چه عاملی باعث سقوط شوکه‌کننده بیت‌کوین و خون‌ریزی ۸۰۰ میلیون دلاری شد؟

بازار ارزهای دیجیتال طی چند ساعت گذشته به میزان قابل‌توجه ۱۲.۸۷ درصد سقوط کرده و بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار از ارزش کل آن کاسته شده است.
تصویر چه عاملی باعث سقوط شوکه‌کننده بیت‌کوین و خون‌ریزی ۸۰۰ میلیون دلاری شد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، این فشار فروش در ساعات معاملاتی آسیا و همزمان با سقوط ۷ درصدی شاخص سهام نیکی (Nikkei) ژاپن در ساعات اولیه معاملات امروز ۵ آگوست، تشدید شد.

سقوط اخیر این شاخص، باعث افت بیش از ۲۰ درصدی آن نسبت به سقف ماه ژوئیه شده است.

طبق داده‌های کوین‌گلس (Coinglass)، بیش از ۸۰۰ میلیون دلار از پوزیشن‌های اهرمی معامله‌گران در ۲۴ ساعت گذشته لیکویید شده است. از این رقم، ۷۰۰ میلیون دلار متعلق به پوزیشن‌های لانگ و ۱۰۰ میلیون دلار متعلق به پوزیشن‌های شورت بوده است.

در همین حال، قیمت بیت‌کوین بیش از ۱۲ درصد کاهش یافته و به محدوده ۵۳ هزار دلار رسیده که یکی از بدترین عملکردهای هفتگی این ارز دیجیتال در کل تاریخ آن بوده است.

با روی آوردن سرمایه‌گذاران به ریسک‌گریزی در بازار جهانی، بیت‌کوین بدترین آمار فروش خود را از زمان سقوط صرافی FTX در سال ۲۰۲۲ تجربه می‌کند.

بسیاری از کارشناسان، افت شدید قیمت‌ها را به تحولات اخیر اقتصاد کلان نسبت می‌دهند. موضع انقباضی غیرمنتظره بانک مرکزی ژاپن در هفته گذشته، همراه با رویکرد محتاطانه فدرال رزرو ایالات متحده برای کاهش نرخ بهره، بر عدم اطمینان در بازار دامن زده است.

علی‌رغم انتظارات بازار، بی‌میلی فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر به دلیل انتشار داده‌های ضعیف اقتصادی، عجله افراد برای سرمایه‌گذاری‌های مطمئن را تشدید کرده است.

با این حال، بسیاری از معامله‌گران ارزهای دیجیتال معتقدند وضعیت فعلی می‌تواند فدرال رزرو را وادار به کاهش اضطراری نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ کند.

داده‌های بازار پیش‌بینی پالی‌مارکت (Polymarket) نشان می‌دهند که احتمال کاهش اضطراری نرخ بهره در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته است.

در این میان، انتظارات معامله‌گران نسبت به شروع رکود اقتصادی در ایالات متحده پس از افزایش چشمگیر احتمال فرود سخت (hard landing) بیشتر شده است.

اقتصاددان معروف، پیتر شیف، در این مورد می‌گوید:

بانک‌های مرکزی سال‌ها با آتش بازی کرده‌اند. اکنون جهان در شرف سوختن است. آنها نرخ بهره را به‌طور مصنوعی پایین نگه داشتند و حباب بدهی جهانی را باد کردند. اما با افزایش نرخ تورم، افزایش نرخ‌ بهره این حباب را منهدم کرد. اکنون نوبت مواجهه با پیامدهای این اعمال است. بازی تمام شد.

در میان رکود فعلی بازار فناوری و شرایط نامطمئن کلان جهانی، افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه نیز به تضعیف بازار دامن زده است.

منبع: رمزارز نیوز

729635