حملات تروریستی به لبنان و ایران نشانه تشدید خطرناک تنش ها

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی حملات تروریستی اسرائیل به لبنان و ایران و شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس گفت: دبیر کل سازمان ملل معتقد است که حملاتی که در جنوب بیروت و تهران دیده‌ایم تشدید خطرناک تنش ها را نشان می‌دهد.

تصویر حملات تروریستی به لبنان و ایران نشانه تشدید خطرناک تنش ها

به گزارش سایت خبری پرسون، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: دبیر کل سازمان ملل معتقد است که حملاتی که در جنوب بیروت و تهران دیده‌ایم تشدید خطرناک تنش ها را نشان می‌دهد. این تشدید تنش ها در زمانی رخ می دهد که همه تلاش‌ها باید به آتش‌بس در غزه، آزادی همه گروگان‌های اسرائیلی، افزایش گسترده کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینیان در غزه و بازگشت به آرامش در لبنان و آن سوی مرز منجر شود.

سخنگوی سازمان ملل اضافه کرد: به جای آن، آنچه ما می بینیم تلاش هایی برای تضعیف این اهداف است. دبیرکل سازمان ملل همواره خواستار حداکثر خویشتن داری از سوی همگان بوده است. با این حال، آنچه به طور فزاینده روشن می شود این است که خویشتن داری به تنهایی در این زمان بسیار حساس کافی نیست. دبیرکل سازمان ملل متحد از همه می خواهد که به نفع صلح و ثبات بلندمدت برای همه, به شدت برای کاهش تنش منطقه ای تلاش کنند.

او تصریح کرد: جامعه بین‌الملل باید برای جلوگیری فوری از هرگونه اقدامی که می‌تواند کل خاورمیانه را به خطر اندازد و تاثیر مخربی بر غیرنظامیان داشته باشد، با یکدیگر همکاری کند. راه برای انجام این کار، پیشبرد اقدامات دیپلماتیک جامع برای کاهش تنش منطقه ای است.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس بامداد روز چهارشنبه ۱۰ مرداد که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان به تهران آمده بود، به شهادت رسید.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران صبح چهارشنبه (۳۱ جولای ۲۰۲۴ برابر با ۱۰ مرداد ۱۴۰۳) در بیانیه ای اعلام کرد: «با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز ( چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.»

دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری در پیامی در واکنش به شهادت «اسماعیل هنیه»، نوشت: جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و عزت و اعتبار خود کوتاهی نخواهد کرد و رژیم صهیونیستی به زودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهد دید.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در پی حمله تروریستی و متجاوزانه رژیم اسرائیل به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران و شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: این رژیم تروریستی و حامیان آن مسئولیت این اقدامات را بر عهده دارند. جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع، به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد برای پاسخ قاطع و فوری، تردیدی نخواهد کرد.

منبع: ایرنا

728991