محیط‌بان سیاهکلی مورد حمله یک خرس قهوه‌ای قرار گرفت

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: «غلامرضا حیدری» محیط‌بان سیاهکلی که شامگاه سه‌شنبه ۹ مرداد در گشت زنی منطقه دیلمان در استان گیلان مورد حمله یک خرس قهوه‌ای قرار گرفت شرایط مناسبی دارد و تا پایان هفته از بیمارستان مرخص می‌شود.
تصویر محیط‌بان سیاهکلی مورد حمله یک خرس قهوه‌ای قرار گرفت

به گزارش سایت خبری پرسون، سرهنگ جمشید محبت خانی با اشاره به اینکه وضعیت مه آلود بودن هوا و همراه بودن توله ها در کنار خرس قهوه ای از عوامل وقوع این حادثه بود، افزود: این اتفاق یک اتفاق نادر بود و در شرایط خاصی به وقوع پیوسته و امیدواریم که دیگر شاهد چنین حوادثی برای محیط بانان کشور نباشیم.

وی اظهارداشت: محیط بان حیدری با توجه به اینکه در زمان این اتفاق سلاح سازمانی در اختیار داشت اما از اسلحه استفاده نکرد تا این گونه ارزشمند و توله‌هایش آسیبی نبینند.

غلامرضا حیدری محیط‌بان سیاهکلی شامگاه سه شنبه ۹ مرداد در گشت زنی منطقه دیلمان در استان گیلان مورد حمله یک خرس قهوه‌ای قرار گرفت و از ناحیه دو دست به شدت مجروح شد، این محیط بان وظیفه شناس به رغم مسلح بودن از اسلحه استفاده نکرد تا این گونه ارزشمند و توله‌هایش آسیبی نبینند.

معاون رئیس جمهور پیگیر حال عمومی محیط‌بان سیاهکلی شد

همچنین علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی تماس تلفنی پیگیر حال عمومی محیط‌بان سیاهکلی شد.

وی در این تماس ضمن پیگیری وضعیت درمان غلامرضا حیدری، محیط‌بان سیاهکلی از انجام وظیفه و رفتار حرفه‌ای وی تقدیر کرد.

خرس قهوه‌ای ایران در خطر انقراض

خرس قهوه‌ای در دنیا زیرگونه‌های مختلف دارد و تقریباً در تمام نیمه کره شمالی پراکنده است مثلاً خرس گریزلی در آمریکا با ۶۵۰ کیلو یا خرس کودیاک که حدود یک تن وزن دارد همان خرس قهوه‌ای ایران است با این تفاوت که خرس قهوه‌ای ایران کوچک‌ترین زیرگونه با وزن حدود ۲۵۰ کیلوگرم است.

در واقع خرس قهوه‌ای در کشورهای مختلف با نام محلی خاصی شناخته می‌شود، این خرس در دنیا از لحاظ تعداد جمعیت از وضعیت خوبی برخوردار است یعنی در کمترین مرحله نگرانی قرار دارد اما در ایران و حوزه خاورمیانه در شرایط خطر انقراض است چون جمعیتش بیشتر تحت تأثیر عوامل مختلف تهدید قرار گرفته است، جمعیت خرس قهوه‌ای در رشته‌کوه‌های البرز و زاگرس گسترده است در واقع در ۲۲ استان کشور، این گونه وجود دارد.

منبع: ایرنا

729212