اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه با آتش بازی کرد

ناظران با اشاره به ترور اسماعیل هنیه براین باورند که اسرائیل با اتش بازی کرد، این بازیگر پل ها به سوی صلح را در هم شکست و خود را در برابر جبهه ای متحد و قدرتمند قرار داد، آن هم در شرایطی که به واسطه ده ماه جنگ در غزه، علاوه بر کاهش توان نظامی با چند صدایی در ساختار نظامی اش دست به گریبان است.

تصویر اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه با آتش بازی کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، پایمی روشن را ارسال کرد، « بی بی» به دنبال جنگ در منطقه است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، با انکار هرگونه دخالت یا اطلاع قبلی در باب ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران، بیش ار هر زمان دیگر به اعتبار ایالات متحده آسیب زد.

مقامات امنیتی ایالات متحده در عرض یک ساعت پس از وقوع ترور در گفتگو با خبرنگاران مدعی شدند که یکی از اعضای ارشد محور مقاومت ترور شده است. آنها مشخص نکردند که کجا و چه کسی، و در ابتدا تصور می شد که حمله دوم در لبنان پس از شهادت فواد شکر، فرمانده ارشد نظامی حزب الله رخ داده است.اما مسلم است که مقامات امنیتی آمریکا در عرض چند دقیقه از ترور اسماعیل هینه مطلع شدند. این که نتانیاهو، نخست وزیری که توسط راست گرایان افراطی احاطه شده، ایالات متحده را از تصمیمش آگاه نکرده، بخشی از ماجراست.

خودزنی به سبک « بی بی»

به نوشته میدل ایست آی، تلاش های نتانیاهو برای نادیده گرفتن آرمان فلسطین و تشکیل کشور مستقل را نمی توان نادیده گرفت. امروز، « بی بی» ممکن است تصور کند که با کشاندن پای ایالات متحده و بریتانیا به جنگ، قادر است دستاورد سیاسی برجسته ای را از آن خود کند. نتانیاهو با ترور اسماعیل هنیه که نقشی برجسته در مذاکرات صلح بر عهده داشت، پیام های دیگری را نیز فرستاد. پیام ادعایی این بود: هرگونه رایزنی برای آزادی گروگان ها را برنمی تابد. این حقیقتی بود که باید در فرایند رایزنی ها در رم آشکار می شد؛ جایی که اسرائیلی ها شرایط خود را برای موافقت با توافق چند برابر کردند.عدم تمایل اسرائیل به مذاکرات صلح در دیدار نتانیاهو از رفح نیز مشهود بود؛ همان جایی که نخست وزیر متعهد شد که تا بر کریدور فیلادلفیا کنترل محدودش را حفظ کند.

بی دلیل نبود که محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، در واکنش به ترور اسماعیل هنیه گفت، چگونه می توان به رایزنی امید داشت، وقتی اسرائیل همتای خود در گفت و گوها را ترور کرده است.مخاطب طعنه امیر قطر شخص نتانیاهو بود، همانی که برای تشدید تنش ها در خاورمیانه و تضعیف موضع دولت آمریکا در باب آتش بس دائمی و گشودن جبهه دوم در لبنان به هر اهرمی متوسل می شود.ناظران می گویند، نتانیاهو یکی از میانه رو ترین چهره های حماس را که برای به نتیجه رسیدن مذاکرات در قطر و ایران تلاش می کرد را ترور کرد؛ همانی که روزی همین بازیگر برای برقراری آتش بس به حضورش نیاز دارد.ناظران می گویند، اگر نبرد در غزه بدین شکل ادامه پیدا کند، ارتش اسرائیل هزینه بالاتری را متحمل خواهد شد و در نهایت به حضور چهره ای چون هنیه نیاز دارد تا بتواند زمینه را برای برقراری آتش بس هموار کند.

جنون اسرائیلی

این نشریه در ادامه یادداشت خود آورد، از منظر استراتژیک، اقدام اخیر اسرائیل جنون آمیز بود. این واقعیتی است که ژنرال سابق اسرائیلی امیرام لوین به کار برد و مدعی شد «نیروهای امنیتی باید به شدت با این اقدام مخالفت می‌کردند».اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه حماس را تضیف نه، تقویت کرد.اسرائیل پیش از این برخی از رهبران و چهره های حماس را ترور کرد، اما نتیجه حصال چیزی نبود جزء تقویت این گروه و افزایش نفوذ و برد سیاسی اش.امروز، نظرسنجی ها نشان می دهد که اگر اجازه برگزاری انتخابات آزاد در کرانه باختری داده شود، حماس در این جغرافیا پیروز خواهد شد.امروز حماس ده برابر بیشتر از زمان شیخ احمد یاسین دارای توانایی نظامی است؛ همان چهره ای که توسط اسرائیل بعد از نماز ترور شد.ناظران مدعی اند، ارتش اسرائیل اگر می خواست گروگان هایش را آزاد ببیند، ترور اسماعیل هنیه را نباید جزء گزینه هایش لحاظ می کرد.

