ناترازی در انرژی، برق و بانک‌ها هست، نباید انتظار داشت که به رشد اقتصادی ۸ درصد برسیم؛ اصلا امکان ندارد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: آنچه کارشناسان و اقتصاددان می گویند این است که برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی، به ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم، به هر حال برای رسیدن به رشد ۸ درصدی، نیاز به سرمایه گذاری داریم. افزایش سرمایه در داخل کشور با افزایش بهره وری ممکن می شود اما کل پولی که در کشور داریم، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نیست، یعنی اگر همه پول‌هایی که موجود هست را جمع کنیم تازه ۱۰۰ میلیارد دلار می توانیم سرمایه گذاری کنیم، از این رو۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز داریم تا به رشد اقتصادی ۸ درصدی برسیم.

وی با بیان اینکه این موضوع به ارتباطات خارجی ما و نیز ایرانیانی که در خارج هستند برمی گردد، گفت: هم وزارت امور خارجه ما باید در این رابطه تلاش کند هم نگاه ما باید در رابطه با مسائل مختلف اصلاح شود و آن وحدت و انسجام داخلی به وجود بیاید.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه از سوی دیگر باید تولیدکنندگان و سرمایه گذاران به ما و ثبات قانونی ما اعتماد و اطمینان پیدا کنند، گفت: اول باید به سرمایه گذاران اطمینان بدهیم که بستر را برای شکوفایی آنها فراهم می کنیم و قوانین مانع را از سر راه آنها برخواهیم داشت؛ این چیزی است که به دنبال آن هستیم.

پزشکیان گفت: با قوه قضائیه، مجلس و مقام معظم رهبری انسجام وجود دارد، اگر عزم داشته باشیم و سرمایه گذاران اطمینان یابند که ما پشت آنها خواهیم ایستاد، در این صورت به جای اینکه سرمایه از کشور خارج شود، خودشان پولشان را به کشور می آورند.

با اجرای کامل طرح پزشک خانواده، عدالت حوزه بهداشت محقق خواهد شد

وی درباره اجرای عدالت، تصریح کرد: در جلسه با سازمان مدیریت و برنامه بر بحث عدالت و عقب‌ماندگی برخی استان‌ها و مناطق و در بعدی وسیع‌تر بر عدالت جنسیتی، عدالت قومیتی و عدالت منطقه‌ای تاکید کردیم.

رئیس جمهور افزود: در بهداشت و درمان، پزشک خانواده و ارجاع ساختار عادلانه‌ای است که باید محقق شود. اگر این ساختار اجرایی شود، همه از سیستان و بلوچستان تا کردستان و خوزستان، همان خدمتی را دریافت خواهد کرد که کسی در شمال تهران دریافت می کند.

پزشکیان با بیان اینکه در آموزش و پرورش مشکلات بسیاری داریم، تصریح کرد: قابل قبول نیست کسی که پول و آشنا و امکان ندارد بچه‌ او در مدرسه‌ای درس بخواند که ممکن است خوب آموزش نبیند. باید همه مدارس استاندارد قابل قبول داشته باشند. قابل قبول نیست که اکثر کسانی که به دانشگاه می‌روند از افراد و خانواده‌هایی باشند که بچه‌هایشان به مدارس ویژه و خصوصی و .. می‌روند.

پزشکیان درباره احتمال تغییر شرایط کنکور هم گفت: این مساله را باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت کنیم. عادلانه است کسی که در روستا درس می خواند با کسی که در شمال تهران درس می خواد با هم رقابت کنند؟

وی با بیان اینکه من در روستا درس خوانده ام اما اجازه رشد داشته ام و الان رئیس جمهور هستم، اظهار کرد: زمان شاه در هنرستان درس خواندم و برای خدمت به سیستان رفتم و بعد دوباره درس خواندم. اگر این قانون، آن زمان وجود داشت، نمی توانستم دوباره درس بخوانم.

باید بازنگری در کنکور انجام شود

رئیس جمهور اعلام کرد: باید بازنگری اساسی در کنکور بر اساس عدالت انجام شود. باید معیاری بگذاریم که رقابت عادلانه شود. باید امکانات برای رقابت عادلانه باشد. باید کاری کنیم رقابت در شرایط برابر از نظر معلم، محیط و امکانات وجود داشته باشد.

پزشکیان درباره سفر وی به عراق و همچنین حضور وی در اجلاس سازمان ملل در نیویورک، با بیان اینکه می‌خواستم زودتر به عراق بروم اما گفتند فعلاً صلاح نیست و به این دلیل سفر به تاخیر افتاد، اظهار کرد: تلاش داریم طوری عمل کنیم که خدمتگزار مردم باشیم نه به عنوان یک انسان مغرور و تمامیت‌خواه. مذاکراتی هم در این سفر خواهیم داشت و عراق کشور دوست و همسایه ماست.

رئیس جمهور گفت: تنها مشکل ما در ایران این است که به حضرت علی (ع) عشق می‌ورزیم، اما به توصیه‌های ایشان عمل نمی‌کنیم و گاهی از راهی که به ما نشان داده است، بیگانه‌ایم.

