واکنش ها در پی شهادت «مرد صلح» در تهران

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و یکی از محافظان وی در جریان یک عملیات ترور بزدلانه در تهران طی بامداد امروز به شهادت رسید که باعث برانگیخته شدن موجی از واکنش ها شد.
تصویر واکنش ها در پی شهادت «مرد صلح» در تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، بامداد امروز روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند.

متن اطلاعیه به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز (چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.

علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

پسر اسماعیل هنیه: با ترور رهبران، مقاومت متوقف نخواهد شد

«عبدالسلام» پسر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که بامداد امروز در تهران ترور شد با صدور پیامی به شهادت پدرش واکنش نشان داد.

وی در این پیام تاکید کرد: پدرم به آنچه آرزویش را داشت رسید. ما در یک انقلاب و نبرد مداوم علیه دشمن صهیونیستی هستیم.

عبدالسلام تصریح کرد: مقاومت با ترور رهبران آن متوقف نخواهد شد.

پیشتر نیز مسئولان گروه‌های مقاومت فلسطین تاکید کردند که با ترور اشخاص، مکتب مقاومت از بین نخواهد رفت.

بیانیه حماس در مورد شهادت اسماعیل هنیه/ واکنش موسی ابومرزوق

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش را اعلام و آن را به امت عربی و اسلامی و تمام آزادگان جهان تسلیت گفت.

این بیانیه اعلام کرد که رئیس جنبش حماس در یک حمله بزدلانه تروریستی در مقر اقامت خود در تهران و بعد از مشارکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران به شهادت رسید.

موسی ابومرزوق از اعضای دفتر سیاسی حماسی نیز با اعلام این مطلب تاکید کرد که این ترور بزدلانه بی پاسخ نخواهد ماند.

حزب الله لبنان تسلیت گفت/ اسماعیل هنیه فرمانده‌ای بزرگ و صادق بود

جنبش مقاومت اسلامی حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای شهادت رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را تسلیت گفت. در بیانیه حزب الله لبنان در این باره آمده است: ما شهادت این رهبر و فرمانده بزرگ و صادق را عمیقا تسلیت می‌گوییم.

حزب الله در ادامه تاکید کرد: فرمانده شهید اسماعیل هنیه یکی از بزرگترین رهبران عصر حاضر بود که با شجاعت تمام در برابر پروژه سلطه جویانه آمریکا و اشغالگری رژیم صهیونیستی ایستادگی کرد. در این بیانیه آمده است: شهید هنیه یکی از رهبرانی بود که جان خود را بر کف دست نهاده و آماده شهادت برای آرمانی بودند که به آن اعتقاد داشتند و همیشه در طول راه منتظر آن بودند.

حزب الله بیان کرد که شهادت هنیه عزم و اراده مجاهدان در همه میادین مقاومت برای ادامه راه جهاد و رویارویی با دشمن را جزم‌تر خواهد کرد. حزب الله افزود: ما با برادران عزیزمان در جنبش حماس در غم و درد از دست دادن این رهبر بزرگ و احساس خشم نسبت به جنایات دشمن شریک هستیم.

نیویورک‌تایمز در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه: «مرد صلح» کشته شد

ساعاتی پیش روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند.

نیویورک‌تایمز در بازتاب این خبر به نقل از کارشناسان مسائل سیاسی و حوزه خاورمیانه نوشت: اسماعیل هنیه، یکی از عالی‌رتبه‌ترین مقامات حماس در ایران ترور شد؛ بیم فرو رفتن منطقه در جنگی فراگیر می‌رود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: بدون وجود این مرد صلح‌طلب، احتمالا جنگ گسترده‌تر می‌شد. اگر اسماعیل هنیه زنده می‌ماند، صلح در زمان ما برقرار می‌شد.

طالبان شهادت «اسماعیل هنیه» را تسلیت گفت

حکومت طالبان با انتشار بیانیه‌ای شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را «غمی بزرگ برای امت و در عین حال نویدی برای ازبین رفتن رژیم صهیونیستی» توصیف کرد.

در این بیانیه آمده است: «شهادت، دروازه وسیعی است که خداوند منان محبوبان درگاهش را به ملاقات خود قبول می‌کند. شهادت اسماعیل هنیه، از رهبران حماس، غم بزرگی برای امت به جا گذاشت، اما در عین حال نویدی برای از بین رفتن صهیونیست‌های غاصب خواهد بود. شهادت ایشان را به خانواده‌شان و به امت اسلامی تسلیت عرض می‌کنیم.»

