لاوروف درباره سلاح‌های هسته‌ای آمریکا هشدار داد

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نسبت به استقرار سلاح‌های هسته‌ای در آسیا هشدار داد.
تصویر لاوروف درباره سلاح‌های هسته‌ای آمریکا هشدار داد

به گزارش سایت خبری پرسون، لاوروف روز یکشنبه در سخنانی در شهر کوالالامپور پایتخت مالزی گفت: استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در جنوب شرقی آسیا خطرات امنیتی منطقه را افزایش می‌دهد.

لاوروف گفت: آمریکا مدت‌هاست که سلاح‌های هسته‌ای خود را در اختیار کشورهای عضو ناتو تحت عنوان «ماموریت‌های هسته‌ای مشترک» قرار می‌دهد و امکان استفاده از این سلاح‌ها را در اختیار آنها قرار می‌دهد که این روند به تازگی وارد کشورهای آسیایی شده است.

وی گفت: «اگر این تجربه غم انگیز و نسبتاً پرخطر (استقرار سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در کشورهای دیگر) به آسیای جنوب شرقی آورده شود، فکر می‌کنم هیچ‌کس از آن سود نخواهد برد و خطرات امنیتی افزایش خواهد یافت.»

وزیر خارجه روسیه به پروژه ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای با مشارکت کشورهای آمریکا، انگلیس و استرالیا (AUKUS) اشاره کرد و افزود: نظامی سازی آسیا و اقیانوسیه در دستور کار آمریکایی‌ها قرار دارد.

لاوروف گفت: پروژه اوکوس باید تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه روسیه روز شنبه از لائوس وارد کوالالامپور شد و با وزیران خارجه کشورهای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) دیدار کرد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای پس از دیدار لاوروف و «چو تائه یول» همتای کره جنوبی خود در حاشیه اجلاس (آ. سه. آن) در لائوس اعلام کرد: وزیران امور خارجه ۲ کشور [روسیه و کره جنوبی] در مورد روابط دوجانبه و همچنین وضعیت شبه جزیره کره تبادل نظر کردند.

این وزارتخانه افزود: طرفین آمادگی خود را برای تداوم تماس‌ها درباره موضوعات مورد علاقه متقابل ابراز کردند.

بر اساس این گزارش، این گفت‌وگو به درخواست طرف کره جنوبی انجام شد.

منبع: ایرنا

728422