توصیه هایی برای اینکه کودکانمان را به نماز خواندن ترغیب کنیم

قبل از اینکه بخواهید نماز خواندن را به کودک خود آموزش دهید ابتدا باید علت آن را برای او توضیح داده و مفاهیم قابل درکی از نماز را متناسب با سن کودک به او بگویید.

تصویر توصیه هایی برای اینکه کودکانمان را به نماز خواندن ترغیب کنیم

به گزارش سایت خبری پرسون، در بحث‌های روانشناسی گفته می‌شود که کودکان مشاهده‌کنندگان قوی هستند، اکثر کارهایی که آن‌ها در این سنین انجام می‌دهند از راه دیدن است. آن‌ها با دیدن رفتارهای خانواده و اطرافیان از بسیاری از کارهای آن‌ها، الگوبرداری می‌کنند. برای مثال وقتی می‌بینند پدر یا مادرشان نماز می‌خوانند او هم این موضوع برایش از همان سنین جذاب می‌شود، بدون این که درکی از خواندن نماز داشته باشد سعی می‌کند او هم مثل آن‌ها نماز بخواند و همان کارهایی که والدین در هنگام نماز خواندن انجام می‌دهند را با حالت کودکی خود تقلید می‌کند، کاری که برای اکثر والدین شیرین و جذاب است. بسیاری از خانواده‌ها دوست دارند که نماز خواندن را از سنین پایین به کودکان خود آموزش دهند از آنجایی که کودکان درک درستی از این قضیه ندارند بهتر است برای این که آن‌ها نسبت به نماز خواندن رغبت بیشتری پیدا کنند، رعایت یک سری اصول و نکات در این رابطه ضروری به نظر می‌رسد. با این حال آموزش نماز به دختران و پسران زمانی برای آن‌ها ضروری می‌شود که به سن تکلیف رسیده باشند.

فلسفه نماز خواندن را به کودک بگویید

قبل از اینکه بخواهید نماز خواندن را به کودک خود آموزش دهید ابتدا باید علت آن را برای او توضیح داده و مفاهیم قابل درکی از نماز را متناسب با سن کودک به او بگویید. این که نماز چیست؟ چرا باید نماز بخوانیم؟ و از خوبی‌ها و زیبایی‌های نماز برای او بگوییم. این که خداد در هنگام نماز صدای او را می‌شنود.

آموزش نماز با شعر و عکس برای کودک

اگر می‌خواهید با استفاده از یک روش جذاب نماز خواندن را به کودک خود آموزش دهید تا خواندن نماز برای کودک جذابیت بیشتری داشته باشد و کودک زود از این کار خسته نشود و راحت‌تر خواندن آن را یاد بگیرد و از سوی دیگر برای این که مراحل نماز خواندن در ذهن کودک بماند می‌توانید تمام این مراحل را با استفاده از شعر و عکس‌هایی با این مضموم به او آموزش دهید. در ادامه آموزش نماز برای کودک باید او را با برخی از مهمترین آداب نماز آشنا کنید و احکام ضروری نماز مانند وضو گرفتن، رو به قبله بودن، طهارت لباس و بدن را برایش توضیح دهید.

آشنایی با احکام نماز

بعد از این که کودک انگیزه و اشتیاق کافی به نماز پیدا کرد حالا نوبت آن است که او را با احکام نماز آشنا کنید. این که نماز خواندن احکام خاصی دارد که او باید آن‌ها را رعایت کند یا باید با لباس و بدنی پاک، با وضو در مکانی غیر غصبی و تمیز رو به قبله بایستد و شروع به نماز خواندن کند.

برای وضو گرفتن به او یاد بدهید که با چه آبی باید وضو بگیرد. شیوه صحیح وضو گرفتن را به او یاد دهید. باید نیت کند که برای برای رضای خدا وضو می‌گیرد و در ادامه سایر مراحل آن را انجام دهد. پس از وضو، مراحل نماز را به جا آورد.
البته والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که نباید در این زمینه سخت‌گیریی کنند و انتظار داشته باشند که کودک بدون هیچ اشتباهی تمام مراحل نماز خواندن را انجام دهد. اگر هم قسمتی از نماز را اشتباه خواند یا عملی را فراموش کرد که انجام بدهد، او را سرزنش نکنند. بلکه آن‌ها باید کودک را با روش‌های تشویقی و جذاب به تمرین نماز ترغیب کنند.

منبع: ایسنا

752356