کارشناس اقلیم و هواشناسی:

شرایط بسیار بحرانی است؛ شنبه و یکشنبه را تعطیل کنید

براساس اسناد دریافتی روز‌های شنبه و یکشنبه هفته آینده دمای هوا در وضعیت قرمز قرار دارد.
تصویر شرایط بسیار بحرانی است؛ شنبه و یکشنبه را تعطیل کنید

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی عباس نژاد ضمن انتقاد از دولت در توصیف شرایط گرمایی بیان کرد: شرایط بسیار بغرنج است و تعجب می‌کنم دولت چرا مطابق قانون، پروتکل‌ها و مثل سایر کشور‌های دنیا اعلام شرایط بحرانی نمی‌کند. تعطیلی همه فعالیت‌ها از جمله ادارات در روز‌هایی که دما به حداکثر خود می‌رسد یک تقاضا از دولت نیست بلکه یک قانون است و باید در دستور کار قرار گیرد.

افزایش شدید دما، وضعیت بغرنجی در شهر‌های مختلف از جمله شهر‌های آلوده به وجود آورده است. برخی کارشناسان مدعی‌اند که این افزایش دما در کنار آلودگی‌های موجود و قرارگیری موج فرابنفش در وضعیت ناهنجار، سلامت مردم به شدت به خطر می‌اندازد و باید شهر‌های بزرگ در روز‌های پیش رو تعطیل شوند.

مهدی عباس نژاد، کارشناس اقلیم و هواشناسی، درباره آخرین وضعیت آب و هوایی گفت: شرایط بسیار دشواری در کشور حکمفرما شده گرما به اوج خود رسیده و شاهد آن هستیم که رکورد‌های گرمایی یکی یکی شکسته می‌شوند. در یک هفته گذشته ناهنجاری‌های دمایی در برخی از نقاط کشور دیده شده و در منطقه جنوب شرق ایران رکورد ۳۰ ساله دما شکسته شد.

او افزود: در روز‌های پیش رو به ویژه در شنبه و یکشنبه هفته آینده پایتخت به بحرانی‌ترین حالت می‌رسد و احتمال رکورد شکنی دما وجود دارد.

وی در رابطه با آثار افزایش دما بر سلامتی جامعه اظهار داشت: شرایط ناهنجاری دمایی برای انسان‌ها بسیار مضر است چرا که هر یک درجه گرما می‌تواند ابتلا به انواع بیماری‌ها را تشدید کرده و همچنین زمینه آسیب‌های غیر قابل جبران از جمله آسیب‌های مغزی را تشدید کند. علاوه بر گرما موج اشعه فرابنفش هم در حالت اکستریم یا ناهنجار قرار گرفته و هر دقیقه ماندن زیر آفتاب در این شرایط به معنای نزدیک شدن سرطان پوست به انسان است.

این کارشناس اقلیم ضمن انتقاد از دولت در توصیف شرایط گرمایی بیان کرد: شرایط بسیار بغرنج است و تعجب می‌کنم دولت چرا مطابق قانون، پروتکل‌ها و مثل سایر کشور‌های دنیا اعلام شرایط بحرانی نمی‌کند. تعطیلی همه فعالیت‌ها از جمله ادارات در روز‌هایی که دما به حداکثر خود می‌رسد یک تقاضا از دولت نیست بلکه یک قانون است و باید در دستور کار قرار گیرد.

عباس‌نژاد درباره لزوم تعطیل کردن روز‌های پیش رو گفت: در صورتی که تعطیلی در دستور کار هیئت دولت نباشد به معنای آن است که سلامت مردم برای آن‌ها اهمیتی ندارد؛ تهران روز سه شنبه هفته آتی برای تحلیف تعطیل می‌شود و باید منتظر ماند و دید آیا جان مردم کم ارزش‌تر از مراسم تحلیف است و مسئولین برای حفظ سلامتی مردم چه اقدامی می‌کند.

منبع: انتخاب

727919