هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به گسترش آبله میمون

دولت‌های تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان در راستای مقابله با همه‌گیری بیماری ام‌پاکس (Mpox) ناشی از سویه‌ای از ویروس آبله میمون، نظارت بر مبادی‌ ورودی‌ خود را تشدید کردند.

تصویر هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به گسترش آبله میمون

به گزارش سایت خبری پرسون، سازمان بهداشت و نظارت اپیدمیولوژی دولتی تاجیکستان اعلام کرد که برای جلوگیری از شیوع بیماری آبله میمون در این کشور، کنترل بهداشتی مبادی ورودی در مرزهای هوایی و زمینی تاجیکستان را تشدید می‌کند و از کسانی که از مبدا کشورهای مبتلا به ام‌باکس به تاجیکستان سفر می‌کنند، آزمایش گرفته می‌شود.

این نهاد پزشکی افزود: وزارت بهداشت تاجیکستان راهنمایی‌هایی برای پیشگیری از این بیماری تهیه کرده و آن را به مراکز نظارتی و عموم مردم ارائه می‌دهد.

این بیماری در آفریقا شیوع یافته و باعث مرگ چندین نفر شده و اکنون در اروپا و آسیا نیز مشاهده شده است. سازمان جهانی بهداشت نسبت به گسترش این بیماری هشدار داده و کشورهای جهان، از جمله تاجیکستان، در حال اتخاذ تدابیر پیشگیرانه هستند.

در قزاقستان و ازبکستان نیز اقدامات مشابهی برای جلوگیری از شیوع آبله میمون انجام می‌شود. قزاقستان توصیه کرده است که اقدامات بهداشتی و ضدعفونی در فرودگاه‌ها و مرزها تشدید شود. ازبکستان نیز قصد دارد تست‌های تشخیص بیماری را توزیع کرده و کارکنان بهداشتی را برای ارائه کمک‌های اولیه آماده کند.

سازمان جهانی بهداشت این بیماری را یک «وضعیت اضطراری بین‌المللی» اعلام و تاکید کرد: علائم اصلی این بیماری شامل سردرد، تب بالا، لرز و تاول‌هایی روی پوست و داخل دهان است.

منبع: ایرنا

741495