هراس محافل عبری و غربی از قاطعیت ایران در خونخواهی شهید هنیه

قاطعیت ایران در خونخواهی شهید هنیه و مجازات دردناک اسرائیل، محافل عبری و غربی را به هراس انداخته است.
تصویر هراس محافل عبری و غربی از قاطعیت ایران در خونخواهی شهید هنیه

به گزارش سایت خبری پرسون، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در این زمینه روزنامه وال‌استریت ژورنال خبر داد: ایران درخواست‌های آمریکا و اعراب برای تعدیل در پاسخ خود به اسرائیل یا ارائه هشدارهای دقیق را رد کرده و گفته که برایش اهمیتی ندارد پاسخش به اسرائیل به جنگ منجر شود.

این روزنامه نوشت: ایران به کشورهای عربی اطلاع داد که حتی اگر این پاسخ به جنگی تمام عیار تبدیل شود، برای ایران هیچ اهمیتی ندارد.

وال‌استریت ژورنال از قول منابع خود اعلام کرد: ایران درخواست‌های آمریکا و اعراب برای تعدیل در پاسخ خود به اسرائیل را رد کرد. ایران از ارائه هشدارهای دقیق که به کاهش تأثیر هرگونه حمله‌اش علیه اسرائیل کمک کند، خودداری کرد.

وب‌سایت شبکه الجزیره هم نوشت: تهران دو پیام را به وزیر خارجه اردن خواهد رساند، یکی به پادشاه اردن و دیگری به آمریکا و اسرائیل؛ اینکه پذیرش عدم پاسخ یا پاسخ نمادین برای تهران دور از ذهن است، و هرگونه پاسخ تهران تند و دردناک خواهد بود؛ چرا که فرستادن میانجی برای مهار پاسخ ایران پس از نقض حاکمیت ایران بیهوده است.

در همین حال روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» با نگرانی نوشت: برخی از موشک‌های بالستیک پیشرفته ایران قابل ردیابی و رهگیری نیستند و می‌توانند از سیستم‌های دفاعی عبور کنند. برآوردهایی وجود دارد که ایران با موشک‌های بالستیک شهاب۳ و خیبر شکن می‌تواند اسرائیل را هدف قرار دهد. ایران می‌گوید اسرائیل از همه خطوط قرمز تخطی کرده و باید بهای آن را بپردازد و شک نداریم که آن را گران خواهد پرداخت.

وبسایت رادیو فردا نیز در تحلیلی با طرح این سؤال که «واکنش حکومت ایران به ترور اسماعیل هنیه چه خواهد بود؛ «وعده صادق۲» یا نیروهای نیابتی؟» نوشت: با کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران، حالا در میان هواداران جمهوری اسلامی یک موضوع داغ‌تر از بقیه است؛ «وعده صادق۲» که برگرفته از نام عملیاتی است که اوایل بهار امسال انجام شد. نیمه‌شب ۲۵ فروردین ۱۴۰۳، حکومت ایران صدها موشک و پهپاد تحت عنوان «عملیات وعده صادق» به سمت اسرائیل شلیک کرد. شاید اگر ایران این عملیات را اجرا نمی‌کرد، امروز نگاه به صفحه شطرنج تصمیمات راهبردی، تصویری ساده‌تر را پیش‌روی ناظران می‌گذاشت.

یکی از معیارهایی که ناظران در ساعات پس از کشته شدنِ اسماعیل هنیه درباره آن گفته و نوشته‌اند، این است که پاسخ تهران بستگی به هدفش هم دارد؛ این‌که آیا آن‌طور که رهبر جمهوری اسلامی گفته «خونخواهیِ مهمان عزیز» باشد یا به رخ کشیدن قدرت نظامی یا تغییر در موازنه قدرت در خاورمیانه و شکل و شمایل بازدارندگی؟

فرزین ندیمی، تحلیلگر امور راهبردی در انستیتوی واشینگتن می‌گوید ایران احتمالاً واکنشی شبیه حمله پهپادی و موشکی به اسرائیل را لازم می‌بیند. تصور نمی‌کنم همانند آن عملیات این میزان موشک و پهپاد بفرستد تا بالاخره برخی از آنها به هدف برخورد کند، بلکه شاید سعی کنند یک اقدام متمرکزتر و محدودتر انجام دهند».

در میان استفاده از نیروهای نیابتی در این عرصه، خصوصاً حزب‌الله لبنان که یکی از فرماندهان ارشدش چند ساعت پیش از کشته‌شدنِ اسماعیل هنیه در بیروت کشته شد، از سناریوهای محتمل است.

تهران همچنین برای رویارویی می‌خواهد از نظر تاکتیکی موقعیت دفاعی اسرائیل را در شرایط سخت‌تری قرار دهد

البته حسین آرین، تحلیلگر امور راهبردی در بریتانیا، می‌گوید اسرائیل تمایلی به یک رویارویی مستقیم ندارد چرا که با همه توانایی‌اش از نظر اطلاعاتی و نظامی، به کمبودها و ضعف‌هایش آگاه است و وارد درگیری تمام‌عیار با ایران نخواهد شد.

البته در این میان گزینه دیگری هم مطرح است؛ گزینه‌ای که روزنامه «نیویورک‌تایمز» آن را «پرریسک‌ترین» گزینه خوانده و آن تصمیم و اقدام مقامات جمهوری اسلامی به ساخت سلاح اتمی است.

منبع: کیهان

729560