در دیدار نتانیاهو با ترامپ چه گذشت؟

دونالد ترامپ روز جمعه با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد و این اولین دیدار آنها از زمان خروج ترامپ از کاخ سفید در بیش از سه سال پیش بود و جزئیاتی تازه از این نشست و گفت‌وگوها منتشر شده است.
تصویر در دیدار نتانیاهو با ترامپ چه گذشت؟

به گزارش سایت خبری پرسون، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه جمعه در ابتدای دیدار با «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت او به‌زودی تیمی را برای مذاکره در مورد معامله اسیران صهیونیست به رم می‌فرستد و «امیدوار» است که توافقی حاصل شود.

نتانیاهو با اشاره به جنبش مقاومت حماس گفت: «امیدوارم که به توافق برسیم. زمان مشخص خواهد کرد. ما مطمئنا مشتاقیم که توافقی داشته باشیم و در حال کار روی آن هستیم. به دلیل فشار نظامی ما تحرکاتی صورت گرفته است. امیدوارم حرکت کافی برای تکمیل یک معامله وجود داشته باشد.»

به گزارش رسانه‌های عبری، ترامپ در ابتدای این دیدار وضعیت اسیران صهیونیست را «بسیار سخت» دانست و تاکید کرد که باید سریعا آنها را بازگردانند.

ترامپ مدعی شد: «از آنجا که آنها نمی‌توانند در وضعیت خوبی باشند زیرا با آنها به درستی رفتار نمی‌شود... من مطمئن هستم که بسیاری از گروگان‌ها خوب نخواهند شد و این وضعیت قابل قبولی نیست.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلاش داشت تا از این فرصت پیش‌آمده، برای بهبود مناسبات دوجانبه و ترمیم مناسبات خدشه‌دار شده خصوصی خودش با ترامپ بهره‌ ببرد، آن هم در شرایطی که جنگ غزه همچنان پس از ۱۰ ماه ادامه دارد و ایالات متحده تا مدتی دیگر با انتخابات ریاست جمهوری تازه روبروست و احتمال پیروزی دوباره ترامپ در آن رد نمی‌شود.

نتانیاهو و این نامزد جمهوری‌خواهان در دوران ریاست جمهوری ترامپ متحدان نزدیکی بودند، اما زمانی که نتانیاهو با «جو بایدن» تماس گرفت و پیروزی او در انتخابات ۲۰۲۰ را تبریک گفت، ترامپ خشمگین شد و از آن زمان، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علنا از مدیریت نتانیاهو در جنگ غزه انتقاد کرده است.

در جلسه روز جمعه در باشگاه مارآلاگو ترامپ در پام بیچ فلوریدا، آنها اختلافات و تضادهای گذشته را کم‌اهمیت جلوه دادند. ترامپ در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد موجود این اختلافات، مدعی شد: «هرگز چیز بدی در کار نبود. ما همیشه رابطه بسیار خوبی داشته‌ایم.»

او افزود: «من با اسرائیل بسیار خوب بودم، بهتر از هر رئیس‌جمهور دیگری.»

پس از آن، نتانیاهو چندین عکس از خودشان در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) منتشر کرد.

بر اساس مطلبی که کمپین ترامپ ارائه کرده است، در این دیدار، نتانیاهو از ترامپ برای کار بر روی موضوعات مهم برای رژیم صهیونیستی در دوره ریاست جمهوری‌اش تشکر کرد و ترامپ قول داد که «همه تلاش خود را برای برقراری صلح در خاورمیانه و مبارزه با یهودستیزی در دانشگاه‌های آمریکا به کار گیرد.»

ترامپ همچنین از فرصت پیش‌آمده برای حمله به «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا که احتمالا رقیب او در انتخابات نوامبر خواهد بود، استفاده کرد و این معاون بایدن را «چپ رادیکال» خوانده و بدون ارائه مستنداتی، مدعی شد که «او سانفرانسیسکو را نابود کرده است.» به گفته ترامپ، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به اندازه کافی از تل‌آویو حمایت نمی‌کند.

او همچنین اظهاراتی را که هریس راجع به رژیم صهیونیستی مطرح کرده بود، «بی‌احترامی» خواند، اما مشخص نکرد که روی صحبتش با کدامیک از اظهارات معاون رئیس‌جمهور فعلی آمریکاست. ترامپ گفت نمی‌داند چرا رای‌دهندگان یهودی از هریس حمایت می‌کنند. او افزود: «اما این به آنها بستگی دارد.»

