پزشکیان در مراسم تحلیف چهاردهم:

دولت چهاردهم دولتی متعلق به همه ملت ایران است

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: دولتی که با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود، دولت وفاق ملی است. دولتی که خود را دولت همه ملت ایران، موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر امر دیگر است.

تصویر دولت چهاردهم دولتی متعلق به همه ملت ایران است

به گزارش سایت خبری پرسون، سخنرانی مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحلیف دقایقی پیش در صحن مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در آیین تحلیف در صحن مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد امام راحل، شهدای دولت و شهید سردار قاسم سلیمانی، اظهار کرد: حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران چنانکه اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر داشته است لحظه‌ای تاریخی و مسئولیت آفرین است. با لطف خداوند، تدبیر رهبری معظم انقلاب و رای هوشمندانه مردم انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود.

وی در ادامه افزود: فرصتی برای وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم، فرصت شنیدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنان برای تحول و تغییر، فرصت اصلاح رویکردها و رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی، فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و بحران‌های پیچیده پیش‌رو.

پزشکیان اضافه کرد: فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران، فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری و همراهی ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و درون جامعه است.

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: دولتی که با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود، دولت وفاق ملی است. دولتی که خود را دولت همه ملت ایران، موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر امر دیگر است.

وی بیان کرد: محور همگرایی، التزام به قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری خواهد بود. قانون اساسی میثاق ملی ماست. سند چشم‌انداز آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به این چشم‌انداز را مشخص می‌کند.

پزشکیان گفت: آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی چشم‌انداز و طراحی راهکارها بر اساس سیاست‌های کلی برای دستیابی به ویژگی‌هایی است که سند چشم‌انداز برای جامعه ایران ترسیم نموده است.

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: در این چشم‌انداز، ایران کشوری است توسعه‌یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری. در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام‌بخش در جهان اسلام. با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌المللی و با تاکید بر مردم‌سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضایی. برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری و متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی و تولید ملی؛ امن، مستقل و مقتدر.

وی ادامه داد: در این چشم‌انداز ایران برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت قضایی، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره‌مند از محیط‌زیست مطلوب است.

پزشکیان تاکید کرد: ایرانی که فعال، مسئولیت‌پذیر، ایثارگر، مومن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی‌بودن است و تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطقه‌ای براساس تعالیم اسلامی و اندیشه‌های امام راحل؛ دارای تعامل سازنده و موثر با جهان بر اصول عزت، حکمت و مصلحت.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: انتخابات چهاردهم نشان داد که مردم ما تنها خواهان دستیابی به همین اهداف هستند. مگر خواست مردم برای عدالت، رفع تبعیض، تامین زندگی عادلانه و شرافتمندانه و پیشرفت و صلح و آرامش، به دور از نگرانی، تحقیر و مداخله‌های فراقانونی چیزی جز حق مصرح ملت در فصل سوم قانون اساسی و ویژگی‌های مندرج در سند چشم‌انداز است؟ پس اختلاف ما بر سر چیست؟

وی تصریح کرد: مگر نشانه ولایت‌مداری و التزام عملی به قانون اساسی جز کوشش مشترک برای احترام به این خواسته‌های ملت است؟ وفاق ملی یعنی دست‌برداشتن از اختلافاتی که جز بر پایه نفسانیت شکل نگرفته و دست در دست هم نهادن برای دستیابی به این چشم‌انداز. مگر مردم ما در این انتخابات چیزی جز این خواستند؟

پزشکیان گفت: ایران نیازمند غلبه بر شرایط پیچیده کنونی و مخاطرات پیش‌رو و گشایش راه‌های توسعه پایدار است. جهان نیز نیازمند بهره‌برداری از این فرصت کم‌نظیر برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند، صلح‌طلب و عزتمند است.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: باید به مردم ایران، به زنان، جوانان و قومیت‌ها به‌عنوان فرصت‌های بی‌نظیر ملی بنگریم و این فرصت‌ها را بالنده کنیم. آنها می‌توانند راه‌هایی نو برای حل مشکلات مزمن کشور ارائه دهند. باید فرصت حضور و مشارکت برای کسانی که تاکنون در حاشیه بودند را فراهم کنیم.

