«قیزقالاسی» تعیین عرصه و حریم می‌شود

پروژه گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه «قیزقالاسی» شهرستان بیله‌سوار استان اردبیل، با هدف حفظ و جلوگیری از تخریب بقایای معماری آن انجام شد.
تصویر «قیزقالاسی» تعیین عرصه و حریم می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید ستارنژاد، سرپرست هیأت باستان‌شناسی «قیزقالاسی» درباره اهمیت این محوطه گفت: قیزقالاسی یکی از مهم‌ترین محوطه‌های سده‌های اولیه اسلام دشت مغان استان اردبیل است.این محوطه در مسیر شاه‌راه ارتباطی شهرهای ولایت آذربایجان با شهرهای جنوب قفقاز قرار دارد و نقش مهمی در رویدادهای سده‌های اولیه اسلام منطقه آذربایجان داشته و از این نظر حائز اهمیت فراوانی است.

این دکتری باستان‌شناسی دوران اسلامی ادامه داد: در سال‌های گذشته به دلیل توسعه بافت روستا، بخش‌های از عرصه محوطه از سمت جنوب و جنوب‌شرقی در معرض تهدید قرار گرفته و قسمت‌هایی از بقایای معماری آن تخریب شده است. بنابراین، ضرورت انجام فعالیت گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم آن وجود داشت.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی قیزقالاسی گفت: فعالیت گمانه‌زنی باستان‌شناختی در پیرامون این محوطه با ایجاد ۲۸ گمانه انجام شد که امید می‌رود پس از مشخص شدن وضعیت عرصه و حریم این محوطه، پژوهش‌های جامع‌تر باستان‌شناسی در آن انجام شود.

بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فعالیت گمانه‌زنی باستان‌شناختی محوطه قیزقالاسی شهرستان بیله‌سوار با مجوز این پژوهشگاه و پشتیبانی مالی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل انجام شد.

محدوده‌ای از قیزقالاسی

منبع: ایسنا

741295