اهداف اسرائیل درخصوص ترور شهید هنیه

اسرائیل اهداف چندجانبه ای درخصوص ترور هنیه در تهران دنبال می کرد و اینکه این ترور یک روز پس از سوگند یادکردن دکتر پزشکیان، رئیس جمهوری ایران بوده، به هر حال نشان داد که اسرائیل به دنبال این است که از هر گونه سیاست تنش زدایی در سطح منطقه و جهان جلوگیری کند و وضعیت التهاب و ایران هراسی را حفظ کند.
تصویر اهداف اسرائیل درخصوص ترور شهید هنیه

به گزارش سایت خبری پرسون، مرتضی مکی تحلیلگر مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت: درخصوص اقدام تروریستی که اسرائیل در تهران انجام داد و منجر به شهادت اسماعیل هنیه شد، اقدام فوق العاده خطرناک و رد شدن از خطوط قرمزی بود که اسرائیل در این وضعیت بن بست در نوار غزه و سراسیمگی در چگونگی پیشبرد اهداف خودش در آن منطقه انجام داد. اسرائیل اهداف چندجانبه ای درخصوص ترور هنیه در تهران دنبال می کرد و اینکه این ترور یک روز پس از سوگند یادکردن دکتر پزشکیان، رئیس جمهوری ایران بوده، به هر حال نشان داد که اسرائیل به دنبال این است که از هر گونه سیاست تنش زدایی در سطح منطقه و جهان جلوگیری کند و وضعیت التهاب و ایران هراسی را حفظ کند.

شاید این مهم ترین هدفی بود که دولت نتانیاهو در ترور هنیه در تهران دنبال می کرد. به هر حال صهیونیست ها اگر می خواستند هنیه را ترور کنند در موقعیت ها و فرصت های بهتر دیگری می توانستند این کار را انجام دهند. زمانی که هنیه چه در قطر، چه در استانبول و چه در قاهره بود کمااینکه طی ۱۰ ماه گذشته مرتــب در تردد برای مذاکرات آتش بس در غزه به سر می برد ولی چون اسرائیلی ها در تهران اهداف دیگری را دنبال می کردند و در چارچوب همین اهداف بود که هنیه را در تهران ترور کردند. واکنش ایران نسبت به سیاست اسرائیل قطعا باید بسیار هوشمندانه و بازدارنده برای تکرار چنین رویدادهایی باشد.

در عملیات قبلی صادق یک نیز که صهیونیست ها با حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، تعدادی از فرماندهان ارشد ایران را به شهادت رساندند نیز در آن عملیات به دنبال این بودند که دامنه جنگ در منطقه را گسترش دهند چرا که در پنج ماه پیش نیز همین روند ادامه داشت و آنها فکر می کردند با این اقدام و جلب حمایت و مشارکت دولت های اروپایی و آمریکا می توانند فرصتی برای خود در غزه و ادامه اهداف تجاوزکارانه خود در نوار غزه ایجاد کنند و ایران را در تله جنگ فرا گیری گرفتار کنند. آنها در همین عملیات نیز به دنبال این هستند که ایران را بار دیگر با تلاش مجدد، هم از ترمیم روابطش با کشــورهای منطقه و تنش زدایی در عرصه جهانی جلوگیری کنند و هم بتوانند با تنش آفرینی و ایران هراسی بیشتری درخصوص فشار روی جامعه جهانی برای پایان آتش بس در غزه و استقرار صلح در منطقه جلوگیری کنند چرا که در شرایط فعلی اگر هرگونه آتش بسی مستقر شود قطعا این آتش بس به زیان نتانیاهو خواهد بود چرا که به هیچگونه از اهداف خودش در نوار غزه دست پیدا نمی کند.

به همین دلیل نتانیاهو به دنبال وقت کشی است و مدام طی چند ماه گذشته با اینکه از احتمال امکان آتش بس در آینده نزدیک سخن به میان می آمد ولی هیچ اتفاقی نمی افتاد. این امر نشان می دهد که این سیاست نتانیاهو است که همچنان با دفع الوقت کردن رایزنی ها و تحرکات سیاسی برای پایان تجاوزات به نوار غزه برای خودش زمان بخرد که شاید بتواند در فرصت زمانی بیشتری به اهداف خودش دست پیدا کند. نتانیاهو همچنین در قبال ترور هنیه نیز چنین سیاست و اهدافی را دنبال می کند. قطعا واکنش جمهوری اسلامی ایران باید به گونه ای هوشمندانه باشد که هم از تکرار چنین وقایعی جلوگیری کند و هم سطح بازدارندگی را در قبال اسرائیل در منطقه افزایش دهد به خصوص اینکه فضای منطقه هم اکنون به گونه ای است که تقریبا اکثر کشورهای مسلمان منطقه این اقدام دولت اسرائیل در ترور هنیه در تهران را محکوم کردند و آن همذات پنداری تقریبا در منطقه وجود دارد ولی هزینه این واکنش را ایران دارد در عرصه های سیاسی، نظامی و امنیتی می پردازد و نه کشورهای دیگر.

قطعا هدف اول ایران در واکنش به ترور هنیه در تهران، پیگیری و جدیت در شبکه نفوذ رژیم صهیونیستی در ایران است که قطعا این شبکه در ترورهایی که در ایران انجام شده، دست دارد. این شبکه نفوذ قطعا در اقدامات نظامی و امنیتی که علیه تاسیسات هسته ای در سطح ایران روی داده، تاثیر دارد. شاید مهم ترین اقدام در وا کنش به ترور هنیه، جدیت در پیـدا کردن و متلاشی کردن شبکه است و هدف دوم می تواند برای افزایش سطح بازدارندگی، اقدام مدیریت شده و هوشمندانه ای همچون عملیات صادق یک برای بالابردن سطح بازدارندگی و در تنگنا قرار دادن رژیم صهیونیستی در سطح منطقه و جهان باشد. از طرفی آمریکایی ها برخلاف پنج ماه گذشته که اعلام کردند هیچگونه حمایتی در واکنش به اقدام ایران علیه اسرائیل انجام نخواهند داد، اینبار این لحن را کمی سخت تر کردند و شاید به طور مستقیم اعلام نکردند که با اسرائیل هماهنگ نخواهند بود ولی قطعا آمریکایی ها می دانند که تا چه میزان بالایی در سطح منطقه آسیب پذیر هستند و اگر بخواهند واکنشی به اقدام ایران انجام دهند، شاید در وضعیت و شرایط غیرقابل پیش بینی آنهم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار بگیرند که شرایط را برای دموکرات ها بسیار سخت تر و پیچیده تر خواهد کرد. به نظر نمی رسد اگر اقدام ایران در سطح مدیریت شده و هوشمندانه ای باشد که اسرائیل را وادار به واکنش نکند، آمریکایی ها آن همراهی که نتانیاهو نیاز دارد را برآورده کنند.

منبع: آرمان ملی

729330