اعتراض والدین بریتانیایی به عناوین همجنس‌بازی درکتابخانه مدارس

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ده‌ها کتابدار مدارس بریتانیا درخواست حذف کتاب‌های همجسن‌بازی LGBTQ+ را داشتند.

تصویر اعتراض والدین بریتانیایی به عناوین همجنس‌بازی درکتابخانه مدارس

به گزارش سایت خبری پرسون، نظرسنجی نشان می‌دهد که ده‌ها کتابدار مدارس بریتانیا درخواست حذف کتاب‌های همجسن‌بازی LGBTQ+ را داشتند. فهرست سانسور اعلام کرد که از ۵۳ درصد از کتابدارانی که در نظرسنجی شرکت کردند خواسته شده بود کتاب‌ها را حذف کنند - و در بیش از نیمی از این موارد کتاب‌ها از قفسه‌ها برداشته شدند.

بر اساس داده‌های نظرسنجی جدید، از بیش از ده‌هاکتابدار مدارس در بریتانیا خواسته شده است که کتاب‌هایی را که بسیاری از آنها عناوین LGBTQ+ هستند را از قفسه‌های کتابخانه مدارس حذف کنند.

بررسی شاخص سانسور نشان داد که ۲۸ نفر از ۵۳ کتابدار مورد نظر - ۵۳٪ - گفتند که از آنها خواسته شده که کتابها را حذف کنند. در بیش از نیمی از این موارد، کتاب‌ها از قفسه‌ها خارج شدند.

از جمله عناوین مورد شکایت این کتاب «همجنس‌گرا» نوشته جونو داوسون، «جولیان یک پری دریایی است» اثر جسیکا لاو و ABC Pride اثر لویی استوول، الی بارنز و امی فلپس بود. بیش از ۵۰ درصد از درخواست‌های حذف کتاب‌ها از سوی والدین بوده است.

آلیسون تارنت مدیر اجرایی انجمن کتابخانه‌های مدرسه (SLA)، که به مدیریت این نظرسنجی همراه با مؤسسه مجاز متخصصان کتابداری و اطلاعات کمک کرد، گفت: سانسور قطعاً چیزی است که برخی از اعضای ما نسبت به آن نگرانی‌های زیادی دارند. این نظرسنجی همچنین از طریق صفحه فیس بوک کتابداران مدرسه توزیع شد.

تارانت افزود: به نظر می‌رسد چیزی شبیه به «روند» سانسور وجود دارد که هدف آن کتاب‌هایی است که توسط نویسندگان دگرباش نوشته شده‌اند یا شخصیت‌های عجیب و غریب را نشان می‌دهند. سانسور می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد- یک مثال واضح این است که معلمی کتابی را در کتابخانه می‌بیند و از کتابدار می‌خواهد آن را حذف کند. در مواقع دیگر، کمتر روشن است: ممکن است به کتابداران گفته شود که کتابخانه می‌تواند کتاب داشته باشد، اما نباید در معرض دید قرار گیرد!

مدیر اجرایی انجمن کتابخانه‌های مدرسه (SLA) بیان کرد: ممکن است در وهله اول کتاب‌های خاصی خریداری نشود تا از شکایت جلوگیری شود. این ممنوعیت‌های بریتانیا ممکن است تحت تأثیر حذف کتاب در ایالات متحده باشد که سال گذشته به بالاترین حد خود رسید.

وی گفت: ما چند مورد را دیده‌ایم که در آن چیزهایی توسط گروه‌ها یا افرادی در آمریکا تحریک یا آغاز شده است - در واقع هیچ کس در خود جامعه مدرسه نیست.

او افزود: کارکنان کتابخانه مدرسه ممکن است آموزش نبینند یا به درستی مورد حمایت قرار نگیرند و مدیران ارشد ممکن است «نقش یا فشارهای» کتابدار مدرسه را درک نکنند.

کتابخانه مدرسه «تنها مکانی است که با گروه‌های سنی مختلف، و موضوعات هر گروه سر و کار دارد، بنابراین طبق تعریف، شما در کتابخانه مدرسه تعدادی کتاب خواهید داشت که برای برخی از کودکان مناسب نیست.

شرایط پس زدن کتاب‌های همجنس‌بازی در بریتانیا در سطحی است که گروه‌ها و انجمن‌های همجس‌نباز را نگران وضع موجود کرده است.

منبع: ایرنا

741695