نخست وزیر انگلیس معترضان را تهدید کرد

کایر استارمر، نخست وزیر انگلیس به معترضان راست افراطی هشدار داد که از شرکت در بدترین شورش این کشور در ۱۳ سال اخیر انگلیس "پشیمان" خواهند شد.

تصویر نخست وزیر انگلیس معترضان را تهدید کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، استرامر در پیامی که در تلویزیون پخش شد گفت: من تضمین می کنم از شرکت در این شورش پشیمان خواهید شد. چه آنهایی که به طور مستقیم شرکت داشتند و چه کسانی که در فضای مجازی به این اعتراضات دامن می زنند و سپس خود متواری می شوند.

او افزود که برای این اقدامات «اوباش راست افراطی» «هیچ توجیهی» وجود ندارد و وعده داد که عاملان آن را «به دست عدالت بسپارد.»

پلیس انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ده ها نفر را به خاطر شورش و ایجاد ناآرامی در شهرهای مختلف این کشور دستگیر کرده است.

شورش‌ها در بریتانیا پس از انتشار اطلاعات نادرست در مورد چاقوکشی در یک مهمانی آغاز شد؛ مهمانی که در شهر ساوتپورت واقع در شمال غربی انگلیس برگزار شده بود. این حمله با چاقو روز دوشنبه (۸ مرداد) در این شهر رخ داد و با تحریک برخی جریان ها، رسانه ها و شبکه های اجتماعی، موجی از احساسات ضد اسلامی را در سراسر بریتانیا به راه انداخت.

در این حمله سه دختر بچه با چاقو کشته و ۱۰ نفر دیگر از جمله هشت کودک زخمی شدند.

پلیس انگلیس تایید کرده است که ده‌ها نفر از معترضان را به خاطر خشونت خیابانی در بخش‌هایی از انگلیس و ایرلند شمالی دستگیر کرده است زیرا دولت اعتقاد دارد این افراد از حادثه مذکور برای ایجاد ناآرامی سوءاستفاده کرده‌اند.

پلیس می‌گوید از روز شنبه تا کنون حداقل ۸۷ نفر را به خاطر شورش و ایجاد ناآرامی در شهرهای لیورپول، بریستول، هال و استوک-آن-ترنت و همچنین شهر بلکپول دستگیر کرده است.

در بیانیه پلیس آمده است که مغازه‌ها تخریب و غارت شده و یک کتابخانه نیز در لیورپول به آتش کشیده شد. در جریان این حوادث چندین پلیس نیز زخمی شدند.

مظنون این حمله، یک پسر ۱۷ ساله به نام «اکسل روداکوبانا» است که براساس ادعاهای دروغین شبکه‌های اجتماعی مرتبط با راست افراطی، یک پناهجو است که با قایق به بریتانیا رسیده است. درحالی که پلیس تاکید کرده که روداکوبانا در بریتانیا متولد شده است.

دفتر نخست وزیر در همین زمینه بیانیه‌ای صادر کرده و ضمن محکومیت خشونت های جاری، آورده است: دولت از پلیس حمایت می کند تا تمام اقدامات لازم را برای ایمن نگه داشتن خیابان ها انجام دهد.

منبع: ایرنا

729534