بررسی پیشروی نیروهای روسیه در خاک اوکراین

شبکه خبری «ان. بی. سی» آمریکا امروز (دوشنب) به نقل از ارتش اوکراین گزارش داد که نیروهای روسیه شدیدترین حملات خود را در نزدیکی شهر شرقی و استراتژیک «پوکروفسک» انجام می‌دهند که تهدیدی علیه یک مسیر مهم تدارکاتی برای نیروهای اوکراینی است.

تصویر بررسی پیشروی نیروهای روسیه در خاک اوکراین

به گزارش سایت خبری پرسون، ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد که جنگ در جبهه «پوکروفسک»، شدیدترین نبرد در شرق اوکراین بوده است.

ستاد کل ارتش اوکراین افزود که نیروهای اوکراینی در ۲۴ ساعت گذشته، با ۵۲ حمله روسیه در این منطقه مقابله کردند و بیشترین تمرکز حملات دشمن در اطراف روستاهای «ژلان» و «نوولکساندریوکا» بوده است.

همچنین وزارت دفاع روسیه روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که نیروهای این کشور کنترل روستاهای «پروهرس» و «یوهنیوکا» در منطقه «دونتسک» را به دست آورده‌اند. این ۲ روستا در شرق پوکروفسک قرار دارند. با این حال کی‌یف در مورد این بیانیه وزارت دفاع روسیه اظهار نظری نکرده است.

بر اساس این گزارش، این حملات در حالی انجام شد که سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که برلین از هشدار ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه درباره «بحران موشکی به سبک دوران جنگ سرد» نمی‌ترسد.

پوتین روز گذشته گفت که اگر واشنگتن موشک‌های دوربرد در آلمان مستقر کند، روسیه نیز موشک‌های مشابهی را در فاصله‌ای از غرب مستقر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان در واکنش به این اظهارات رئیس‌جمهوری روسیه گفت: ما مرعوب چنین تهدیداتی نخواهیم شد.

پیش از این، آمریکا و آلمان در بیانیه مشترکی اعلام کردند که واشنگتن برای نشان دادن تعهد خود به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و دفاع اروپا، استقرار تسلیحات دوربرد در آلمان را در سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد کرد.

«ان. بی. سی» در ادامه گزارش داد: در جای دیگر، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که وارد منطقه «ووچانسک» در شمال شرقی منطقه «خارکف» شده‌ است، جایی که نیروهای روسی از ماه مه (اردیبهشت/خرداد) در تلاش برای پیشروی هستند.

زلنسکی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نوشت: امروز این افتخار را داشتم که در آنجا حضور پیدا کنم تا روز «نیروهای ویژه» را تبریک بگویم و جوایز دولتی به آنها تقدیم کنم.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) در پی دغدغه‌های امنیتی خود، استقلال جمهوری‌های خلق «دونتسک» و «لوهانسک» را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

728622