تلاش می‌کنیم ایرانیان خارج از کشور بازگردند/ ایران برای یک دسته و جناح نیست

پزشکیان همچنین با بیان اینکه در سفر به نیویورک تلاش داریم از ایرانیان خارج از کشور دعوت به بازگشت یا لااقل سرمایه‌گذاری در ایران داشته باشیم، گفت: بسیاری از ایرانیان خارج از کشور، دلشان برای ایران می‌تپد. آنان رفتند و از ما ناراضی هستند ما می‌توانیم بسیاری از آنان راضی کنیم که برگردند یا حداقل در کشورشان سرمایه‌گذاری کنند.

وی خاطر نشان کرد: آن شعاری که ما می‌دادیم و می‌گفتیم «ایران برای همه»، یعنی همین. ایران برای یک دسته و یک گروه و یک جناح نیست. باید به بودن ایرانیان در کشور افتخار کنیم. ما باید به آنها اطمینان دهیم که اگر به ایران برگشتند برایشان پرونده درست نمی‌کنیم، اذیتشان نمی‌کنیم و آنان را از رفتن محروم نمی‌کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما با خودمان مشکل داریم، یادآور شد: به من برای نمایندگی صلاحیت نداده بودند، اما حالا رئیس‌جمهور شدم. اگر مقام معظم رهبری و دید بازشان نبود، ممکن بود ما را هم حذف کنند. ما باید جذب کنیم نه حذف.

پزشکیان با بیان این مطلب که ما باید برای همه کسانی که دلشان برای ایران می‌تپد، بر اساس همان چشم‌انداز زیبا و افتخارآمیز فضای حضور را فراهم کنیم که بدون ترس و واهمه بیایند، نه آنکه اگر بیاید احساس کند فردا یکی برای آنها پرونده درست کند، او را بگیرد و در رسانه‌ای برایش حرف‌هایی درآورد، گفت: این چیزی است که باید برای آن هماهنگ شویم تا یک صدا از ما و قوه قضائیه و مجلس و با ولایت مقام معظم رهبری از کشور صادر شود و ما این کار را باید انجام دهیم و برای هماهنگی این امر تلاش می‌کنیم.

قانون مدون برای فضای مجازی تدوین می‌کنیم

وی درباره سیاست دولت برای حکمرانی قانونی فضای مجازی، افزود: چند نفر کاندیدای وزارت ارتباطات بودند و داده‌های مختلفی داشتیم و نهایتا آقای هاشمی انتخاب شد و بناست وزیر ارتباطات با شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی بنشینیم و بحث کنیم و بر اساس داده ها بستر را برای راحتی مردم در مسائل فرهنگی و تجارت و علمی فراهم کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که مردم منتطر یک قانون مدون باشند؟ گفت: به امید خدا این کار را خواهیم کرد.

سفرهای استانی ادامه خواهد یافت/ وعده‌ای نمی‌دهم که پولی برای اجرای آن نباشد

پزشکیان درخصوص سفرهای استانی نیز گفت: سفرهای استانی را آغاز خواهیم کرد. ۲ مساله است، ما به عنوان دولت بودجه را به مجلس می‌بریم و مجلس آن‌را تصویب می‌کند، من به عنوان رئیس‌جمهور به استانی می‌روم و وعده می‌دهم کاری را انجام دهم، اما پول آن کجاست؟

وی اضافه کرد: نتیجه این است که ۳۰ تا ۴۰ هزار پروژه کلنگ خورده است و میلیاردها سرمایه بر زمین مانده، اما قابل بهره‌برداری نیست و شاید هنگامی به بهره‎‌برداری برسد که از حیز انتفاع خارج شود. اینکه باید بین مردم باشیم، شکی در آن نیست، اما وعده‌هایی بدهیم که پولی برای آن نداریم! از ابتدا گفتم که وعده‌ای نمی‌دهم که نتوانم عمل کنم.

رئیس جمهور با بیان اینکه می‌خواهیم با مردم صادق باشیم،تاکید کرد: خیلی از پروژه‌ها را کلنگ زدیم که نشده است و اگر بخواهم همان راه را بروم منطقی نیست.

پزشکیان تاکید کرد: نوکر و خدمتگزار مردم هستیم، اینکه اینجا در محافظت کامل هستم برایم سخت است و دوست دارم در میان مردم باشم. اینکه در میان مردم کوچه و خیابان باشم، بیشتر عشق میکنم تا اینکه در جایی چنین تمیز و با کلی محافظ دور و برم باشم.

وی گفت: تلاش می‌کنم برای همه کسانی که دلشان برای این کشور و آرزوها و باورها می‌تپد، دست به دست آنها دهیم و صادقانه در خدمت مردم باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه حال حل مشکل فرهنگیان، پرستاران، داروسازان، کشاورزان هستیم، اظهار کرد: گفتند وارث چیزی خوبی شدیم ولی پول به اندازه کافی نیست. نمی خواهم گلایه کنیم ولی از رهبری اجازه گرفتیم که یک مقدار از صندوق برداریم و یک مقدار از بدهی ها را تسویه کینم. قدردان رهبری هستم.

پزشکیان گفت: از مردم بابت اعتمادی که کردند تشکر می کنم. قول می دهیم تا جایی که در توان داریم، حرف هایی که زده ایم را فراموش نکینم و تا آخر با شما هستیم.

منبع: ایرنا

753100