تأثیرات ترور اسماعیل هنیه در تهران

فراوانی واکنش ها و تحلیل ها در قبال ترور اسماعیل هنیه نشان از اهمیت و تأثیر آن بر حوادث و تحولات جهان و منطقه دارد. بدون تردید،تأثیرات این ترور برای غرب آسیا بیشتر از هر منطقه دیگری است.
تصویر تأثیرات ترور اسماعیل هنیه در تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، بخش مهم این ترور، وقوع آن در خاک (حریم) ایران است. بنابراین، بیشترین آثار آن را باید در مواضع تهران جستجو کرد.

1. می‌دانیم ایران، مهم ترین حامی و مدافع جبهه مقاومت است.اکنون با ترور هنیه در تهران، جمهوری اسلامی بیش از هر کشور دیگر در خط مقدم واکنش قرار دارد. ایران بارها نشان داده است که قاطعانه از تمامیت مرزی خود دفاع می کند. حمله به عین الاسد و حمله وعده صادق، مصمم بودن ایران را حتی در شرایط سخت نشان می دهد. پیام تسلیت رهبری به ترور هنیه و نیز مواضع شخصیت ها و نهادهای جمهوری اسلامی، از پاسخ کوبنده، غیراحساسی و البته غیرفوری ایران به اقدام رژیم صهیونیستی بدون درگیری در یک جنگ فرسایشی حکایت دارد. البته این اقدام برخلاف تصور برخی اثر کنترل کننده بر بحران خاورمیانه دارد و از سوی دیگر، هدف احتمالی اسرائیل برای ایجاد شکاف بین ملت و دولت ایران پس از انتخابات وحدت بخش اخیر را بار دیگر به یأس تبدیل خواهد کرد.

2. اثر مهم بعدی حادثه ترور بر جبهه مقاومت است. تصور اسرائیل آن بوده و هست که ترور رهبران جبهه مقاومت، او را قادر می کند از شدت اقدامات ضداسرائیلی آنها بکاهد اما تجربه تاریخی نشان می‌دهد ترور رهبران مقاومت تأثیر بلند مدت ندارد بلکه جبهه مقاومت به درجه ای از پویایی رسیده است که به سرعت قادر است رهبران جدید و جوان تر را جایگزین کند. به علاوه شهادت رهبران مقاومت بویژه شهادت هنیه در خاک ایران، پیوند ایران-فلسطین-مقاومت را مستحکم تر خواهد کرد و نیز اصطکاک جبهه مقاومت با حضور منطقه ای آمریکا به مثابه بزرگ ترین حامی اسرائیل را تشدید خواهد کرد و زیان جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در پی خواهد داشت. هرچند نتانیاهو به دنبال بحرانی نگاه داشتن منطقه برای به قدرت رسیدن جمهوری خواهان است.به قدرت رسیدن ترامپ جنگ طلبی های نتانیاهو را تضمین خواهد کرد.

3. بدون شک اقدام اسرائیل به ترورهنیه، سطح تنش ها را در غرب آسیا افزایش خواهد داد زیرا جبهه مقاومت و ایران به طور اجتناب ناپذیری به این ترور پاسخ خواهند داد. اسرائیل از افزایش سطح تنش ها استقبال می کند اما افزایش سطح تنش ها بیش از آن که در بلند مدت به نفع اسرائیل باشد، به زیان اوست. هرچند افزایش تنش ها در کوتاه مدت به نفع نتانیاهو است لذا ایران و جبهه مقاومت باید با یک دست سیلی محکمی بر اسرائیل بزنند و با دست دیگر از همه امکانات منطقه‌ای و جهانی برای توقف و برقراری آتش بس در غزه استفاده کنند. افزایش مشروعیت حماس در پی ترور هنیه، پشتوانه‌های حماس را برای ادامه نبرد در غزه تشدید می‌کند و حتی ممکن است حماس را با قوت بیشتری در میز مذاکره خاتمه دادن جنگ قرار دهد.

4. ترور هنیه به حفظ و ارتقاء فلسطین به مثابه اولویت اول جهان اسلام کمک می کند.از ویژگی های خون شهید، بیداری بیشتر جامعه هدف است. بیداری بیشتر امت اسلامی و دولت های مسلمان به زنده نگاه داشتن آرمان فلسطین مدد می رساند. همانگونه که خون سردار سلیمانی به بقا و ارتقاء محور مقاومت انجامید، خون شهدای مقاومت چون صالح العاروی،رائدالعطار،سعید صیام،شیخ احمد یاسین و...از چنین خاصیتی برخوردار است. از این حیث بایداسرائیل با ریختن بنزین بر روی آتش، موجب شعله وری بیشتر آتش شده اند.

5. ترور هنیه موجب می شود که محور مقاومت ظرفیت های بیشتری از خود را وارد صحنه نبرد با اسرائیل و آمریکا نماید. قطعا پهبادهای یافای دیگری در راه است و ممکن است محور مقاومت از مرحله استفاده از سرریزهای تسلیحاتی، فراتر رود. تشدید حمایت از آرمان فلسطین و افزایش مخالفت علیه تجاوز و کشتار صهیونیستی در جنگ غزه که در پی ترور هنیه مهمان دیپلماتیک تهران بیشتر شده، به گسترش پاسخ‌دهی محور مقاومت علیه اسرائیل و آمریکا کمک می کند. همان گونه که جنگ غزه زنجیره ای از مخالفان اسرائیل را در کنار هم گرد آورد، ترور هنیه، حتی حمایت های دیپلماتیک علیه اسرائیل را تشدید خواهد کرد و این نیز، طرفیت جدیدی است که به مجموعه توانایی های محور مقاومت افزوده خواهد شد.

منبع: اقتصادنیوز

740224