پس از حمله ۷ اکتبر، نفوذ و محبوبیت حماس در فلسطین و جهان عرب و اسلام افزایش یافته است. این تنها دلیلی است که عباس ۸۸ ساله که مدام قراردادهای مصالحه را پاره کرده، روز چهارشنبه به رقیب خود ( اسماعیل هنیه) به واسطه واقعیت های سیاسی حاکم ادای احترام کرد.محمودعباس این ترور را "اقدامی بزدلانه و تحولی خطرناک" قلمداد و محکوم کرد و از فلسطینیان خواست که متحد شوند. این در حالی است که چند روز پس از توافق آشتی میان جناح‌های فلسطینی در پکن، نیروهای امنیتی عباس تلاش کردند تا یک فرمانده مجروح گردان طولکرم را در بیمارستانی واقع در کرانه باختری اشغالی دستگیر کنند.بنابراین می توان گفت که محمود عباس قصد ندارد فتح را با دیگر جناح های فلسطینی متحد کند. مذاکره‌کننده فتح در پکن ممکن بود صادق باشد، اما برای عباس،توافق در پکن یک نمایش بود.

آتش در خانه

همچنین تصادفی نیست که دستور ترور هنیه یک روز پس از حمله افراطی های اسرائیلی و اعضای راست افراطی کنست به یک بازداشتگاه صادر شد تا از دستگیری سربازان به جرم تجاوز به یک زندانی فلسطینی جلوگیری کنند.شاید این ترور تلاش نتانیاهو برای آرام کردن آتشی است که اسرائیل را در داخل فلج کرده است.صدها زندانی از بازداشتگاه بدنام سدی تیمان روایت های هولناکی را مطرح کردند. میدل ایست آی برای اولین بار در مورد نحوه استفاده از میله های آهنی، شوک الکتریکی، سگ ها و سوختگی سیگار برای شکنجه زندانیان فلسطینی در بازداشتگاه های اسرائیل نوشت.عمر محمود عبدالقادر صمود که بیش از ۴۲ روز در بازداشت بود به میدل ایست ای گفت«یک سرباز مرا برهنه و با دستبند بر روی زمین کشید و روی یک تکه فرش گذاشت. سربازهی دیگر آب سرد یخ زده روی من پاشیدند و یک پنکه جلوی من گذاشتند. چند روزی مرا رها می کردند، بدون آب و غذا یا امکان بلند شدن و رفتن به دستشویی. من همانجا ادرار کردم اما آنها اهمیتی ندادند».او افزود: «سربازان به تمام اعضای بدنم لگد می زدند. خودت را برهنه تصور کن، با دستبند روی زمین با پنج یا شش سرباز که با چکمه هایشان و اسلحه به تو ضربه می زنند. بعد از من خواستند بنشینم. چطور می توانستم بنشینم؟ وقتی نمی‌توانستم دستورات آنها را اجرا کنم، سخت‌تر مرا کتک می‌زدند. آنها مرا کاملاً شکستند. فکر می کردم این کابوس هرگز تمام نمی شود.»

در چنین شرایطی اسرائیل آتش را روشن کرد در حالی که می داند گروه های مقاومت چقدر مسلح هستند و موشک های آنها تا چه اندازه برد دارد. آنها در مورد جغرافیا و فواصل و آسیب پذیری جمعیت و اقتصاد اسرائیل در برابر جنگ در پنج جبهه به طور همزمان حقایق را می دانند. وقتی حزب الله تهدید می کند که فرودگاه بن گوریون را می بندد، یا شبکه برق اسرائیل را از بین می برد، تهدیدی توخالی نمی کند. نهادهای امنیتی اسرائیل همچنین می دانند که در آستانه از دست دادن فرماندهی و کنترل نیروهای خود هستند و اگر دستور عقب نشینی بدهند، ممکن است بسیاری از واحدها اطاعت نکنند.

اسرائیل تحت رهبری نتانیاهو اشتباه کلاسیک همه قدرت های استعماری را مرتکب می شود. دقیقاً در این لحظه است که در آسیب پذیرترین حالت خود قرار دارد و ممکن است پروژه ادعایی اش سقوط کند.

منبع: اقتصادنیوز

740101