عباس ناصحی:

اولین شاسی واگن خاموش کننده برای نخستین بار در ذوب آهن اصفهان ساخته شد

سرپرست دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی ذوب آهن گفت: اولین شاسی واگن خاموش کننده برای نخستین بار در ذوب آهن اصفهان ساخته شد و به این ترتیب بخشی دیگر از توانمندی تلاشگران ذوب آهنی در عرصه بومی‌سازی نمایان شد.
تصویر اولین شاسی واگن خاموش کننده برای نخستین بار در ذوب آهن اصفهان ساخته شد

به گزارش سایت خبری پرسون،از اصفهان؛ عباس ناصحی ::ساخت این تجهیز حدود ۶ ماه به طول انجامید و کلیه فرآیندهای نظارتی اعم از آنالیز و خواص مکانیکی متریال اولیه، تست های غیر مخرب و نقشه برداری با رعایت بالاترین استاندارد ها انجام گرفته است.

وی ادامه داد:با راه اندازی باتری شماره سه در سال ۱۳۹۱ و گذشت بیش از ۱۰ سال از عمر ۲ واگن حمل کُک که در خط تولیـد قرار دارند، تعویض شاسی واگن ها در دستور کار قرار گرفت.

وی یادآور شد: سال ۱۳۹۴ با بررسی‌های انجام شده مشخص گردید، خوردگی شاسی واگن بسیار زیاد است و بنابراین پیش بینی خرید آن دنبال شد، لذا در سال ۱۳۹۵ درخواست خرید یک عدد شاسی از کشور اکراین در دستور کار قرار گرفت و همزمان با خرید آن، مهندسیـن و متخصصیـن دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمایی تصمیم گرفتند نسبت به تهیه نقشه‌ های آن اقدام نمایند.

سرپرست دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی اضافه کرد: این شاسی با ابعاد تقریبی عرض سه متر، طول ۱۸ متر و ارتفاع چهار متر و با وزنی حدود ۲۲ تن یکی از استراتژیک ترین قطعاتی است که طی سال های اخیر در کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری ساخته شده است.

وی گفت: برای اجرای این طرح، ابتدا با آنالیز، متریال شاسی موجود مشخص شد و سپس کروکی برداری و تهیـه نقشه از روی قطعه موجود در خط تولیـد به روش مهنـدسی معکـوس و بدون هیچ گونه وابستگی انجام گرفت و سرانجام پس از گذشت پنج ماه و به میـزان ۷۰۰ نفر ساعت و تعداد ۲۹۹ شیت نقشه، شاسی واگن به وزن تقریبی ۲ تن طراحی شد.

ناصحی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۵ درخواست ساخت تجهیز شاسی واگن خاموش کننده کک از سوی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی ارائه شد که به دلیل عدم وجود نقشه های ساخت، امکان ساخت در داخل کارخانه وجود نداشت و لذا ساخت آن به کشور اکراین واگذار گردید.

وی افزود: با توجه به اینکه مقوله بومی سازی همواره مورد تاکید بوده و ذوب آهن اصفهان نیز در این بخش ۸۷ درصد از قطعات و تجهیزات مورد نیاز این مجتمع عظیم صنعتی را بومی سازی نموده است، ساخت مجدد این قطعه در ذوب آهن اصفهان در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بدین ترتیب نقشه های تجهیز شاسی واگن خاموش کننده کک سازی، توسط مدیریت بخش کک سازی آماده شد و پس از آن مرحله اعلام درخواست خرید، ساخت این قطعه در کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری آغاز شد.

ذوب آهن اصفهان، بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ فولاد ساختمانی و ریل در ایران است که با ظرفیت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصول پایانی، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند و از لحاظ تنوع محصولات تولیدی در صنعت فولاد ایران بی نظیر است.

این کارخانه در پایان دهه ۴۰ شمسی بر اساس موافقت‌نامه‌ای که میان ایران و شوروی بسته شد، در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان احداث.

منبع: ایرنا

752282

مطالب مرتبط