وی یادآور شد: دولت چهاردهم پیشرفت و توسعه عادلانه، پایدار و همه‌جانبه ایران و افزایش توان اقتصادی کشور و بهبود زندگی مردم را پیگیری خواهد کرد. رفع تبعیض و بسط عدالت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و جنسیتی و بین نسلی لازمه تحقق این هدف است. مردم صرف نظر از سلیقه، قومیت، مذهب و جنسیت، محور توسعه کشورند و خردمندی و دوراندیشی در حکمرانی پایه‌های پیشرفت و اعتلای کشور و مردم است.

پزشکیان گفت: باید به عزت و کرامت و حرمت انسان به ویژه نسل جوان و زنان و دختران که از نادیده گرفته شدن و تحقیر و تحمیل آزرده‌اند بازگردیم.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: ما در این مسیر نیازمند پشتیبانی و همراهی همه نهادهای حاکمیت به‌ویژه قوای محترم مقننه و قضاییه هستیم. فرصت پیش‌روی ما فرصت تغییر و اصلاح و پاسخ به ضرورت‌های تازه است‌.

وی افزود: حرکت در مسیر خواست ملت به انجام اصلاحات رویکردی، ساختاری و رفتاری در آن جهت به سود همه است. در این مسیر همه برنده هستند و هیچ بازنده‌ای وجود ندارد.

پزشکیان خطاب به مردم ایران، یادآور شد: هم‌میهنان گرانقدر، من به آینده امیدوارم، گرچه گزارش‌های کارشناسی وضعیت امروز کشور را پیچیده و دشوار نشان می‌دهد و همه ما شاهدیم زندگی و معیشت مردم با سختی‌های فراوان مواجه است اما بی‌گمان توکل به قدرت لایزال الهی و توانمندی‌های ایران عزیز و به‌ویژه ظرفیت انسانی مردم فهیم این مرز و بوم عبور از هر چالشی را امکان‌پذیر می‌سازد.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: فهم مشترک، عزم ملی و اقدام هماهنگ راه را برای گشودن افق، هموار می‌کند. ایران کشوری امن، منسجم و باثبات است. ما در اوج طوفان‌ها و گردبادهای پرتلاطم منطقه و در پی حادثه هولناکی که منجر به شهادت رئیس‌جمهور کشور شد، یک انتخابات کاملاً رقابتی، سالم و امیدبخش برگزار کردیم و در کمال آرامش و همدلی فصل جدیدی در اداره کشور رقم زدیم.

وی تاکید کرد: من به پشتوانه مردم، با حمایت مقام معظم رهبری و با ایجاد اجماع میان همه ارکان و جناح‌های سیاسی کشور، قاطعانه و شرافتمندانه از عزت و منافع ایران و از حقوق ملت در صحنه بین‌المللی پاسداری خواهم کرد.

پزشکیان گفت: تامین منافع ملی، پاسداری از امنیت مردم، توسعه اقتصادی کشور و بهبود کیفیت زندگی مردم در چارچوب سه اصل عزت، حکمت و مصلحت مهمترین اهداف سیاست خارجی دولت من خواهد بود. برای رسیدن به این اهداف، تعامل سازنده و متوازن با جهان و احقاق حقوق مردم سرلوحه کار دولت قرار خواهد گرفت.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: اولویت سیاست خارجی دولت من بهبود و تحکیم روابط با کشورهای همسایه است‌. کشورهای همسایه نباید منابع ارزشمند خود را در تنش‌ها و رقابت‌های فرسایشی هدر دهند. دولت من خواهان یک منطقه قوی است، منطقه‌ای که در آن همه کشورهای همسایه بتوانند با هم‌افزایی برای توسعه اقتصادی، پیشرفت و بهبود زندگی نسل‌های آینده گام مشترک بردارند. منطقه‌ای که امنیت آن به دست کشورهای منطقه تامین خواهد شد و بهانه حضور قدرت‌های خارجی از آن‌ ستانده می‌شود.

