مسکو تحرکات هسته‌ای اوکراین را محکوم کرد

در پی گزارش‌ها درباره برخی تحرکات اوکراین برای هدف قرار دادن نیروگاه اتمی کورسک در روسیه، وزارت امور خارجه این کشور از سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست که این اقدامات اوکراین را محکوم کنند.

تصویر مسکو تحرکات هسته‌ای اوکراین را محکوم کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، وزارت امور خارجه روسیه از سازمان‌های بین‌المللی، به ویژه سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست که آماده شدن اوکراین برای تحرکات هسته‌ای علیه نیروگاه‌های اتمی روسیه را محکوم کنند.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای در این باره گفت: اطلاعات واسله نشان می‌دهد که رژیم کی‌یف در حال آماده شدن برای حمله‌ای علیه نیروگاه اتمی منطقه کورسک است. ما از سازمان‌های بین‌المللی، به وژه سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهیم که فورا، این اقدامات تحریک‌آمیز را که از سوی کی‌‎یف در حال انجام است، محکوم کرده و مانع اخلال در ایمنی نیروگاه اتمی کورسک شوند که ممکن است منجر به فاجعه انسانی در مقیاس گسترده در اروپا شود.

این بیانیه می‌افزاید، این اقدامات نه‌تنها، مستقیما، این نیروگاه اتمی را تهدید می‌کند، بلکه اصول آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه ایمنی و امنیت هسته‌ای را نیز تضعیف می‌کند که توسط «رافائل گروسی» مدیرکل این سازمان در سال ۲۰۲۲ قرائت شد.

زاخارووا افزود: تمام جامعه بین‌المللی باید به خطر ناشی از رژیم نئونازی کی‌یف برای قاره اروپا پی ببرد. باید با تلاش‌ها برای ایجاد ترس و وحشت در تمامی مناطق و در جامعه بین‌المللی به طور کلی، از طریق اقدامات مشترک مقابله شود.

پیشتر، خبرنگار نظامی خبرگزاری نووستی با استناد به منابع اوکراینی‌اش گفت: ما از قصد و نیت اوکراینی‌ها برای حمله به کورسک و زاپوریژیا آگاه هستیم و هدف این حملات متهم کردن روسیه به انجام اقدامات تحریک‌آمیز است.

او در ادامه تاکید کرد: کی‌یف آماده تحریکات هسته‌ای می‌شود و احتمال حمله به نیروگاه هسته‌ای و هم‌چنین منطقه کورسک بسیار بالاست. آنها (اوکراینی‌ها) قصد دارند به تاسیسات نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا حمله کنند. هم‌چنین، کلاهک‌های ویژه از پیش به شهر ژولتیه وودی در منطقه دنپروپتروفسک ارسال شده است.

وزارت دفاع روسیه، امروز اعلام کرد که با جدیت، در حال ارزیابی اطلاعات کانال‌های مستقل درباره مقدمات رژیم کی‌یف برای حمله‌ای به نیروگاه اتمی کورسک است.

منبع: ایسنا

741198