تدبیر در مورد لایحه عفاف و حجاب در اختیار مجلس است

طحان نظیف با بیان این‌که «دربار لایحه عفاف و حجاب هنوز مصوبه جدیدی دریافت نکردیم و همچنان دو ابهام شورای نگهبان وجود دارد»، ادامه داد: نسبت به طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور ایراداتی داشتیم؛ اخیراً مجلس در این زمینه مصوبه‌ای داشته است که در نوبت رسیدگی در شورای نگهبان قرار دارد.
تصویر تدبیر در مورد لایحه عفاف و حجاب در اختیار مجلس است

به گزارش سایت خبری پرسون، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبر صبح شنبه؛ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ که با حضور اصحاب رسانه در ساختمان شورای نگهبان برگزار شد، با تسلیت به مناسبت ایام سوگواری ماه محرم و شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس به ارائه گزارشی از بررسی طرح‌ها و لوایح مصوب مجلس در شورای نگهبان پرداخت و گفت: طرح حمایت از مالکیت صنعتی پس از وند مرتبه رفت و آمد میان مجلس و شورا در نهایت به تایید شورای نگهبان رسید.

آنگونه که ایسنا روایت کرده،وی افزود: همچنین طرح اصلاح تبصره یک ماده ۳۸ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از نظر اعضای شورای نگهبان است طرح خلاف قانون اساسی شناخته‌شد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: طرح اصلاح قانون مجازات اسلحه و مهمات نیز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت با ابهاماتی مواجه شد.

وی گفت: . همچنین درباره لایحه‌ اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص کاهش ساعات اداری و افزایش تعطیلی آخر هفته، هیئت عالی و شورای نگهبان در خصوص جزئیات آن ایراداتی داشتیم؛ هنوز مجلس دوازدهم درباره این مصوبه اصلاحاتی اعمال نکرده است.

طحان نظیف با بیان این‌که «دربار لایحه عفاف و حجاب هنوز مصوبه جدیدی دریافت نکردیم و همچنان دو ابهام شورای نگهبان وجود دارد»، ادامه داد: نسبت به طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور ایراداتی داشتیم؛ اخیراً مجلس در این زمینه مصوبه‌ای داشته است که در نوبت رسیدگی در شورای نگهبان قرار دارد.

وی با بیان این‌که «در ین مدت ۱۲ اساسنامه از سوی دولت سیزدهم دریافت کردیم» به بیان توضیحاتی در این زمینه پرداخت و عنوان کرد: اساسنامه سازمان ملی زمین و مسکن، اساسنامه صندوق توسعه شهری و روستایی، اصلاح اساسنامه پست بانک و اساسنامه بنیاد فرهنگی و هنری رودکی مغایر با قوانین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. در این مدت همچنین به ۲۸ استعلام دیوان عدالت اداری از سوی فقهای شورای نگهبان پاسخ داده شد.

تدبیر در مورد لایحه عفاف و حجاب در اختیار مجلس است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که آیا در صورتی مجلس دوازدهم لایحه عفاف و حجاب را اصلاح نکند، ممکن است رسیدگی به این لایحه‌ از دستور کار خارج شود؟ گفت: الان موارد باقی‌مانده این لایحه ۲ ابهام است و این‌که چه تدبیری انجام می‌دهند در اختیار مجلس است؛ اگر ما مصوبه‌ای را برای اصلاح این لایحه داشته باشیم، طبیعتاً مورد رسیدگی قرار می‌دهیم.

منع قانونی برای عضویت زنان در شورای نگهبان وجود ندارد

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره امکان‌پذیری عضویت زنان در شورای نگهبان گفت: از جهت قانون منعی در این زمینه وجود ندارد و از جهت اجرایی این موضوع در اختیار رئیس محترم قوه قضاییه و نمایندگان محترم مجلس است.

طرحی برای افزایش مدت فعالیت شورای شهر فعلی دریافت نکردیم

وی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا مصوبه مجلس در خصوص افزایش مدت فعالیت شورای شهر فعلی به ۷ سال به تایید شورای نگهبان رسیده است؟ تأکید کرد: این موضوع در رسانه‌ها مطرح است و ظاهراً هنوز طرح و لایحه‌ای در این خصوص مطرح نشده است؛ اگر طرح و لایحه‌ای در این زمینه از سوی مجلس به تصویب برسد قطعاً در آن زمان نظر خود را اعلام خواهیم کرد.

همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و مجلس از نظر قانونی منعی ندارد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره امکان برگزاری همزمان انتخابات‌های ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی در سال‌های آتی گفت: همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و مجلس از نظر قانونی منعی ندارد و از نظر کارشناسی نیز در هر دو صورت یعنی برگزاری همزمان دو انتخابات و برگزاری جداگانه این دو انتخابات منعی از جهت قانونی ندارد.

منبع: خبرآنلاین

729186

مطالب مرتبط