پلی آف لیگ نخبگان آسیا؛

شوالیه‌های سرخ علیه سپاهان

شباب‌الاهلی با هدایت پائولو سوسای پرتغالی باید در پلی‌آف لیگ نخبگان آسیا به مصاف سپاهان ایران برود
تصویر شوالیه‌های سرخ علیه سپاهان

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ مسابقات لیگ نخبگان آسیا برای اولین‌بار قرار است در فصل 25-2024 به انجام برسد و 24 تیم در 2 منطقه غرب و شرق آسیا به رقابت با یکدیگر بپردازند. پنج تیم برای پر کردن 2 جای خالی باید در مرحله پلی‌آف تلاش کنند. سپاهان ایران یکی از تیم‌های حاضر در پلی‌آف به حساب می‌آید. شاگردان ژوزه مورایس در اولین گام، سه‌شنبه میزبان شباب‌الاهلی خواهند بود و سپس در صورت غلبه بر نماینده امارات باید رودرروی الغرافه قطر بگیرند. فعلا اما تمام نگاه‌ها به ورزشگاه نقش جهان است؛ جایی‌که طلایی‌پوشان دوئلی حساس با یک تیم آماده اماراتی دارند.

قهرمان 2 چمپیونزلیگ و ستاره اسبق پرتغال در شباب‌الاهلی

شوالیه‌های سرخ در فصلی که گذشت نمایش فوق‌العاده‌ای نداشتند و بعد از فتح سوپرجام سال 2023، در لیگ به عنوان دومی دست یافتند و در رقابت با الوصل قافیه را باختند. آن‌ها برای شروعی قدرتمندانه در سال جاری و فصل پیش‌رو، دست به تغییرات قابل‌توجهی زدند و در همین راستا پائولو سوسا را به عنوان سرمربی جدید تیم برگزیدند. بازیکن اسبق تیم ملی پرتغال و باشگاه‌های یوونتوس، دورتموند، اینتر و... که سابقه فتح 2 جام در لیگ قهرمانان اروپای 1996 و 1997 را در کارنامه خود دارد.

سوسا در عرصه سرمربیگری چالش‌های زیادی را در کشورهای مختلف تجربه کرده است. تیم زیر 16 سال پرتغال، کویینز پارک رنجرز، سوانزی، لسترسیتی، ویده‌اوتون مجارستان، مکابی، بازل، فیورنتینا، تیانجین، بوردو، تیم ملی لهستان، فلامینگو و سالرنیتانا تیم‌هایی هستند که این مرد پرتغالی و 53 ساله هدایت‌شان را عهده‌دار بوده است. پائولو حالا در دومین حضورش در قاره کهن به دنبال موفقیتی بزرگ پس از چند سال ناکامی خواهد بود.

شوالیه‌های سرخ، مملو از بازیکن خارجی

نایب‌قهرمان مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در سال 2015 در لیست کنونی خود 13 بازیکن خارجی دارد. به جز سعید عزت‌اللهی که مصدوم است و در این بازی حضور نخواهد داشت، راجع به بقیه نفرات نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد و مشخص نیست از بین 12 بازیکن دیگر، چند نفر به میدان خواهند رفت. نباید فراموش کنیم که فدریکو کارتابیا از آرژانتین و گیلهرمو بالا از برزیل، تابعیت اماراتی دارند و جزو بازیکنان خارجی این تیم به حساب نمی‌آیند.

از سردار تا پنالتی‌زن کریستال‌پالاس

سردار آزمون، تازه‌ترین خرید شباب‌الاهلی است. ستاره ایرانی و سابق رم ایتالیا در انتخابی غیرمنتظره به فوتبال آسیا بازگشت تا حالا اولین حضور رسمی‌اش مقابل تیمی باشد که در آن سابقه حضور دارد. مهاجم تیم ملی ایران حدفاصل سال‌های 2010 تا 2013 عضوی از باشگاه سپاهان بود.

لوکا میلیویه‌ویچ، ستاره سابق کریستال‌پالاس و تیم ملی صربستان در جام جهانی 2018، در خط میانی شباب‌الاهلی حضور دارد. بازیکنی که تبحر خاصی در زدن ضربات پنالتی دارد. مونث دَبّور از رژیم صهیونیستی دیگر بازیکن مهم نماینده امارات خواهد بود. بازیکنی که با یک‌ونیم میلیون یورو در سال 2023 از هوفنهایم خریداری شد و در دیدارهای تدارکاتی پیش از شروع فصل نیز خوش درخشید.

نان(برزیل)، بوگدان پلانیچ(صربستان)، متئوسانو(برزیل)، کایوآن سانتوس(برزیل)، برِنو(برزیل)، گاستون سوارس(آرژانتین)، عمر کیتا(گینه)، چیکنا دومبیا(مالی) و یاسین بوعلام(مراکش) دیگر نفراتی هستند که در پست‌های مختلف بازی می‌کنند و اکثرشان از سن‌وسال پایینی برخوردار هستند و زیر 23 سال دارند.

گلزن امارات مقابل ایران، علیه سپاهان

از آخرین لیست تیم ملی امارات، شباب‌الاهلی چهار سهمیه داشت. حارب عبدالله، یحیی الغسانی (گلزن امارات مقابل ایران در جام ملت‌های 2023)، محمد جمعه و بدر ناصر، تشکیل‌دهنده این نفرات هستند. به جز آن‌ها باید از سلطان عادل، مهاجم پیشین اتحاد کلبا و ماجد ناصر، گلر کهنه‌کار و اسبق تیم ملی امارات به عنوان دیگر مهره‌های شناخته‌شده قرمزپوشان یاد کرد.

سپاهان، شباب‌الاهلی را نبرده است!

سپاهان در 22 مصاف با تیم‌های اماراتی در لیگ قهرمانان آسیا دستِ بالا را در اختیار دارد و به 10 پیروزی دست یافته و 6 باخت را متحمل شده است. آن‌ها در دور گروهی سال 2014 با الاهلی پیکار داشتند که ماحصل آن باخت 2 بر یک در خانه و تساوی بدون گل در امارات بود. این یعنی نماینده ایران تا به حال موفق به شکست دادن حریف اماراتی نشده است. البته طلایی‌پوشان در سال 2020 از آخرین دوئل با اماراتی‌ها خاطره خوب دارد؛ در آن دوره شاهد 2 بازی سپاهان و العین بودیم که مسابقه رفت با برتری 4 بر صفر سپاهان تمام شد و مسابقه برگشت گلی در بر نداشت.

قرمزپوشان در اتریش برای سپاهان آماده شدند!

شباب الاهلی برای مصاف با سپاهان و همچنین شروعی قدرتمندانه در فصل جدید، اردوی مفصلی در اتریش برگزار کردند. آن‌ها همچنین چند مسابقه تدارکاتی در دستور کار خود قرار دادند و در مهم‌ترین جدال‌ها موفق به شکست تیم‌های زیر 19 سال اودینزه، ین‌هاخ اتریش و فولاد شدند و مقابل قره‌باغ با حساب 5 بر 2 شکست خوردند. آن‌ها حالا نهمین رقیب آسیایی ژوزه مورایس در قامت سرمربی سپاهان، در یک جدال آسیایی هستند. هواداران تیم نایب‌قهرمانان لیگ قهرمانان آسیا سال 2007، بی‌تاب تماشای پیروزی خانگی تیم‌شان هستند. سپاهان هر 3 مصاف آخرش در لیگ قهرمانان آسیا را به الاتحاد و الهلال عربستان واگذار کرد.

منبع: پرسون

729428