اسب زین شده گرانی

دولت در روزی تحویل پزشکیان می شود که به خاطر همین ناترازی انرژی کشور را «تعطیل» کردند و در شرایط تعطیلی به دولت چهاردهم تحویل می دهند.
تصویر اسب زین شده گرانی

به گزارش سایت خبری پرسون، انتقال مسئولیت اداره کشور از دولتی به دولت دیگر، همواره با چالش‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود همراه است.

زمانی که روحانی دولت را از احمدی نژاد تحویل گرفت، شدیدترین تحریم های غرب علیه ایران به اثرگذاری خود رسیده بود اما او نمی توانست در مورد آنچه تحویل گرفته حرف بزند. بعد از صدروز از تحویل گرفتن دولتش و وقتی توافق ژنو انجام شده بود تنها یک جمله گفت: «خزانه خالی تحویل دادند» همین جمله تبدیل به پیراهن عثمان شد تا دهان روحانی و اطرافیانش برای تشریح آنچه تحویل گرفته بودند دوخته شود.

حالا اما به پیشواز رفتند. درحالی که حتی نمایندگان اصولگرای مجلس از تصمیماتی که شرایط را برای مردم سخت تر می کند حرف می زنند، کیهان نشینان از «اسب زین شده دولت» می گویند که گویی همه چیز گل و بلبل است.

اما در سمت و سوی واقعیت و حقیقت اگر قرار بگیریم، روند دیگری در جریان است. در روزهای آخر دولت رئیسی تصمیم گرفتند تا واردات خودرو را نهایی کنند. همین مساله تقاضا برای ارز واردات را افزایش میدهد. از سوی دیگر 485 قلم از کالاهایی که تا پیش از این ارز 28500 تومانی دریافت می کردند، از شمول دریافت این ارز خارج شدند. به عبارت روشنتر قرار است این کالاها با قیمت دلار 40 یا 42 هزار تومانی ارز نیما وارد شوند. بنابراین افزایش صددرصدی قیمت آنها را شاهد خواهیم بود.

کار به جایی رسیده که صدای صمصامی نماینده مجلس اخیر درآمده و در یک توئیت می نویسد: « متاسفانه در کنار حذف ۴۸۵ قلم کالا از شمول ارز ۲۸۵۰۰ و انتقال آن، به تالار دوم نیما، بانک مرکزی در حال افزایش نرخ نیمایی است، یعنی قیمت این کالاها دو بار افزایش می یابد؛ یکبار با تبدیل ارز ۲۸.۵ به ۴۰ و بار دیگر از ۴۰ به ۴۴ هزار تومان! پروژه گرانسازی قرار است تا کجا ادامه یابد؟ »

خارج کردن این تعداد کالا از شمول دریافت ارز 28500 به معنای این است که دولت در روزهای پایانی و زمان تحویل امور به دولت جدید، از ارز کافی برای تخصیص به این کالاها برخوردار نیست. می توان در شرایط سختی سکوت کرد و از ناترازی های انرژی که کشور گرفتار آن است و در سه سال گذشته نتوانستند آن را حل کنند، حرف نزد. اما نمی توان نادیده گرفت که دولت در روزی تحویل پزشکیان میشود که به خاطر همین ناترازی انرژی کشور را «تعطیل» کردند و در شرایط تعطیلی به دولت چهاردهم تحویل می دهند.

منبع: امتداد

728294