روایتی از رئیس جمهور فراجناحی؛

بازگشت ایران و آمریکا به میز مذاکره؟

با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری در ایران، رسانه های غربی روایت های متفاوتی را در باب مسیر پیش روی او مطرح کرده اند، گروهی با اشاره به صدای مخالفان مدعی اند که این چهره فراجناحی برای تحقق ایده هایش با چالش هایی روبرو است هرچند گروهی دیگر باور متفاوتی دارند.
تصویر بازگشت ایران و آمریکا به میز مذاکره؟

به گزارش سایت خبری پرسون، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران، متخصص قلب 69 ساله که در انتخابات با به عنوان چهره ای اصلاح طلب پیروز شد، شباهت زیادی با روسای پیشین ایران ندارد.او خود را به در قاب مسئولی مدرن برای عصر جدید در ایران ترسیم کرده، چهره ای که در زمان زنده بودن همسرش دوشادوش او طبابت می کرد - و پس از مرگ او در یک تصادف رانندگی ازدواج نکرد و به سه فرزندش پرداخت.

روایتی از سکان دار تازه نفس

علی واعظ، مدیر گروه بین‌المللی بحران در ایران به نشریه نیویورک تایمز گفت: «روایت داستان زندگی پزشکیان شاید تلاشی باشد برای نشان دادن تعهد و قابل اعتماد بودن این چهره اصلاح طلب. پزشکیان متعهد شد همان طور که در غیاب همسرش در کنار خانواده اش قرار گرفت، در کنار مردم ایران هم باشد».پزشکیان متعهد شده تا ایران را در مسیر شکوفایی اجتماعی و تعامل با غرب قرار دهد. او در با انتشار یادداشتی در نشریه تهران تایمز، سیاست خارجی خود را «فرصت محور»،حول محور تقویت روابط با متحدان روسیه و چین، و همچنین همکاری با اتحادیه اروپا توصیف کرد. پزشکیان تاکید کرد که ایران "به فشارهای" ایالات متحده پاسخ نمی دهد. معلوم نیست پزشکیان قادر است چنین تغییراتی را رقم زند، یا نه. به ادعای نیویورک تایمز روسای جمهوری پیشین برای اعمال تغییرات تلاش کردند اما نتیجه مورد نظرشان حاصل نشد. با این همه به ادعای این نشریه پزشکیان در شرایط مطلوب تری قرار دارد بالاخص با آن که رهبری ایران بر حمایت از رئیس جمهوری تازه نفس در تمامی زمینه ها تاکید داشتند.

با این همه علی واعظ در این گفت و گو مدعی شد: "پزشکیان ممکن است فضایی برای مانور داشته باشد، اما با موانع ساختاری زیادی نیز مواجه است." با این همه رئیس جمهوری منتخب در قامت چهره ای تثبیت کننده و عملگراتر دیده می شود و در مناظره ها تاکید داشته که از سیاست های کلی نظام پیروی خواهد کرد.در همین راستا تحلیلگران مدعی اند که پزشکیان برای تحقق وعده های خود در زمینه های مختلف بالاخص در باب تعامل با ایالات متحده می بایست با نهادهایی چون شورای عالی امنیت ملی هماهنگ باشد و رایزنی هایی را داشته باشد.نیویورک تایمز در ادامه این گزارش آورده، پزشکیان ، رئیس جمهوری منتخب ایران پزشک، استاد دانشگاه است و پیشتر در قامت وزیر بهداشت و نماینده مجلس فعالیت داشت و ریاست دانشگاه بزرگ پزشکی و مرکز تحقیقاتی را عهده دار بوده است. او به فارسی، ترکی، کردی، عربی و انگلیسی صحبت می کند - و در دانشگاه هاروارد در حوزه بهداشت تحصیل کرده، از همین رو به ادعای ناظران در باب تعامل ادعایی با ایالات متحده موضعی نرم تر دارد.

امید به گشایش بیشتر شده است

پزشکیان عضو هیچ یک از احزاب سیاسی نیست، با این همه به ادعای ناظران اصلاح طلبان به پیروزی اش کمک کردند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین و چهره برجسته حزبی که در مبارزه انتخاباتی پزشکیان مشارکتی فعال داشت، امروز ریاست شورای راهبردی دوره انتقال دولت چهاردهم را عهده دار شده است.همکاران و دوستان پزشکیان را فردی صریح، صادق و حامی عدالت اجتماعی توصیف کردند.دکتر کیانوش جهانپور، معاون اسبق وزیر بهداشت در گفت‌وگوی تلفنی با این نشریه گفت: «پزشکیان در باب اعتقاداتش سازش نمی کند، اما به خوبی می داند در زمان تنش چگونه عمل کند». پزشکیان در دانشکده پزشکی با همسرش فاطمه مجیدی آشنا شد و ازدواج کرد.به ادعای ناظران ازدواج آنها، ازدواجی مدرن بود. همه کارها را با هم انجام دادند. نورالدین پیرموذن، دوست و همکلاسی پزشکیان که نماینده مجلس هم بود، در تماس تلفنی با این نشریه گفت: آنها درس می خواندند، در انقلاب مشارکت داشتند، مراقب چهار فرزندشان بودند و هر کدام به نوبت در بیمارستان شیفت بودند. آنها همچنین در طول جنگ ایران و عراق با هم به عنوان جراح داوطلب شدند.

پزشکیان دوره رزیدنتی اش را در رشته جراحی قلب و همسرش در رشته زنان به پایان رساندند. در سال 1994، در جریان یک سفر، ماشین شان تصادف کرد و فاطمه به همراه کوچک ترین فرزندانشان جانشان را از دست دادند. پزشکیان درباب این واقعه گفت، پس از تصادف ادامه زندگی برایم بسیار سخت بود. پزشکیان هرگز مطب خصوصی نداشت و در بیمارستان های دولتی و مراکز پزشکی دانشگاه دولتی فعال بود. او هنوز هفته ای یک بار بیماران را جراحی می کند. دخترش زهرا، شیمیدانی که در کنار پدر درگیر مبارزات انتخاباتی بود، به تلویزیون ایران گفت که خانواده اش در خانه های دانشگاهی متوسطی زندگی می کردند.پزشکیان در تبریز در حالی که ریاست دانشگاه علوم پزشکی این استان را بر عهده داشت، برای ساخت 600 کلینیک در مناطق روستایی آذربایجان شرقی تلاش داشت. او در دوره اصلاحات به عنوان معاون وزیر بهداشت و سپس وزیر بهداشت فعالیت داشت. آنگونه که عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی مدعی است، شرایط تغییر کرده و پزشکیان مردی است که ساختار سیاسی ایران بدان نیاز دارد. از همین رو امید به ایجاد گشایش ها بیشتر شده است.

منبع: اقتصادنیوز

717909