سالانه چند پرستار از ایران مهاجرت می کنند؟

دبیر کل خانه پرستار ایران با بیان اینکه پرستاری شغلی سخت، خاص و پرخطر است، ادامه داد: اکنون علت عمده مهاجرت پرستاران جاذبه کشور مقصد و دافعه کشور مبدا است.

تصویر سالانه چند پرستار از ایران مهاجرت می کنند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار ایران افزود: در اقصی نقاط دنیا برای جذب پرسنل پرستاری و ماندگاری آنها، مشوق ها، تسهیلات و جذابیت‌هایی ایجاد می کنند که بتوانند پرستاران را جذب و حفظ کنند.

وی با بیان اینکه حقوق پرستاری در کشور ما ۱۰تا ۱۵میلیون تومان است، تصریح کرد: این مبلغ معادل ۲۰۰تا ۲۵۰دلار در ماه است؛ در حالی که پرستار می تواند در کشور های اروپایی چهارهزار یورو و در آمریکا یا استرالیا پنج یا شش هزار دلار دریافتی داشته باشد.لذا منطق حکم می کند که در هر صورت و با توجه به تخصصی که دارد، مهاجرت کند.

شریفی مقدم در پاسخ به این سئوال که مقصد این مهاجرت ها کجاست، گفت: امروزه تقریبا همه کشورهای دنیا جذب نیروی پرستاری دارند؛ انگلیس، کانادا، استرالیا، آمریکا، فنلاند، اروپا، آلمان و کشور های حوزه خلیج فارس مقصد پرستاران برای مهاجرت هستند و در این میان آلمان بیشترین میزان جذب نیروی پرستار را به خود اختصاص داده است.

علت اصلی این مهاجرت ها عدم رعایت شأن و جایگاه پرستاران، نداشتن ثبات، امنیت شغلی و دستمزد پایین است و این باعث شده است، سالانه حدود ۳هزار پرستار از ایران مهاجرت کنند.

دبیر کل خانه پرستار ایران با بیان اینکه دلیل کاهش جذابیت شغل پرستاری بیشتر مربوط به دریافتی هاست، افزود: پرستاران گزینه های مختلفی را انتخاب می کنند؛ گروهی از آنها مهاجرت می کنند که تعدادشان کم نیست . بخشی از پرستاران به کار آزاد روی می آورند. عده ای از همکاران چه آقا و چه خانم با یک شغل آزاد می توانند چند برابر پرستاری درآمد داشته باشند. بخشی از آنها هم به جای شغل پرستاری وارد کارهای اداری مثل بیمه، شهرداری، مالیات، تجهیزات پزشکی و آموزش و پرورش می شوند.

شریفی مقدم در ادامه اظهار داشت: تعدادی که در شغل پرستاری باقی می مانند فشار بی امانی را متحمل می شوند و آنها هم اکنون با توجه به نبود رسیدگی به امورشان ، خانه نشینی را ترجیح می‌دهند که در این تصمیم گیری خانواده ها هم نقش دارند. متاسفانه شرایط موجود در وزارت بهداشت مناسب نیست و علی رغم اینکه برای جذب پرستار فراخوان داده می شود، کسی جذب نمی شود و کسانی هم که وارد این شغل می شوند به زودی آن را را ترک می کنند، به این دلیل که شغل طاقت فرسا، پرتنش و پرخطر است. آنها بر این عقیده اند که اگر بیکار باشند ضرر کمتری دارد تا اینکه در بیمارستان مشغول به کار باشند!

وی با تاکید بر اینکه پرستاران خواستار اجرای قانون هستند، افزود: پنج قانون در حوزه پرستاری وجود دارد. اولین قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که به شکل واقعی اجرا نشده است. در صورت عملی شدن این قانون، کارانه پرستاری تغییر خواهد کرد و درآمد پرستاران اضافه خواهد شد. دومین قانون «فوق العاده خاص» (ضریب کار با فرمول مشخص) است که در دستگاه ها و وزارتخانه های دیگر با ضریب یک، دو و سه و در وزارت بهداشت با ضریب ۴/۰است که رقم قابل توجهی نیست و درخواست پرستاران رساندن این ضریب به میزان وزارتخانه و دستگاه های دیگر است.