وی اظهار کرد: منطقه‌ای که اجازه ندهد معدودی افراطی و جزم‌اندیش، قریب به ۲ میلیارد مسلمان و صلح‌دوست و آزاداندیش را گرفتار روایت دروغین اسلام‌هراسی کند. اسلام دین سلام است. برخی مدعیان حقوق بشر که تاریخی مملو از بیگانه‌ستیزی و نقض حقوق مردمان دارند، نمی‌توانند خود را از مسلمانان که در تاریخ نماد مدارا و سردمدار علم و پیشرفت بودند، برتر بدانند.

پزشکیان گفت: آنان که سلاح‌های کودک‌کشان غزه را تأمین می‌کنند نمی‌توانند به دیگران درس انسانیت و مدارا بدهند. هیچکس در دنیا نمی‌پذیرد که رئیس رژیمی که در غزه با زنان و کودکان می‌جنگند و بر آنان بمب می‌ریزند مورد تشویق و حمایت قرار گیرد.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: گویا برای برخی از مدعیان تمدن، حقوق اساسی انسان‌ها بر اساس رنگ پوست و زبان و دینشان سنجیده می‌شود. ما نوادگان سعدی آرزوی جهانی داریم که همه در گفتار و کردار باور داشته باشند «بنی‌ آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار، تو کز محنت دیگران بی‌غمی نشاید که نامت نهند آدمی»

وی افزود: نمی‌توان نام خود را انسان گذاشت و در برابر اینهمه جنایت سکوت کرد. ما خواهان جهانی هستیم که در آن مردم سرافراز فلسطین از چنگ اشغال، ظلم، اسارت و نسل‌کشی رها شده باشند و رویاهای هیچ کودک فلسطینی زیر آوارهای خانه پدری مدفون نماند.

پزشکیان تصریح کرد: ما می‌توانیم با هم این آرزو را که آرزوی همه مردم آزاده منطقه و جهان است محقق کنیم. دولت من با ایجاد تعادل و توازن در روابط خارجی، منافع ملی و نیازهای صلح و امنیت منطقه و جهان را پیگیری خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ما قدر دوستان روزهای سخت‌مان را خواهیم دانست، اظهار کرد: با بازیگران نوظهور در جنوب جهانی روابط‌مان را تحکیم خواهیم کرد. برای تثبیت دوستی و مودت با همسایگان شرقی و حوزه فرهنگی فارسی‌زبان تلاش خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: کشورهای غربی را به درک واقعیت‌ها و ایجاد روابط مبتنی بر احترام متقابل و جایگاه برابر فرا می‌خوانیم و آماده‌ایم مدیریت تنش با دولت‌هایی که هنوز شأن و جایگاه ایران را درک نکرده‌اند، گفت‌وگو کنیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه من عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران را با جهان حق مسلم ایران می‌دانم، تاکید کرد: برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم نشست. دولت من هرگز تسلیم زورگویی، فشار و استانداردهای دوگانه نخواهد شد. تجربه بیش از دو دهه مذاکره با ایران باید دولت‌های طرف مذاکره با ایران را به این درک رسانده باشد که ما پایبند به تعهدات خود بودیم و خواهیم بود. ولی مردم، رهبری و نظام سیاسی ایران به فشار و زیاده‌خواهی پاسخ نمی‌دهند.

پزشکیان یادآور شد: ایران همواره در سمت درست تاریخ و انسانیت ایستاده و به این راه که مبتنی بر عقاید و باورهای دینی و تمدن ایرانی است، خواهد ایستاد. ایران، منطقه و جهان امروز نیازمند تفاهم است و شعار ما «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است؛ با دوستان مروت با دشمنان مدارا»

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: ما دنبال آرامش و ثبات در منطقه و جهان و همچنین پیشرفت و رفاه برای ایران و منطقه هستیم. باید از نگرانی‌های مردم کاسته شود و ایران و منطقه را به جایگاه شایسته در تاریخ، تمدن و فرهنگ معاصر برگردانیم.

منبع: ایسنا

728767