جزییات نظارت‌ بر عملکرد شهرداری

مهم‌ترین وظیفه و کاری که در کمیسیون نظارت و حقوقی شورا بر عهده ما قرار دارد، بررسی نحوه و فرایند اجرای طرح‌ها و لوایح، ایجاد ظرفیت‌های قانونی در ارتباط با امور شهری، تحقق و بهبود مدیریت یکپارچه شهری و طراحی الگوها و روش‌های کارآمد نظارتی و... است.

تصویر جزییات نظارت‌ بر عملکرد شهرداری

به گزارش سایت خبری پرسون، نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت حقوقی شورای شهر تهران در یادداشتی نوشت: مهم‌ترین وظیفه و کاری که در کمیسیون نظارت و حقوقی شورا بر عهده ما قرار دارد، بررسی نحوه و فرایند اجرای طرح‌ها و لوایح، ایجاد ظرفیت‌های قانونی در ارتباط با امور شهری، تحقق و بهبود مدیریت یکپارچه شهری و طراحی الگوها و روش‌های کارآمد نظارتی و... است. همچنین به‌عنوان وظیفه ذاتی اظهارنظر حقوقی در راستای جلوگیری از تصویب طرح‌ها و لوایح مغایر با قوانین و مقررات بالادستی به طور روزانه بخشی از فعالیت‌های کمیسیون نظارت و حقوقی است. بخش دیگر و متفاوت اقدامات کمیسیون در نظارت‌های محسوس و نامحسوس نسبت به شهرداری، مناطق، نواحی و تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه تجلی می‌یابد مانند بازدیدهای نامحسوس و رسمی از مناطق که انجام شده است. از طریق همین بازدیدها مشخص می شود کدام مناطق در پیگیری و اجرای مصوبات شورا موفق عمل کرده و کدام مناطق در این مورد کم کاری داشته اند. همچنین بخش دیگری از اقدامات کمیسیون، مراجعات شهروندان برای پیگیری مسائل و مشکلاتی است که با آن مواجه هستند. در این راستا دیدارهای متناسب و مکرر با مدیران کل ستادی و مدیران عامل و اشخاص کلیدی در سازما نها و شرک تهای تابعه شهرداری انجام می شود.

اهم اقدامات

بهنگام سازی سامانه جامع مصوبات شورای شهر تهران به نشانی www.laws.tehran.ir این سامانه شامل تمام مصوبات شورای شهر تهران و انجمن شهر، اعم از عمومی، باغات، نام‌گذاری و تعیین و انتخاب نماینده می‌شود.

تهیه «دستورالعمل نحوه اداره امور شوراهای شهر» در ۲۶۱ ماده و ۴۶ تبصره و که به شورای‌عالی استان‌ها جهت سیر مراحل تصویب و اجرا در شهرهای سراسر کشور ارسال شده است.

دسته‌بندی موضوعی تمام مصوبات در ۱۰ موضوع اصلی (معماری و شهرسازی، حمل و نقل و ...) و ۱۱۶ موضوع فرعی در عنوان و متن مصوبات.

تعیین وضعیت اعتبار و عدم اعتبار مصوبات به همراه علت عدم اعتبار آن در ۱۰ موضوع اصلی (مانند شهرسازی و....) و تعیین وضعیت تنقیحی (اصلاح) مصوبات شامل معتبر، نسخ صریح، نسخ ضمنی، ابطال، انقضای مدت، انتفاع موضوع و استیفا.

به‌روزرسانی سامانه طرح‌ها و لوایح و ورود طرح‌ها و لوایح جدید به همراه اسناد مربوطه شامل ثبت مشخصات و متن اولیه، ارجاع به کمیسیون، گزارش کمیسیون‌ها و... . پیگیری شده است.

اعمال اصلاحات و نسخه‌های صریح و ارائه نسخه نهایی از آخرین وضعیت مصوبات به همراه پرده زمانی مصوبات.*ورود مشخصات مصوبه به سامانه جامع مصوبات به همراه دسته‌بندی‌های موضوعی و انجام عملیات تنقیحی با مؤلفات مشخصات، متن و تصویر.

تهیه طرح «الزام کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر تهران، ری و تجریش و شهرداری تهران به همکاری با کمیسیون نظارت و حقوقی جهت ارائه طرح‌های تثبیت تشخیص‌های تنقیحی»

تغییر فرمت تمامی مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از دوره دوم تا دوره ششم به فرمت mht به‌منظور دسترس‌پذیر بودن متن مصوبات برای تمامی اقشار اعم از افراد عادی و نابینا

طراحی طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه ایجاد درگاه واحد صدور مجوزهای شهرداری»

همکاری با معاونت محاسبات و پایش عملکرد جهت راه‌اندازی سامانه پایش اجرای مصوبات به‌منظور بسترسازی رصد اجرای مصوبات توسط شورا.

بازدید میدانی از مناطق؛ سازمان‌ها و شرکت های تابعه جهت استماع نظر مدیران و کارشناسان

برگزاری بیش از ۷۰ جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی با حضور معاونین و مدیران شهرداری، و مدیران حقوقی مرکز، مناطق، شرکت‌ها و سازمان‌ها

منبع: همشهری

740283