دبیرکل خانه پرستارادامه داد: قانون سوم،ارتقای بهره وری است که در سال ۱۳۸۸به تصویب رسیده و هدف آن این بوده است که پرستار در محیط کار، کمتر حضور پیدا کند و هشت ساعت به تناسب سنوات، حضور در بخش و شیفت پرستار در هفته کم می شود و شبها و روزهای تعطیل هم با ضریب ۵/۱ محاسبه می شود.

شریفی مقدم ادامه داد: به دلیل کمبود کادر پرستاری، اضافه کار اجباری و تحمیلی به پرستار داده می شود که در اثر این اضافه کار تحمیلی خود به خود این قانون بی اثر می شود. لازم به ذکر است که اضافه کارهای تحمیلی نرخ بسیار پایینی دارند. به طور مثال هر ساعت اضافه کاربرای پرستار ۲۰هزار تومان است. اضافه کار اجباری چون بر خلاف میل پرستار است، خلاف قانون محسوب می شود.

وی تصریح کرد: پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان آور است اما همکاران پرستار ما از مزایای آن استفاده نمی کنند. قانون می گوید پرستاران باید در بخش خصوصی با ۲۰سال، ۱۰روز بخشودگی و در بخش دولتی با ۲۵سال و پنج سال بخشودگی، با ۳۰روز حقوق بازنشسته شوند، اما چون در بخش دولتی کمبود نیرو وجود دارد بنابراین با بازنشستگی همکاران ما موافقت نمی کنند. عدم اجرای این پنج مورد باعث اعتراض جامعه پرستاری شده است و در هر صورت منتظر هستند دولت جدید و به خواست هایشان رسیدگی کند. اگر نیمی از دستمزد کشور های دیگر به پرستار پرداخت شود، به کشور باز خواهند گشت اما متاسفانه اکنون چنین امکانی وجود ندارد.

شریفی مقدم با اشاره به اعتراضات اخیر قشر پرستار، تصریح کرد: این اعتراضات به دلیل خلأ مدیریتی و در فاصله بین رفتن وزیر قبل و مستقر شدن وزیر جدید بوده است. در اولین جلسه با وزیر بهداشت هم که با حضور برخی مدیران پرستاری استان تهران و مدیر کل دفتر وزارتی تشکیل شد، مسائل و مشکلات پرستاران مطرح شد و آنها در جریان موضوع قرار گرفتند. خوشبختانه فضای خوبی بر جلسه حاکم بود. امیدواریم پیگیری شخص محترم وزیر بهداشت مستقیما نسبت به مشکلات قشر پرستار باشد. این جلسه نشاندهنده آن است که مسئولان ذیربط مایلند مشکلات قشر پرستار حل شود. امیدواریم با اجرای قوانینی که در قانون اساسی برای پرستاران در نظر گرفته شده است مشکلاتشان رفع شود.

وی در پایان با بیان اینکه بنابر اعلام وزارت بهداشت به ازای هر تخت ۸/۱ پرستار نیاز است، ادامه داد: اکنون به ازای هر تخت یک پرستار مشغول کار است و این عدد تقریبا نصف میزان استاندارد است و باید جمعیت پرستاری موجود دو برابر شود و شاید نیاز به ۱۰۰ هزار نفر نیرو داشته باشیم که مردم بتوانند خدمات مناسب دریافت کنند؛ اما با توجه به شرایط نامساعد امکان جذب نیروی جدید وجود ندارد. اگر قوانین اجرا شود هم دریافتی پرستاران و هم کارانه آنها افزایش پیدا خواهد کرد. طبیعتا اجرای قانون باعث جذب و ماندگاری پرستار می شود.

منبع: اطلاعات

752590