سرنگونی ۱۱ پهپاد اوکراینی توسط روسیه

وزارت دفاع روسیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور طی شب گذشته ۱۱ پهپاد اوکراینی را بر فراز مناطق «کورسک»، «بلگورود» و «کریمه» رهگیری و منهدم کرد.

تصویر سرنگونی ۱۱ پهپاد اوکراینی توسط روسیه

به گزارش سایت خبری پرسون، در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: اوکراین شب گذشته با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) علیه دارایی‌ها در خاک روسیه اقدام به «حمله تروریستی» کرد.

بر اساس این بیانیه، پدافند هوایی روسیه چهار پهپاد اوکراین را بر فراز منطقه «کورسک»، سه فروند را در منطقه «بلگورود» و چهار هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی دیگر را در شبه جزیره «کریمه» و دریای سیاه رهگیری و سرنگون کرد.

همچنین ۲ شناور بدون سرنشین (شهپاد) که به سمت شبه جزیره کریمه در حرکت بودند نیز در دریای سیاه منهدم شدند.

آلکسی اسمیرنوف جانشین فرمانداری کورسک اعلام کرد که اجزا باقیمانده یک پهپاد سرنگون شده، یک ساختمان مسکونی در روستای «یوبیلینی» در این منطقه را دچار حریق کرد و یکی از اهالی کورسک که به تنهایی مشغول اطفای حریق بود، دچار سوختگی شد.

طبق این گزارش، کی‌یف از زمانی که اقدام متقابل خود علیه مسکو را آغاز کرد، تقریبا هر روز پهپادهایی را به سمت روسیه می‌فرستد. در همین حال، مقام‌های روسی بارها تاکید کردند که حملات عمدی به زیرساخت‌های غیرنظامی «ماهیت جنایتکارانه» اوکراین را آشکار می‌کند.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) در پی دغدغه‌های امنیتی خود، استقلال جمهوری‌های خلق «دونتسک» و «لوهانسک» را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

رئیس‌جمهوری روسیه به تازگی در جریان نشست توسعه اجتماعی و اقتصادی جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک و دو بخش «خرسون» و «زاپروژیا» با بیان اینکه روسیه از برقراری زندگی صلح‌آمیز در این مناطق حمایت می‌کند، تاکید کرد: دونتسک و لوهانسک از قرن‌ها پیش دو بخش جدایی‌ناپذیر کشور ما محسوب شده‌ و همچنان از بخش‌های جدایی‌ناپذیر روسیه هستند.

منبع: ایرنا

728043