هشدار گروسی به عملیات نظامی نیروهای اوکراینی در منطقه کورسک

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی با اشاره به عملیات نظامی نیروهای اوکراینی در منطقه کورسک روسیه تاکید کرد: وقوع هر حادثه‌ در نیروگاه هسته‌ای روسیه در کورسک فاجعه خواهد آفرید.
تصویر هشدار گروسی به عملیات نظامی نیروهای اوکراینی در منطقه کورسک

به گزارش سایت خبری پرسون، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد عملیات نظامی اوکراین در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای روسیه در کورسک هشدار داد و گفت: این نیروگاه دارای ۲ راکتور در حال کار و به اصطلاح راکتور داغ است و این راکتورها تنها در فاصله چند کیلومتری از محلی قرار دارند که مورد حمله نیروهای اوکراینی قرار گرفته است، بنابراین هر اتفاقی در آنجا رخ دهد به یک فاجعه منتهی خواهد شد.

گروسی همچنین در رابطه با آتش‌سوزی یکشنبه گذشته که در یکی از برج‌های خنک‌کننده نیروگاه زاپروژیا رخ داد، افزود: در جریان آن حادثه ما فقط داشتیم مقدمه یک وضعیت هسته‌ای بسیار جدی را تماشا می‌کردیم چرا که وقوع آن آتش‌سوزی نشان داد که مسائلی در جریان هستند که نشان می‌دهند وضعیت امنیتی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا رو به زوال است.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای انگلیسی خبری شبکه چهار، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه با بیان اینکه نیروگاه زاپروژیا در حال حاضر انرژی تولید نمی‌کند و به اصطلاح خاموش است، خاطرنشان کرد: اما مواد هسته‌‎ای، سوخت تازه و همچنین مقدار زیادی سوخت مصرف شده در آنجا وجود دارند که در صورتی که از سوی تجهیزات نظامی مورد هدف قرار گیرند، می‌تواند باعث بروز فاجعه و انتشار مواد رادیواکتیو شوند.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) پیش تر در بیانیه‌ای نسبت به ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا هشدار داد و تاکید کرد: ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به دنبال حمله پهپادی بامداد شنبه به جاده اطراف محوطه نیروگاه در حال بدتر شدن است.

در بیانیه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در پایگاه خبری این سازمان منتشر شده، آمده است: کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بلافاصله بعد از حمله بامداد شنبه از منطقه بازدید کردند و گزارش دادند که به نظر می‌رسد خسارت وارده ناشی از یک پهپاد مجهز به محموله انفجاری بوده است.

گروسی همچنین با اشاره به اینکه بر اثر حمله مذکور، تلفات جانی یا خسارتی به تجهیزات نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا وارد نشده است، افزود: با این حال جاده بین دو دروازه اصلی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بر اثر این حمله آسیب دید و دوباره شاهد تشدید خطرات ایمنی و امنیت هسته‌ای پیش روی این نیروگاه هستیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه خواستار حداکثر خویشتنداری از همه طرف‌ها شد و خاطرنشان کرد: من به شدت نگران هستم و درخواست خود برای رعایت دقیق اصول مشخص شده برای حفاظت از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را تکرار می‌کنم.

منبع: ایرنا

741928