عجیب ترین گیاهان جهان؛ از گل‌های بد بو تا گیاهان گوشتخوار

آشنایی با گیاهان عجیب جهان شما را با شگفتی‌ها و جذابیت‌های طبیعت آشنا می‌کند. برخی از عجیب ترین گیاهان دنیا که دارای ویژگی‌های خاص و جذابی هستند در این مطلب معرفی شده است.
تصویر عجیب ترین گیاهان جهان؛ از گل‌های بد بو تا گیاهان گوشتخوار

به گزارش سایت خبری پرسون، بیشتر افراد تصوری که از گل‌ها و گیاهان دارند شامل گزینه‌هایی است که در طبیعت اطراف خود مشاهده می‌کنند. این درحالی است که در گوشه‌هایی از طبیعت بکر، گیاهان عجیب و شگفت‌انگیزی وجود دارد که علاوه بر خصوصیات ظاهری منحصربه‌فرد، ویژگی‌های جالبی نیز دارند. اگر جزو کسانی هستید که از آشنایی با بخش‌های ناشناخته طبیعت لذت می‌برید، در ادامه چند مورد از عجیب ترین گیاهان دنیا را معرفی خواهیم کرد.

معرفی عجیب ترین گیاهان دنیا

گیاهان عجیب دنیا که زیستگاه اصلی هرکدام از آن‌ها در مناطق خاصی از جهان است، از تنوع و گستردگی بسیار بالایی برخوردار هستند. برخی از این گیاهان نادر و کمیاب را می‌توانید در سفر به دبی و با تهیه بلیط میراکل گاردن دبی از اقامت24 مشاهده کنید. اگر به گل، گیاه و طبیعت علاقه دارید، بازدید از باغ میراکل گاردن دبی (miracle garden) می‌تواند به یکی از بهترین خاطرات شما تبدیل شود؛ این باغ دیدنی، 150 ملیون گل و 250 ملیون گیاه خاص را به شکل مجسمه (floral statues) و آثار هنری برای شما به نمایش می‌گذارد.

برخی از نایاب‌ترین و عجیب ترین گیاهان دنیا به شرح زیر است:

گیاه دست شیطان (grapple plant)

دست شیطان نام یکی از گیاهان عجیب در دنیا است که با نام‌هایی مانند گل دست، دست میمون و پنجه میمون نیز شناخته می‌شود. ظاهر عجیب این گیاه تاجایی است که در آمریکا و اروپا برای هدیه جشن هالوین و تزئینات مراسم هالوین از آن استفاده می‌شود. جالب است بدانید که میوه گیاه دست شیطان، طعمی شبیه به مزه خاک دارد و امروزه در طب سنتی و به‌ویژه درمان بیماری‌ها و مشکلات قلبی استفاده می‌شود. ارتفاع گل دست شیطان از 10 الی 27 متر متغیر است.

گل سیکوتریا (Psychotria elata)

یکی از زیباترین و درعین حال عجیب ترین گیاهان دنیا، گل سیکوتریا است که به گل لب نیز شهرت دارد. این گل زیبا و قرمز رنگ در روزهای اول شکفتن، کاملا شبیه به لب انسان است. پس از گذشت چند روز و با اضافه شدن گل‌های ریز زرد و سفید، شکل اولیه خود را از دست می‌دهد. گل سیکوتریا که زیستگاه اصلی آن در مناطق گرمسیری است در معرض خطر انقراض قرار دارد.

گل سیکوتریا (Psychotria elata)

گل نوزاد قنداقی (angulao uniflora)

در بین گل‌های جالب و عجیب دنیا، گلی وجود دارد که به قنداق نوزاد انسان شبیه است. شکوفه‌های گل نوزاد قنداقی پس از شکوفه زدن شکل جذابی به‌خود می‌گیرد که گویی نوزادی سفیدپوش در دورن یک قنداق سفید قرار گرفته است. این گل بامزه و تماشایی به آمریکای جنوبی تعلق دارد و در فصل تابستان گل‌هایی تا ارتفاع 10 سانتی‌متر می‌دهد. از دیگر جذابیت‌های گل نوزاد قنداقی می‌توان به رایحه خوش و عطر دلنشین آن اشاره کرد.

گل بد بو (titan arum)

یکی از خاص‌ترین و معروف‌ترین گیاهان عجیب جهان، گل بد بو نام دارد که به‌ندرت شکوفه می‌زند و گل می‌دهد. این گیاه خاص و شگفت‌انگیز در جزیره سوماترای اندونزی رشد می‌کند و نمونه آن در هیچ جای دیگر دنیا مشاهده نشده است. گل بد بو، کمیاب و بسیار بزرگ است و به‌دلیل داشتن بوی ناخوشایند، فرآیند گرده افشانی آن توسط سوسک‌ها و مگس‌های مردار خوار انجام می‌شود. از دیگر عجایب و شگفتی‌های این گل نادر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتفاع آن به 4 متر می‌رسد.
  • وزنی در حدود 11 کیلوگرم دارد.
  • هر گل بد بو، قابلیت تولید 4 میلیون ریشه را دارد.

گیاه شبنم خورشیدی یا ژاله پوش (sundews)

این گیاه عجیب در پس ظاهری زیبا، ویژگی ترسناکی دارد و آن گوشت‌خوار بودن است. گیاه شبنم خورشیدی از گیاهان نادر جهان است که با بوی خوش و طعم شیرین خود انواع حشرات را به دام انداخته و می‌خورد. جالب است بدانید که این گیاه شگفت‌انگیز و جالب بعد از شکار حشرات، آنزیم‌هایی به‌منظور هضم آن‌ها ترشح می‌کند. فرآیند هضم و جذب طعمه‌ها توسط شبنم خورشیدی، 48 ساعت زمان می‌برد.

گیاه شبنم خورشیدی یا ژاله پوش (sundews)

گل سفالوتوس (cephalotus)

سفالوتوس نام یکی از گیاهان عجیب و گوشتخوار است که شکل ظاهری خاص و منحصربه‌فردی دارد. این گل حشره‌خوار دارای کیسه‌هایی نزدیک به زمین است که برروی گل‌های کوزه‌ای شکل خود، یک سرپوش برای جلوگیری از نفوذ آب باران دارد. در درون گل‌های کوزه‌ای گیاه سفالوتوس مایعی تولید می‌شود که تا نیمه گل‌ها را دربرمی‌گیرد. زمانی که حشرات به داخل گل می‌روند، در مایع به‌دام می‌افتند و آرام آرام هضم و جذب می‌شوند.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی برخی از گیاهان عجیب در دنیا پرداختیم که هرکدام از آن‌ها گوشه‌هایی از شگفتی‌های طبیعت را به‌نمایش گذاشته‌اند. گیاهان خاص و کمیابی در دنیا وجود دارد که برخی از آن‌ها هنوز ناشناخته هستند و یا در مناطق محدودی رشد می‌کنند. جالب است بدانید که برخی از عجیب‌ترین گیاهان جهان، ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را در لیست گیاهان ترسناک نیز قرار داده است.

منبع: اقامت 24

741554