۳۰ درخت کهنسال‌ در شهرستان کاشان شناسایی شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان، گفت: درختان کهنسال از مهم‌ترین ذخایر ژنتیکی کشور محسوب شده و حفاظت از آنها به‌عنوان تاریخ سبز کشور و یک میراث طبیعی ملی ارزشمند وظیفه همه شهروندان به خصوص متولیان این درختان محسوب می‌شود.
تصویر ۳۰ درخت کهنسال‌ در شهرستان کاشان شناسایی شد

به گزارش سایت خبری پرسون از اصفهان، علیرضا عبدالله‌زاده، اظهار کرد: تاکنون ۳۰ اصله درخت کهنسال در شهرستان کاشان شناسایی شده که تاکنون پنج اصله از آنها در روستاهای چنار، زیارت ازناوه، چارتاقی نیاسر، روستای ون و درخت چنار میدان امام حسین نشلج در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده‌اند.

وی افزود: بررسی و شناسایی دقیق درختان کهنسال در شهرستان کاشان، پیگیری و تشکیل پرونده برای ثبت آنها، تهیه شناسنامه و نصب تابلو معرفی به همراه کیوآرکد، ایجاد بانک اطلاعاتی شامل مشخصات درخت، وضعیت زیستی، عوامل خطرساز از مهم‌ترین برنامه‌های اداره میراث فرهنگی کاشان است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان، تصریح کرد: تعیین عرصه و حریم درختان کهنسال به منظور پیشگیری از وقوع مخاطرات و مداخلات عمرانی، پایش دوره‌ای و ارائه راهکارهای اجرایی به منظور ساماندهی و احیای این درختان و فرهنگ‌سازی برای ارتقای آگاهی شهروندان در جهت نگهداری درختان از دیگر برنامه‌های اداره میراث فرهنگی کاشان است.

عبدالله‌زاده گفت: مجموعه تاریخی باغ فین کاشان به همراه هشت باغ دیگر در سال ۱۳۹۰ در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد و حفاظت و مراقبت از آن اهمیت بیشتری دارد.

وی افزود: اولین نشست هم‌اندیشی درختان کهنسال منطقه کاشان با حضور دهیاران، نماینده شهرداری‌های برزک، قمصر و نیاسر، فعالان حوزه منابع طبیعی، رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران و رئیس اداره هواشناسی کاشان و مصطفی خوشنویس، عضو کمیته ثبت درختان کهنسال وزارت میراث فرهنگی برگزار شد.

منبع: ایسنا

741397