سقوط ناگهانی بورس‌های جهانی، از نیویورک تا توکیو

در بحبوحه ترس معامله‌گران بازارهای جهانی از وقوع رکود اقتصادی در آمریکا، بورس‌های جهانی، از نیویورک تا توکیو امروز پنجم آگوست ‌۲۰۲۴ (۱۵ مردادماه ۱۴۰۳) سقوطی تاریخی را تجربه کردند.

تصویر سقوط ناگهانی بورس‌های جهانی، از نیویورک تا توکیو

به گزارش سایت خبری پرسون، در حالی که سرمایه‌گذاران نسبت به احتمال رکود اقتصادی آمریکا نگران هستند، تقریبا سهام تمامی شرکت‌ها در بازارهای مالی ایالات متحده (وال استریت) امروز (دوشنبه) در حال سقوط است.

بر اساس این گزارش، شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ (S&P ۵۰۰) آمریکا در معاملات صبحگاهی ۳.۱ درصد کاهش یافت و بدترین روز خود در نزدیک به ۲ سال اخیر را تجربه کرد. شاخص داو جونز (Dow Jones) نیز کاهشی بود.

از سوی دیگر، شاخص نیکی «Nikkei ۲۲۵» ژاپن، ۱۲.۴ درصد ریخت و بیشترین افت بازار بورس توکیو از زمان ریزش موسوم به «دوشنبه سیاه» در سال ۱۹۸۷ تاکنون رقم خورد.

این درحالی است که ارزش دلار برابر ین ژاپن نیز به پایین‌ترین رقم طی هفت ماه گذشته رسید و هر یک دلار برابر با ۱۴۲ ین ژاپن شد.

به دنبال سقوط بی سابقه شاخص سهام بورس نیکی، معاملات به طور موقت متوقف شد.

تشدید نگرانی‌ها از شکل‌گیری رکود فراگیر در حالی بازارهای سهام را فرا گرفت که روز جمعه تازه‌ترین اطلاعات اقتصادی آمریکا منتشر شد.

طبق گزارش نشریه انگلیسی «گاردین»، گزارش‌هایی که جمعه گذشته در مورد اقتصاد ایالات متحده انتشار یافت، نشان داد که در ماه گذشته تنها ۱۱۴ هزار فرصت شغلی در این کشور ایجاد شده که این میزان نسبت به ماه قبل از آن (ژوئن) کاهش داشته و حتی کمتر از حد انتظار بوده است.

این درحالی است که نرخ بیکاری در آمریکا در بالاترین حد خود از اکتبر ۲۰۲۱ قرار دارد.

منبع: ایرنا

729721