وزیر جهاد کشاورزی:

کشاورزان نباید دغدغه تأمین نهاده داشته باشند

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان نباید برای کشت پاییزه دغدغه تأمین کود، بذر و سم داشته باشند؛ ضمن اینکه در حوزه تأمین سوخت ماشین‌آلات هم مذاکراتی با وزیر نفت انجام و قول‌های مساعدی داده شد.
تصویر کشاورزان نباید دغدغه تأمین نهاده داشته باشند

به گزارش سایت خبری پرسون، امروز دوشنبه پنجم شهریور ۱۴۰۳ مراسم آغاز فصل زراعی سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴ با محوریت کشت پاییزه، با حضور غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم عنوان کرد: تولید گندم و افزایش خرید تضمینی محصولات استراتژیک اتفاق خوبی است که باید از زحمات کشاورزان قدردانی شود.

وی افزود: با توجه به گزارش‌هایی که کارشناسان و مسئولان مربوطه ارائه دادند افزایش تولید در سال زراعی جدید خیلی ارتباطی به میزان بارش‌ها نداشته و بیشتر مربوط به عوامل کنترل شونده ناشی از تغذیه کود، به زراعی، استفاده از بذرهای اصلاح شده و… است؛ بنابراین انتظار می‌رود این امر تداوم داشته باشد.

نوری قزلجه درباره جشن خودکفایی گندم اظهار کرد: چون نخستین بار این جشن در دهه ۸۰ برگزار شد برگزاری مجدد آن خیلی ضرورت ندارد اما می‌توان برای تداوم این خودکفایی جشن گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: دستور داده شد تا مطالعات و تحقیقاتی درباره تولید ۲ دهه گندم انجام و بررسی شود چه عواملی می‌تواند به تداوم خودکفایی کمک کند.

نوری قزلجه با بیان اینکه مشی دولت چهاردهم اجرای قانون و قوانین بالادستی در راستای چشم اندازهای تدوین‌شده، است، گفت: در حوزه تولید و کشت قوانینی در کشور تدوین شده که ارزش آنها کمتر از قوانین مربوط به برنامه و بودجه نیست.

وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه هم اظهار کرد: از دیگر اتفاق‌های خوب مربوط به برنامه هفتم توسعه است و دولت باید در مدت معین منابع لازم را برای عملیاتی شدن برنامه‌ها تعیین کند. به عنوان مثال در حوزه کشاورزی برای تحقق ۹۰ درصدی امنیت غذایی چه میزان منابع مالی نیاز است که برآوردهای اولیه این عدد را ۱,۰۰۰ میلیارد تومان (همت) عنوان می‌کند.

نوری قزلجه با اشاره به افزایش بهره‌وری و ارتقا راندمان تولید، تصریح کرد: در این خصوص ممکن است منابع در نظر گرفته شده خیلی مناسب و پاسخگو نباشد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تغییر در تولید بسیار ارزشمند است، گفت: مسئولان ذی‌ربط موظف هستند در مدت دو ماه نیازمندی‌های حوزه خود را در حوزه منابع مالی احصا و پیش از رفتن لایحه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس شورای اسلامی، ارائه دهند.

کشاورزان نباید دغدغه تأمین نهاده داشته باشند

نوری قزلجه در ادامه سخنان خود یادآور شد: کشاورزان نباید برای کشت پاییزه دغدغه تأمین کود، بذر، سم و… داشته باشند؛ ضمن اینکه در حوزه تأمین سوخت ماشین آلات کشاورزی هم مذاکراتی با وزیر نفت انجام شده و قول‌های مساعدی داده شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قرار است دست مسئولان استانی در این خصوص باز باشد، اظهار کرد: مدیران مربوطه باید برآورد دقیقی از میزان سوخت مورد نیاز کشاورزان در هر استان داشته باشند که ماشین آلات با کمبود سوخت مواجه نباشند.

منبع: مهر

752290