پیشتازی کامالا هریس از دونالد ترامپ در سطح ملی

براساس تازه‌ترین نظرسنجی منتشر شده از سوی موسسه‌های آمریکایی، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با اختلافی اندک در سطح ملی نیز پیشتاز شده است.

تصویر پیشتازی کامالا هریس از دونالد ترامپ در سطح ملی

به گزارش سایت خبری پرسون، امروز (یکشنبه)، نشریه آمریکایی «واشنگتن پست» با نشر تازه‌ترین نظرسنجی مشترک برگزار شده توسط «ای‌بی‌سی نیوز»، «واشنگتن‌پست» و «ایپسوس»، از پیشتازی ۴ درصدی «کامالا هریس»، نامزد حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر داد.

از طرفی، طبق گزارش نشریه «فربز»، هریس در چندین نظرسنجی دیگر نیز که یکشنبه منتشر شده‌اند، بر رقیب خود، یعنی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه، پیشتاز است.

در نظرسنجی برگزار شده توسط «سی بی اس» و «یوگاو»، هریس با اختلافی ۳ درصدی در بین رای دهندگان احتمالی در سطح ملی، پیشتاز است. البته طبق این نظرسنجی، برخلاف نظرسنجی روز گذشته «نیویورک تایمز» و «کالج سینا»، هر دو نامزد در ایالات میدان نبرد، با کسب ۵۰ درصد آرا، برابر هستند.

براساس نظرسنجی دانشگاه امرسون که روز پنجشنبه منتشر شد، هریس با کسب ۵۰ درصد آرا در بین رای دهندگان احتمالی، با اختلافی ۴ درصدی پیشتاز است.

در هفته جاری، ترامپ فقط در یک نظرسنجی که توسط «فاکس نیوز» برگزار و منتشر شده است با اختلافی ۱ درصدی توانسته حریف دموکرات خود را شکست دهد.

در نظرسنجی برگزار شده توسط «اکونومیست» و یوگاو که در ۱۱ اوت الی ۱۳ اوت برگزار شده است نیز هریس با کسب ۴۶ درصد آرا در بین رای دهندگان احتمالی، با اختلافی ۲ درصدی پیشتاز است.

نشریه فربز در بخش دیگری از گزارش روز یکشنبه خود نیز نوشت که پس از خروج «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا از رقابت‌های ریاست جمهوری در ماه ژوئیه، معاون وی در دست‌کم ۸ نظرسنجی معتبر پیشتاز است و این روند فزاینده است.

از طرفی، طبق گزارش فربز، هریس در ایالت‌های کلیدی که می‌توانند سرنوشت انتخابات را تعیین کنند، با اختلافی یک درصدی پیشتاز است.

همچنین، نشریه «هیل» در گزارشی که امروز منتشر شد با استناد به نظرسنجی‌های تازه نوشت که «رای دهندگان جوان، نسبت به هریس اشتیاق بیشتری دارند و ۴۴ درصد آنها با رقابت هریس و ترامپ موافقند و این رقم در مقایسه با زمان حضور بایدن در رقابت ها با رشدی ۱۶ درصدی روبرو شده است.»

اما محبوبیت فزاینده کارزار هریس، به شخص وی محدود نشده است. هیل همچنین در ادامه گزارش خود نوشت که «تیم والز»، معاون هریس، از «جی دی ونس»، معاون ترامپ بسیار محبوب‌تر است. بطوریکه طبق نظرسنجی مورد استناد این نشریه، والز از محبوبیتی ۳۹ درصدی و ونس از محبوبیتی ۳۲ درصدی برخوردار است.

همه این نظرسنجی‌ها، پیش از برگزاری کنوانسیون ملی حزب دموکرات در هفته جاری صورت گرفته است. به باور کارشناسان آمریکایی، انتظار می‌رود که با برگزاری این کنوانسیون و سخنرانی افرادی چون «باراک اوباما»، رئیس جمهور پیشین آمریکا در این کنوانسیون، میزان آرا هریس افزایش پیدا کند.

نشریه آمریکایی هیل که به کنگره آمریکا وابسته است در بخش دیگری از گزارش خود نوشت که برخلاف روزهای گذشته، هریس اختلاف خود با ترامپ را در سطح ملی از بین برده است و اکنون، با بررسی بیش از ۱۲۰ نظرسنجی، امروز (۲۸ مرداد)، هریس با اختلافی ۱.۸ درصدی در سطح ملی پیشتاز است.

تحلیل هیل با گزارش واشنگتن پست از نظرسنجی مشترک خود نیز تطابق دارد.

پس از کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور و حمایت وی از کامالا هریس، معاون رئیس جمهور به طور فزاینده‌ای در بیشتر نظرسنجی‌ها پیشتاز بوده است و محبوبیت فزاینده وی، به «چالشی عظیم» برای کارزار انتخاباتی ترامپ تبدیل شده است و پیشتازی ترامپ از بین رفته است.

انتخابات آمریکا در ۵ نوامبر (۱۵ آبان) برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

741348