حضور نتانیاهو در فلوریدا، آخرین توقفگاه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر طوفانی او به آمریکا بود. او چهارشنبه در نشست مشترک کنگره با صندلی‌های خالی بی‌شمار و غیبت بیش از نیمی از دموکرات‌های سرشناس سخنرانی کرد و روز پنجشنبه ملاقاتی با بایدن و هریس داشت. هریس در دیدار با نتانیاهو از او خواست تا توافق آتش‌بسی را بپذیرد که جنگ در غزه را متوقف و اسرا را آزاد کند. رهبران ایالات متحده می‌گویند که آنها بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده‌اند، اما نهایی کردن آن هنوز مبهم باقی مانده است.

ترامپ هم به نظر می‌رسد مشتاق پایان جنگ است و انتقادات علنی خود را بر مدیریت روابط عمومی رهبر رژیم صهیونیستی در رابطه با این جنگ متمرکز کرده است.

ترامپ پنجشنبه در برنامه «فاکس اند فرندز» گفت رژیم صهیونیستی با تبلیغات بد در مورد جنگش با غزه در حال نابودی است و اینکه او از نتانیاهو می‌خواهد که «کار را به پایان برساند و به سرعت این کار را انجام دهد.»

به گزارش روزنامه‌ واشنگتن‌پست، در این سفر، نتانیاهو با توجه به تحولات داخلی ایالات متحده، مجبور شد تا «یک عمل متعادل سیاسی ظریف» را انجام دهد. مقامات رژیم صهیونیستی خاطرنشان کردند که او به روابط قوی با دولت بایدن نیاز دارد و مهم نیست در شش ماه آینده او سر کارش باشد یا خیر. اما او همچنین می‌خواهد اوضاع را با ترامپ هموار کند، هم برای سیاست خودش در داخل اراضی اشغالی و هم در صورت بازگشت ترامپ به کاخ سفید.

کامالا هریس در جریان دیدار با نتانیاهو از آنچه «حق» رژیم صهیونیستی در «دفاع از خود» در برابر حملات خواند، سخن گفت اما همچنین گفت در مورد کشتار «بیش از حد غیرنظامیان بی‌گناه» در غزه در نتیجه عملیات نظامی رژیم صهیونیستی سکوت نخواهد کرد.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، پس از آن نتانیاهو مستقیما از اظهارات کامالا هریس انتقاد نکرد، اما گفت آتش‌بس تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که حماس بفهمد که «میان اسرائیل و ایالات متحده تفاوتی وجود ندارد و این توافق را تسریع می‌کند» و او امیدوار است که «نظرات هریس آن را تغییر ندهد.»

با وجود روابط تیره و تار ترامپ و نتانیاهو، این سیاستمدار جمهوری‌خواه آمریکایی می‌خواهد یهودیان آمریکایی را از وفاداری دیرینه‌شان به دموکرات‌ها دور کند، در ماه‌های اخیر حمایت تزلزل‌ناپذیری از تل‌آویو نشان داده است و اغلب خود را قوی‌ترین متحدی می‌داند که صهیونیست‌ها تاکنون در کاخ سفید داشته‌اند.

ترامپ روز جمعه با تغییر خط حمله‌ای که ماه‌ها علیه بایدن از آن استفاده کرده بود، بار دیگر تاکید کرد یهودیانی که به دموکرات‌ها رای می‌دهند به هویت خود خیانت می‌کنند. او درباره هریس گفت: «در واقع نمی‌دانم فردی که یهودی است چگونه می‌تواند به او رأی دهد، اما این به آنها بستگی دارد.»

ترامپ تاکید کرده است که «صلح را از طریق قدرت» باز می‌گرداند، حتی در شرایطی که روشن نکرده است که چگونه می‌تواند به طور خاص به جنگ‌های جاری در اوکراین و غزه بپردازد. و او ماه‌ها گفته است که اگر او در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز می‌شد، حملات حماس به اراضی اشغالی در ماه اکتبر و جنگ متعاقب آن در غزه رخ نمی‌داد.

دونالد ترامپ، همانطور که اغلب در مبارزات انتخاباتی به زبان آورده است، روز جمعه بار دیگر تاکید کرد که درگیری‌های جهانی قدرت‌های خارجی را به یک جنگ جهانی بالقوه نزدیک می‌کند و فقط او می‌تواند از آن جلوگیری کند!

او گفت: «شما در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری از زمان جنگ جهانی دوم، به جنگ جهانی سوم نزدیک هستید. شما هیچگاه آنقدر به جنگ نزدیک نبوده‌اید.»

دونالد ترامپ و نتانیاهو، آخرین بار در سال ۲۰۲۰ ملاقات کردند. ملاقات آنها در روز جمعه یک روز پس از آن انجام شد که ترامپ در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز گفت رژیم صهیونیستی باید «هر چه سریع‌تر به این وضعیت پایان دهد.»

منبع: ایسنا

728173