همه چیز در مورد پرونده کوروش کمپانی/ آخرین وضعیت متهم اصلی پرونده

روند قضایی رسیدگی به پرونده کثیرالشاکی کوروش کمپانی با بیش از ۷ هزار شاکی از آبان ۱۴۰۲ در دستگاه قضایی آغاز شده و همچنان در حال پیگیری است.
تصویر همه چیز در مورد پرونده کوروش کمپانی/ آخرین وضعیت متهم اصلی پرونده

به گزارش سایت خبری پرسون، پیگیری پرونده کثیرالشاکی « کوروش کمپانی » با بیش از ۷ هزار و صد شاکی و با مطالبه مبلغی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان با گزارش ضابطان خاص از آبان ماه ۱۴۰۲ آغاز شده است.

از ابتدای تشکیل پرونده، تلاش دستگاه قضایی برای جلب متهم اصلی پرونده که به خارج از کشور متواری شده و بازگرداندن اموال مردم با جدیت ادامه دارد.

با پیگیری‌های انجام شده اموال این شرکت در داخل و خارج از کشور شناسایی و توقیف شد که دستور فروش آن برای پرداخت مطالبات مالباختگان صادر شده است.

مراحل پیگیری پرونده کوروش کمپانی

بهمن ۱۴۰۲ رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا از ورود پلیس به پرونده کوروش کمپانی خبر داد.

درپی تبلیغات خارج از ضوابط و پایین‌تر از قیمت بازار شرکتی با عنوان کوروش کمپانی، برای فروش گوشی تلفن همراه، موضوع در دستور کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی قرار داده شد، و با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که اعضا این شرکت با تبلیغات گسترده و با سو استفاده از برخی چهره‌های شناخته شده (سلبریتی‌ها) با تبلیغ فروش گوشی تلفن همراه به قیمت پایین با دریافت مبالغی با وعده تحویل ۴۵ روزه اقدام به ثبت نام از شهروندان کرده‌اند.

اما طبق اعلام دستگاه قضا، روند قضایی رسیدگی به پرونده کوروش کمپانی از آبان ماه ۱۴۰۲ و بر اساس گزارش‌های واصله از سوی ضابطان خاص شروع شده بود و وزارت اطلاعات گزارش دهنده این پرونده بوده است.

متهمان پرونده کوروش کمپانی

متهم اصلی پرونده، مدیرعامل کوروش کمپانی است.

متهم اصلی و پیش از اینکه ضابطان نسبت به این موضوع ورود کنند و پرونده‌ای برای این شرکت تشکیل شود (یعنی قبل از آبان ماه ۱۴۰۲) از کشور خارج و متواری شده است.

در حال حاضر، مدیرعامل کوروش کمپانی به اتهام کلاهبرداری تحت تعقیب است.

در روند پیگیری این پرونده، یکی از اعضا اصلی این شرکت به اتهام معاونت در کلاهبرداری بازداشت و دو نفر دیگر نیز تحت تعقیب قرار گرفتند.

در جریان فعالیت این شرکت برخی افراد سرشناس و شناخته شده اقدام به تبلیغ برای این شرکت کردند که به اتهامات آن‌ها هم رسیدگی شد.

بر اساس قانون این افراد باید مبالغی که برای تبلیغات این شرکت دریافت کرده بودند را به صندوق دولت برمی‌گردانند که این موضوع با پیگیری دستگاه قضایی انجام شد.

چه اموالی از متهمان پرونده کوروش کمپانی توقیف شده است؟

با هماهنگی دستگاه قضایی و طبق قانون، تمام اموال متهم اصلی پرونده و اموال منقول این شرکت در تهران و نقاط مختلف کشور مانند: قایق‌هایی در جزیره کیش، شناسایی و توقیف شده است.

همچنین در پرونده «کوروش کمپانی» املاکی در اصفهان، تعدادی خودروی مدل بالا در کیش و امارات شناسایی و توقیف شده است.

با شناسایی و توقیف اموال این شرکت، برنامه‌ریزی برای توزیع اموال بین مالباختگان انجام شده است.

طبق آخرین اعلام سخنگوی دستگاه قضا (۲ مرداد ۱۴۰۳) در راستای اجرای ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی به سازمان اموال تملیکی ابلاغ شده است تا نسبت به فروش اموال توقیفی این شرکت به بالاترین قیمت ظرف مدت ۲ ماه اقدام کند و به محض فروش اموال از طرف بانک‌های طرف حساب، مطالبات مردم پرداخت می‌شود.

پرونده کوروش کمپانی چه تعداد شاکی دارد؟

تا هفته‌های ابتدایی بهمن ۱۴۰۲ شکایتی از پرونده کوروش کمپانی وجود نداشت. اما از تاریخ ۲۸ بهمن ماه با دستور مقام قضایی صالح، بنری نصب شد تا اگر کسی از این شرکت شکایتی دارد، شکایت خود را با اسناد و ادله به پلیس تخصصی مربوطه تسلیم کند.

از تاریخ مذکور تا به امروز، پرونده کوروش کمپانی حدود ۷ هزار شاکی دارد. در این زمینه بیش از ۷ هزار و ۱۰۰ نفر با مطالبه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان شکایت خود را در پرونده «کوروش کمپانی»، ثبت کردند.

آخرین وضعیت متهم اصلی پرونده کوروش کمپانی

پیگیری‌های قانونی برای بازگرداندن مدیرعامل کوروش کمپانی به عنوان متهم صلی این پرونده، به کشور از سوی مرجع قضایی انجام شده و اقدامات موثری برای جمع‌آوری اسناد و مدارک لازم به عمل آمد.

۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۲ از طریق پلیس اینترپل، اعلان قرمز و جلب بین‌المللی مالک این شرکت، صادر شد و پلیس امنیت اقتصادی نیز پیگیر بازگرداندن این متهم است.

دستگاه قضایی همچنان از طریق مراجع بین‌‎المللی و اینترپل پیگیر دستگیری و بازگرداندن متهم اصلی پرونده به کشور است.

پرونده کوروش کمپانی در کدام مرجع قضایی بررسی می‌شود؟

پرونده کوروش کمپانی ابتدا در ناحیه رسیدگی به جرایم اقتصادی بود و با نظر دادستان به ناحیه ۵ دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارجاع شد.

در حال حاضر، دادستان و سرپرست ناحیه ۵ تهران در حال رسیدگی و نظارت بر روی پرونده هستند و رئیس قوه قضاییه نیز در این زمینه، تاکید کرده است از تمام ظرفیت قانونی برای استرداد حقوق شکات استفاده شود.

اولویت دستگاه قضایی در این پرونده، پرداخت مطالبات مردم است و اقدامات بین‌المللی برای دستگیری متهم از طریق پلیس اینترپل در حال انجام است.

منبع: افکار نیوز

728196