واکنش دبیرکل سازمان ملل حمله موشکی به مجدل شمس

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای حمله موشکی به منطقه مجدل شمس در جولان اشغالی را محکوم کرد و نسبت به تشدید خشونت‌ها در منطقه هشدار داد.

تصویر واکنش دبیرکل سازمان ملل حمله موشکی به مجدل شمس

به گزارش سایت خبری پرسون، در بیانیه دبیرکل سازمان ملل ضمن محکومیت کشته شدن ۱۲ کودک و نوجوان در جریان این حمله، آمده است: من عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده‌های جان باختگان اعلام کرده و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل می‌کنم.

این بیانیه می‌افزاید: غیر نظامیان و به ویژه کودکان نباید به تحمل خشونت‌های وحشتناکی که منطقه را فرا گرفته است، ادامه دهند.

در ادامه این بیانیه آمده است: از همه طرف‌ها می‌خواهم تا حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند و بار دیگر بر فراخوان همیشگی خود از همه طرف‌ها برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها تاکید می‌کنم.

گوترش در این بیانیه با تاکید بر اینکه همه طرف‌ها باید به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی پایبند باشند، می‌افزاید: طرف‌ها باید بار دیگر به اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متعهد شوند و به توقف درگیری‌ها بازگردند.

به نوشته وبگاه سازمان ملل، قطعنامه ۱۷۰۱ مصوب شورای امنیت در سال ۲۰۰۶، با هدف پایان دادن به جنگ آن سال بین (رژیم) اسرائیل و حزب‌الله، خواستار پایان دادن به خصومت‌ها، خروج نیروهای اسرائیلی از لبنان و ایجاد منطقه غیرنظامی شده است.

به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن در جریان یک نشست خبری در توکیو ادعا کرد که نشانه‌ها حاکی از آن است که حزب الله لبنان این موشک را به منطقه مجدل شمس شلیک کرده و آمریکا در حال مذاکره با تل آویو در مورد این حادثه است.

این درحالی است که مقاومت اسلامی لبنان - حزب الله در بیانیه‌ای انجام چنین حمله‌ای را قاطعانه رد کرد.

بلینکن در تداوم حمایت تمام قد آمریکا از جنایات و اشغالگری رژیم صهیونیستی گفت که واشنگتن بر حق رژیم اسرائیل برای آنچه آن را دفاع از خود خواند، تاکید می‌کند اما همزمان نمی‌خواهد شاهد تشدید درگیری‌ها و گسترش آن باشد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه، گفت: دستیابی به توافق آتش‌بس در مورد جنگ غزه می‌تواند به آرام کردن اوضاع در مرز اسرائیل (فلسطین اشغالی) و لبنان کمک کند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که منطقه مجدل شمس در بلندی‌های اشغالی جولان سوریه شامگاه شنبه هدف موشک قرار گرفت. این حمله منجر به کشته شدن ۱۲ نفر و زخمی شدن شمار دیگری شد.

در پی این حمله، رسانه‌ها و مقامات رژیم صهیونیستی، حزب‌الله لبنان را عامل آن معرفی کردند اما مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای ضمن تکذیب هرگونه حمله به منطقه «مجدل الشمس» واقع در جولان اشغالی سوریه اعلام کرد: حزب الله ادعای رسانه‌های رژیم اشغالگر درباره حمله موشکی به مجدل الشمس را تکذیب و تأکید می‌کند که مقاومت اسلامی لبنان هیچ ارتباطی با این حمله نداشته و انجام آن را رد می‌کند.

همچنین وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای حمله به منطقه «مجدل شمس» در بلندی‌های اشغالی جولان را اقدامی از سوی رژیم صهیونیستی با هدف توجیه گسترش دادن دامنه تجاوزگری خود در منطقه دانست.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه در این باره آمده است: روز گذشته، رژیم اشغالگر اسرائیل جنایت فجیعی را در مجدل شمس مرتکب شد و سپس مقاومت ملی لبنان را مسئول جنایت خود دانست.

وزارت خارجه سوریه اضافه کرد: این جنایت در چارچوب تلاش رژیم اشغالگر برای تشدید اوضاع در منطقه و گسترش دایره تجاوزات خود در آن است و ما تلاش‌های این رژیم برای ایجاد بهانه‌هایی برای گسترش دامنه تجاوزات خود را محکوم می‌کنیم و آن را مسئول تشدید خطرناک اوضاع در منطقه می‌دانیم.

برخی منابع رسانه‌ای نیز فاش کردند که علت حادثه مجدل شمس در جولان اشغالی، موشک ضدهوایی ارتش رژیم صهیونیستی بوده که به یک ورزشگاه فوتبال اصابت کرده است.

منبع: ایرنا

728452