ستار هاشمی مطرح کرد:

اهمیت حکمرانی قانونمند در فضای مجازی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: صریح بگویم دغدغه اصلی من احیای حکمرانی در فضای مجازی است که به حق رهبر عزیز انقلاب در دیدار چند روز قبل فرمودند "مهم این است که در فضای مجازی، حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد"؛ فضایی که دیگر مجازی نیست و عین واقعیت حقیقی مردم است.

تصویر اهمیت حکمرانی قانونمند در فضای مجازی

به گزارش سایت خبری پرسون، امروز مراسم تودیع و معارفه عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سیزدهم و سیدستار هاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم- با حضور محمدرضا عارف- معاون اول رئیس جمهور و جمعی از فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

سید ستار هاشمی در این مراسم اظهار کرد: سلام عرض می‌کنم محضر امام حاضرمان، امام زمان(عج) و از صمیم قلبم درود می‌فرستم بر بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) و گرامی می‌دارم یاد همه شهدا، خاصه شهدای دولت و شهدای خدمت بالاخص شهدای شاخص و شناخته شده آن‌ها شهیدان رجایی، باهنر و آیت‌الله شهید رئیسی و سلام عرض می‌کنم خدمت همه دوستانم که همگی با امید و انگیزه برای ساخت ایران قوی‌تر در روزهای آینده در این جلسه حاضر شده‌اند.

وی افزود: خانم‌ها و آقایان به وفاق ملی، به عنوان جدی‌ترین پیمان مشترک دولت چهاردهم معتقدم و بر این باورم که در همه ساحت‌های حکمرانی این وفاق ملی باید مصداق پیدا کند و توسعه داده شود. این وفاق باید در حکمرانی جدید، یا حکمرانی دیجیتال هم بسط داده شود. صریح بگویم؛ دغدغه اصلی من احیای حکمرانی در فضای مجازی است که به حق رهبر عزیز انقلاب در دیدار چند روز قبل فرمودند:«مهم این است که در فضای مجازی، حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد». فضایی که دیگر مجازی نیست و عین واقعیت حقیقی مردم است. واقعیتی که همه ما هر روز داریم آن را زندگی می‌کنیم و در آن نفس می‌کشیم.

هاشمی گفت: واقعیت آن است که هم باید با کمک نهادهای قانونگذار از طریق وضع قوانین روزآمد حکمرانی خوب داشته باشیم، و هم خوب حکمرانی کنیم: یعنی قوانین را با شیوه‌های روزآمد، دقیق و شفاف به بهترین شکل اجرا کنیم و کاری کنیم که مردم از حکمرانی ما راضی باشند اگر این اتفاق رخ دهد، همواره سرمان برای قانونمند کردن این فضا در برابر مردم عزیز بالاست و برای سوالات آن‌ها همیشه پاسخ خواهیم داشت. باید بپذیریم که یکی از ویژگی‌های حکمرانی دیجیتال، قانونگذاری و اجرای آن در اتاق شیشه‌ای است. یعنی افکار عمومی همیشه دارند ما را می‌بینند، قضاوت می‌کنند و به آن واکنش نشان می‌دهند؛ خدا نکند این واکنش موجب سلب اعتماد جامعه از تصمیمات ما بشود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه زمانی که بپذیریم مردم این روزها در فضای مجازی زندگی می‌کنند، آن وقت قبول می‌کنیم که باید برای آن‌ها بهترین شرایط زندگی خوب را فراهم کنیم، تشریح کرد: زندگی خوب در دنیای دیجیتال یا دنیای آینده، هم با کیفیت و به‌روز و بر لبه دانش است، هم امن است و هم آگاهی دهنده و الهام بخش. زندگی که قابلیت دارد جان‌ها را نجات دهد و اگر به خوبی نظم نداشته باشد، می‌تواند جان‌ها و فکرها را از بین ببرد. وظیفه ما به عنوان حاکمیت این است که بهترین شرایط زندگی دیجیتال را برای مردم فراهم کنیم، به آن‌ها آگاهی بدهیم، کیفیت کاربری را بالا ببریم و ایران آینده را برای آن‌ها که قصد و هدفشان ناامن کردن برای اقشار مختلف جامعه به خصوص کودکان و نوجوانان است، ناامن کنیم.

وی در ادامه صحبت هایش تأکید کرد: توسعه شبکه ملی اطلاعات از جمله مهم ترین برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت چهاردهم است که معتقدیم در هر گام برنامه‌های طراحی شده، باید به آن‌چه اسناد بالادستی از ما می خواهد، بیش از گذشته جامه عمل بپوشانیم. حاکمیت برای بهبود جایگاه حکمرانی خود نیاز به ابزارهای قوی دارد. ابزارهایی که بتواند در ساحت‌های مختلف بهترین وضعیت کاربری را برای مردم تضمین کند و امنیت را بر مرزهای دیجیتال ایران برقرار کند.

هاشمی با اشاره به اینکه فیلترینگ در وضعیت فعلی به نفع هیچکس نیست، توضیح داد: هم حاکمیت ما را نقض کرده، هم امنیت سایبری را زیر سئوال برده، هم امنیت خانواده ها را دچار مشکل کرده، هم کسب و کارها آسیب دیدند و هم مردم ناراضی شدند. این چیزی نیست که اسناد بالادستی و رهبری انقلاب از ما خواسته بودند.

وی ادامه داد: باید با در نظر گرفتن مصالح ملی و سیاست های کلی، شرایط موجود را به نفع رشد کسب و کارها و جلب رضایت مردم تغییر داد. در این مسیر سخت، پر چالش و پر از تلاطم برای بازنگری در این سیاست ها، به همیاری همه دستگاه‌های کشوری، لشگری و حاکمیتی از یک سو، و همکاری همه فعالان این صنعت مهم در لایه‌های مختلف از سوی دیگر نیاز دارم؛ که اگر این همیاری نباشد، دستور رهبرمان، تدابیر رییس جمهوری، انتظارات نمایندگان محترم مجلس و مطالبات مردم عزیز بر زمین خواهد ماند: چشم ها را باید شست.

وزیر ارتباطات گفت: بار دیگر اعلام می‌کنم که به بند بند اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های حاکم بر برنامه هفتم پیشرفت پایبندم و فرمایشات رهبر عزیز انقلاب را سرلوحه اصلی کار خود در این وزارت مهم و حیاتی می‌دانم. از زحمات همه وزرای سابق بالاخص دوست و برادر عزیزم آقای دکتر زارع‌پور در دولت سیزدهم سپاسگزارم و معتقدم در این سال‌ها زمینه‌های زیرساختی خوبی برای پیشرفت حکمرانی دیجیتال ایران فراهم شده است. آینده از آن ایرانی است و ایران آینده و قوی، زیباترین تصویری است که برای رسیدن به آن مسیری سخت و دشوار داریم، اما همه چیز برای تماشای این تصویر زیبا فراهم است.

منبع: ایسنا

753082