پیشنهاد جدید واشنگتن درباره جنگ غزه

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نوشت واشنگتن در جریان دور جدید مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرای غزه که قرار است فردا (پنجشنبه) در دوحه قطر برگزار شود، پیشنهاد جدیدی را برای آتش‌بس غزه ارائه می‌دهد.

تصویر پیشنهاد جدید واشنگتن درباره جنگ غزه

به گزارش سایت خبری پرسون، این روزنامه امروز چهارشنبه نوشت قرار است آمریکا در مذاکرات فردا از پیشنهاد جدیدی درباره آتش‌بس غزه پرده‌برداری کند که آخرین تلاش برای دستیابی به توافق آتش‌بس محسوب می‌شود.

یدیعوت آحارونوت نوشت انتظار می‌رود دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا فشار قابل توجهی بر همه طرف‌ها وارد کند تا فوراً با این چارچوب پیشنهادی موافقت کنند.

روزنامه صهیونیستی نوشت هنوز جزئیات این پیشنهاد جدید و اینکه چه تفاوتی با پیشنهادات قبلی دارد، مشخص نیست اما احتمالا شامل موضوعات اصلی است که طرفین درگیر مطرح کرده‌اند و تفاوت چندانی هم با پیشنهادات سابق ندارد.

سه کشور میانجی در مذاکرات آتش‌بس غزه؛ مصر، قطر و آمریکا هفته پیش با صدور بیانیه مشترکی خواستار از سرگیری مذاکرات در روز پنجشنبه در قطر شدند.

رهبران این سه کشور اعلام کردند به عنوان میانجی، در صورت لزوم، آماده ارائه پیشنهاد نهایی برای حل و فصل مسائل اجرایی باقی مانده هستند به گونه‌ای که انتظارات همه طرف‌ها برآورده شود.

همچنین ایالات متحده آمریکا اعلام کرد دیدار روز پنجشنبه در قطر، شروع مذاکرات است نه امضای توافقی در مورد آتش‌بس.

جنبش حماس روز یکشنبه از میانجیگران در مصر و قطر خواست به جای انجام مذاکرات جدید، طرحی برای اجرای پیشنهاد آتش‌بس که دوم ژوئیه با استناد به دیدگاه رئیس جمهور آمریکا ارائه کردند، ارائه دهند.

طبق گزارش رسانه‌های عبری، بایدن در ابتدای ژوئن پیشنهاد آتش‌بسی که رژیم صهیونیستی به او ارائه کرده بود، مطرح کرد و حماس در آن زمان آن را پذیرفت اما نتانیاهو بعدا شروط جدیدی به این پیشنهاد اضافه کرد که خود وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و رئیس موساد که ریاست هیئت مذاکره کننده این رژیم را برعهده دارد، هم آنها را مانع دستیابی به توافق دانستند.

این شروط شامل ممانعت از بازگشت به اصطلاح مسلحان فلسطینی از جنوب غزه به شمال آن و بقای ارتش رژیم صهیونیستی در محور فیلادلفیا واقع در مرز غزه و مصر می‌شود که نتانیاهو بعداً شرایط دیگری از جمله تبعید اسرای فلسطینی با احکام بالا به کشورهای دیگر را اضافه کرد.

رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و با نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت پیرامون توقف جنگ غزه و احکام دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر جلوگیری از نسل‌کشی در نوار غزه، از هفتم اکتبر جنگی ویرانگر را علیه مردم غزه شروع کرده است که تاکنون بیش از ۱۳۲ هزار فلسطینی شهید و زخمی شدند و بیش از ۱۰ هزار فلسطینی دیگر هم مفقود شده‌اند.

منبع: ایسنا

740975