سید عمار حکیم: جنایت اشغالگران، ملت فلسطین را از تداوم مسیر پیروزی باز نمی‌دارد

«سید عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق در پیامی شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس که در پی حمله خائنانه رژیم صهیونیستی به مقر اقامت او در تهران شهید شد را به ملت صبور و مظلوم فلسطین و جنبش‌های مقاومت تسلیت گفت.

وی تصریح کرد که این اقدامات مجرمانه رژیم اشغالگر، سست‌تر از آن است که ملت فلسطین را از تداوم پیشروی در مسیر پیروزی قضیه عادلانه‌اش بازدارد. خون شهدا و فداکاری‌های آنها، توشه سفر شرافتمندانه و پر از افتخار آنها است.

حکیم ضمن محکومیت شدید این عملیات مجرمانه، بار دیگر از جامعه بین المللی خواست این رژیم غاصب را بازدارد. رئیس جریان حکمت ملی عراق در پایان خواستار رحمت برای شهید فقید هنیه و عزم برای برادران و رفقای او در تداوم مسیر شهادت تا تحقق پیروزی برای قضیه عادلانه فلسطین شد.

وزارت خارجه روسیه: ترور اسماعیل هنیه کاملا غیرقابل قبول و یک قتل سیاسی بود

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ترور و شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) یک قتل سیاسی کاملا غیرقابل‌قبول است.

ساعاتی پیش روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند.

وزارت خارجه ترکیه: عملیات تروریستی در تهران علیه هنیه بزدلانه بود

وزارت خارجه ترکیه در واکنش به ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، انجام این ترور را ناشی از عملیات بزدلانه تروریستی در تهران دانست و آن را محکوم کرد.

این بیانیه تاکید کرد که انجام این ترور بار دیگر نشان داد که کابینه نتانیاهو هیچ انگیزه‌ای برای رسیدن به سازش ندارد.

واکنش کمیته های مقاومت فلسطین

مقاومت فلسطین در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کردند: این عملیات ترور در حق یک فرمانده بزرگ و نماد ملت فلسطین و مقاومت آن هرگز باعث تضعیف مقاومت نخواهد شد.

بامداد امروز روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند.

آخرین پیام هنیه خطاب به آزادگان جهان

فعالان فضای مجازی آخرین سخنان اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را که بامداد امروز در تهران به شهادت رسید بازنشر کردند.

سه روز قبل هنیه، بیانیه‌ای را در خصوص لزوم حمایت همگان از نوار غزه صادر کرد.

هنیه در این بیانیه با اشاره به دهمین ماه پیاپی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در حق فلسطینیان ساکن نوار غزه، افزایش بی‌سابقه شمار اسرای فلسطینی به شهادت‌رسیده در زندان‌های صهیونیستی، سانسور وضعیت اسرا، اعدام صحرایی ربوده‌شدگان از نوار غزه در بازداشتگاه‌های صهیونیستی، سکوت جامعه بین‌الملل در برابر جنگ غزه و ناتوانی آن در توقف این جنگ، جانبداری و مشارکت کامل آمریکا در جنگ غزه و شکست مؤسسات بین‌المللی از عمل به وظایف خود، سوم آگوست پیش روی را روز ملی و جهانی یاری غزه و اسرای فلسطینی نامید.

همچنین وی بر اهمیت و ضرورت مشارکت فعال فلسطینیان، جهان عرب، مسلمانان و جهانیان در این روز و تداوم انواع مختلف اعتراضات و تظاهرات پس از سوم آگوست برای مجبور نمودن اشغالگران به توقف جنگ تاکید کرد.

هنیه ابراز امیدواری کرد که سوم آگوست روزی محوری و اثرگذار در تمامی فلسطین، جهان عرب، جهان اسلام و نزد آزادگان جهان برای یاری فلسطینیان ساکن نوار غزه و اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی باشد.

محمود عباس ترور شهید هنیه را محکوم کرد

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ترور اسماعیل هنیه «فرمانده بزرگ» و رئیس جنبش حماس را به شدت محکوم کرد.

