بیانیه تروئیکای اروپا به ایران:

از حمله به اسرائیل خودداری کنید!

گزارش‌های اطلاعاتی اسرائیل حاکی از آن بوده که ایران احتمالاً ظرف چند روز آینده به اسرائیل حمله می‌کند و در همین راستا، سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان از تهران و محور مقاومت خواسته‌اند که اقدام نظامی علیه اسرائیل خودداری کنند.
تصویر از حمله به اسرائیل خودداری کنید!

به گزارش سایت خبری پرسون، فرانسه، آلمان و بریتانیا بیانیه مشترکی درباره وضعیت خاورمیانه صادر کرده و از ایران و متحدانش در محور مقاومت خواسته‌اند تا «از حملاتی که منجر به تشدید تنش‌های منطقه‌ای و به خطر انداختن فرصت توافق بر آتش‌بس و آزادی اسرا می‌شود»، خودداری کنند. این بیانیه پس از روزها تنش بین اسرائیل، ایران و حزب‌الله لبنان صادر شد.

به نوشته یورونیوز، در بیانیه تروئیکای اروپایی ادعا شده که ایران و نیروهای مقاومت «مسئول اقداماتی هستند که فرصت برای صلح و ثبات را به خطر می‌اندازند». این سه کشور همچنین از «کار خستگی‌ناپذیر شرکای خود در قطر، مصر و ایالات متحده برای دستیابی به توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها» استقبال کردند.

آن‌ها از بیانیه مشترک شیخ تمیم بن حمد آل ثانی (امیر قطر)، عبدالفتاح السیسی (رئیس‌جمهور مصر) و جو بایدن مبنی بر تداوم فوری مذاکرات حمایت کردند.

این بیانیه تصریح می‌کند «جنگ در غزه فوراً باید پایان یابد و همه گروگان‌های نزدی حماس باید آزاد شوند و کمک‌های اسنانی فوراً وارد غزه شود... ما به شدت نسبت به افزایش تنش در منطقه نگران هستیم و در تعهدمان به کاهش تنش و ثبات منطقه‌ای متحد هستیم. در این خصوص و به صورت ویژه، ما از ایران متحدانش می‌خواهیم که از حمله و تشدید بیشتر تنش‌های منطقه‌ای اجتناب کنند و فرصت برای توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را به خطر نیاندازند. آنها مسوولیت اقداماتی را که باعث به خطر افتادن این فرصت صلح و ثبات شود، بر عهده خواهند داشت.... ساکنان غزه نیاز به تحویل و توزیع فوری کمک ها بدون محدودیت دارند».

مذاکرات آتش‌بس در خطر است

این بیانیه در حالی صادر می‌شود که ارزیابی اطلاعاتی اسرائیل حاکی از آن است که احتمالاً ایران ظرف چند روز آینده به اسرائیل حمله می‌کند. به ادعای منابع محلی، این حمله احتمالی ممکن است قبل از از سرگیری مذاکرات آتش‌بس غزه در روز پنجشنبه رخ دهد و پیشرفت‌های حاصله در مورد توافق بین اسرائیل و حماس را به خطر بیندازد.

دستگاه اطلاعاتی اسرائیل معتقد است که حزب‌الله لبنان احتمالاً اولین حمله را انجام خواهد داد که پس از آن، حمله مستقیم ایران انجام خواهد گرفت. منابع گفتند که این حملات ممکن است شامل پرتاب موشک و پهپاد به اهداف نظامی و همچنین در نزدیکی مراکز جمعیتی غیرنظامی باشد.

ایالات متحده همچنین یک زیردریایی مجهز به موشک هدایت‌شونده را به منطقه اعزام کرده که نشان‌دهنده قصد آن برای دفاع از اسرائیل در برابر ایران و مقاومت است.

با این حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که اوضاع همچنان سیال بوده و دستگاه اطلاعاتی اسرائیل معتقد است که ایران هنوز در مورد زمان و ماهیت پاسخ خود تصمیم نگرفته است. نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای تأکید داشت: «امیدواریم پاسخ ما به گونه‌ای زمان‌بندی و اجرا شود که به ضرر آتش‌بس احتمالی نباشد».

منبع: اکوایران

740600