واریز سود مرحله سوم سهام عدالت در یک قدمی پرداخت

بنابر گفته مسئولان، تنها دو شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مپنا سود سهام عدالت را واریز نکردند.
تصویر واریز سود مرحله سوم سهام عدالت در یک قدمی پرداخت

به گزارش سایت خبری پرسون، واریز سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها که دو مرحله از آن سال گذشته عملیاتی شد و قرار بود مرحله سوم و تسویه آن ماه‌های قبل محقق شود، سودی که واریز نشد و حالا سهامداران آن برای واریز و برخورد با متخلفان این تاخیر لحظه شماری می‌کنند.

سعادت، یکی از مخاطبان در این زمینه گفت: سازمان بورس به عنوان نماینده سهامداران موظف است پیگیر برخورد با شرکت‌های متخلف که سود سهام عدالت را واریز نمی‌کنند باشد.

همچنین حمزه‌زاده، دیگر مخاطب بیان کرد: اگر قرار بود سود سهام عدالت واریز نشود چرا به سهامداران وعده زمانی داده شد نیاز است نهادهای نظارتی به بحث عدم واریز سود سهام عدالت که مطالبه ۵۰ میلیون نفر است ورود کنند.

در ادامه هم خانم بختیاری بیان کرد: شرکت‌ها چگونه توان پرداخت حقوق پرسنل خود را دارند، اما نمی‌توانند سود سهام عدالت که حق الناس است را واریز کنند سازمان بورس برای دریافت سود سهام عدالت از شرکت‌ها تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، ۲۸ فروردین‌ درباره واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت گفته بود: مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند این شرکت‌ها اکثرا با کمبود نقدینگی مواجه هستند ما هم توصیه کردیم که باید سود سهام عدالت پرداخت شود امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

۲ شرکت همچنان سود سهام عدالت را واریز نکردند!

ولی‌الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مرتبه پیش اعلام شد چهار شرکت همچنان سود سهام عدالت را واریز نکردند حالا نسبت به قبل پالایشگاه بندرعباس تسویه کرده و شرکت فجر انرژی خلیج فارس هم اعلام کرده که به سبب افزایش سرمایه سودی را واریز نخواهد کرد و اکنون تنها ۲ شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس که ۲.۵ همت بدهی و شرکت مپنا که آن هم ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارند باقی مانده اند که باید سود سهام عدالت را واریز کنند.

هزار میلیارد تومان سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت

وی اظهار کرد: در مجموع تاکنون برای واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت ۲۲ هزار میلیارد تومان پول واریز شده است که اگر مبلغ باقی مانده هم به آن اضافه شود حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت خواهد بود.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس همچنین بیان کرد: شرکت هلدینگ خلیج‌فارس فارس اعلام کرده که شرکت‌های فجر و مبین به سبب مشکلات تاکنون سود سهام را برای هلدینگ واریز نکرده اند و طبیعتا هلدینگ خلیج‌فارس هم نتوانسته سود سهام عدالت را به شکل کامل تسویه کند شرکت مپنا هم اعلام کرده از وزارت نیرو طلبکار است به همین دلیل سود سهام عدالت را کامل واریز نکرده است.

او افزود: رقم اصلی و با اهمیت باقی‌مانده جهت واریز سود سهام عدالت برای هلدینگ خلیج‌فارس است که این هلدینگ حسابش راکد نیست و خرد خرد سود را واریز می‌کند فکر می‌کنم اگر هلدینگ خلیج‌فارس سود سهام عدالت را تسویه کند می‌توانیم برای اخذ مجوز واریز سود سهام عدالت از سمت شورای عالی بورس حرکت کنیم. هفته گذشته تاکنون با مدیران هلدینگ خلیج‌فارس فارس صحبت شده و در طول این زمان یک همت واریز داشتند و همچنان منتظر تسویه کامل هستیم.

برای سود سهام عدالت نیاز به کلیک بر روی هیچ لینکی نیست

اما عدم تسویه سود سهام عدالت زمینه مناسبی را برای سودجویان فراهم می‌کند تا از این چشم انتظاری سهامداران به نفع جیب خود استفاده کنند؛ در همین راستا هم مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفته بود: سهامداران توجه داشته باشند سود سهام عدالت تنها به شماره شبای ثبت شده افراد در سامانه سجام واریز خواهد شد همچنین برای دریافت سود سهام عدالت نیازی به کلیک بر روی هیچ لینکی نخواهد بود و با هیچ یک از سهامداران تماسی گرفته نخواهد شد.

وی اظهار کرد: سهامداران هوشیاری کافی را داشته باشند و اخبار مربوط به واریز سود سهام عدالت را تنها از خبرگزاری‌های رسمی و رسانه ملی پیگیری کنند تا در دام سود سودجویان گرفتار نشوند.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا سرانجام واریز سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت محقق خواهد شد یا همچنان باید شاهد بدعهدی شرکت‌های متخلف باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

741401