وی این ترور را اقدامی بزدلانه و تحولی خطرناک دانست و از ملت فلسطین خواست تا در برابر اشغالگران اسرائیلی وحدت و صبر و پایداری داشته باشند.

تحلیلگران صهیونیست: امروز، روز بدی برای اسرا است

شبکه سی ان ان به نقل از تحلیلگران صهیونیست گزارش داد: امروز روز بدی برای خانواده‌های اسرای اسرائیلی به شمار می‌رود.

این تحلیلگران اضافه کردند: ترور هنیه تأثیر منفی بر روند مذاکرات توافق تبادل اسرا با جنبش حماس خواهد گذاشت.

انصارالله یمن: ترور شهید هنیه نقض آشکار قوانین بین المللی است

جنبش انصارالله یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ترور برادر و فرمانده مجاهد اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس یک جنایت تروریستی و نقض آشکار قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود.

جهاد اسلامی: شهادت فرماندهان، عزم مقاومت را سست نمی کند

محمد الهندی معاون دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در گفتگو با شبکه خبری المیادین گفت که اسماعیل هنیه از همان آغاز برای شهادت کار می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی برای اولین بار در تاریخ موجودیت خود با چنین مقاومتی مواجه شده، تاکید کرد که مقاومت فلسطین و لبنان پیش از این نیز با شهادت فرماندهان بزرگی مواجه شده‌اند، اما شهادت این فرماندهان باعث شکسته شدن عزم و اراده آنها نشده است.

الهندی خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی در سراشیبی سقوط قرار دارد و واکنش‌های آن نشان دهنده تزلزل و ناتوانی نسبت به تحقق اهداف خود است.

این مقام جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد که ترور شهید هنیه تنها متوجه مقاومت فلسطین و جنبش حماس نیست، بلکه مربوط به ایران نیز می‌شود.

جهاد اسلامی همچنین در بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی خود با جنبش حماس در تقابل با رژیم غاصب صهیونیستی تاکید کرد که اقدام تروریستی بزدلانه رژیم صهیونیستی در مورد یکی از نمادهای مقاومت، ملت فلسطین را از استمرار گزینه مقاومت تا زمان پایان دادن به جنایت‌های صهیونیست‌ها باز نخواهد داشت.

تل آویو هنوز مسئولیت ترور هنیه در تهران را نپذیرفته است

نهاد رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که این رژیم هنوز مسئولیت ترور اسماعیل هنیه در تهران را برعهده نگرفته است.

نتانیاهو خطاب به صهیونیست ها: درباره ترور هنیه چیزی نگویید

نهاد رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از وزرای کابینه این رژیم خواسته درباره ترور اسماعیل هنیه واکنش نشان ندهند.

دعوت به خیزش عمومی در فلسطین اشغالی بعد از شهادت هنیه

گروه‌های مقاومت فلسطین از مردم این کشور خواستند تا تظاهرات اعتراض آمیز و افزایش تنش با اشغالگران را در تمامی مناطق فلسطین در دستور کار خود قرار دهند.

در پی شهادت اسماعیل هنیه رهبر دفتر سیاسی جنبش حماس، گروه‌های مقاومت از مردم فلسطین خواسته‌اند تا تظاهرات خشمگینانه و اعتراض آمیز خود و افزایش تنش با اشغالگران صهیونیست در تمامی مناطق فلسطین را بعد از شهادت اسماعیل هنیه در دستور کار خود قرار دهند.

اولین واکنش آمریکا به ترور «اسماعیل هنیه» در تهران

کاخ سفید اعلام کرد که از گزارش‌ها درباره ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) مطلع شده است.

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یکی از سخنگویان کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن از گزارش‌ها درباره ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران مطلع شده، اما فعلاً از اظهارنظر بیشتر خودداری می‌کند.

واکنش ارتش رژیم صهیونیستی به ترور اسماعیل هنیه

ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به انتشار گزارش‌هایی در خصوص ترور بزدلانه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران به شبکه تلویزیونی آمریکایی سی ان ان اعلام کرد که به گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های خارجی هیچ واکنشی نخواهد داشت.

عمیحای الیاهو وزیر افراطی کابینه رژیم صهیونیستی در واکنش به ترور بزدلانه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران گفت که این روشی درست برای پاکسازی دنیا است!

منبع: مهر

728861